• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3611 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۷ شهريور

شمخاني در ديدار با مشاور امنيت ملي نخست‌وزير هند مطرح كرد

آمادگي ايران براي همكاري‌هاي مشترك تهران، دهلي و مسكو در منطقه

آخرين روز اقامت علي شمخاني در دهلي‌نو، در ديداري فشرده‌ با اجيت دوال، مشاور امنيت ملي نخست‌وزير هند سپري شد؛ ديداري كه طي آن دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران با همتاي هندي خود درخصوص طيف متنوعي از موضوعات مختلف رايزني كرد؛ از تبادل ديدگاه دوطرف درباره تروريسم و افراطي‌گري و مقابله با تهديدات مشترك تا همكاري تهران و دهلي‌نو در فضاي سايبر با توجه به ظرفيت‌هاي موجود طرفين. اما بايد مهم‌ترين محور رايزني‌هاي شمخاني در اين ديدار را اعلام آمادگي ايران در زمينه احياي محور همكاري‌هاي مشترك تهران، دهلي و مسكو در موضوعات امنيتي منطقه به‌ويژه جلوگيري از نفوذ تروريسم و كمك به ايجاد ثبات و امنيت در افغانستان دانست.
او در اين راستا، احياي كميسيون مشترك همكاري‌هاي دفاعي در قالب جديد و گسترده را فرصتي براي ارتقاي مناسبات نزديك‌تر ميان بخش‌هاي نظامي و دفاعي دو كشور عنوان كرد. با اين حال، موضوعات سياسي و امنيتي، تنها محور رايزني‌هاي شمخاني در اين ديدار نبود و او اشاراتي هم به همكاري‌هاي اقتصادي ايران و هند داشت.
شمخاني در اين چارچوب هند را قدرت نوظهور اقتصادي دانست و گفت: اقتصاد ايران و هند مي‌تواند مكمل يكديگر و ايجادكننده فرصت‌هاي جديد توسعه اقتصادي در منطقه با ايفاي نقش فعال‌تر از سوي ساير كشورهاي علاقه‌مند به همكاري مشترك باشد. وي تاكيد كرد: فعال‌سازي ظرفيت‌هاي گسترده بندر چابهار نمادي از همكاري‌هاي اقتصادي سازنده ميان همه كشورهاي علاقه‌مند به سرمايه‌گذاري در منطقه است. مساله حساس كشمير، پايان‌بخش سخنان دبير شوراي عالي امنيت ملي در اين ديدار بود. آنجا كه او بر ضرورت خويشتنداري دولت هند در برابر حوادث جاري تاكيد و اظهار كرد: تداوم خدمات‌رساني دولت هند به مردم اين منطقه و از ميان بردن احساس تبعيض و محروميت در مردم اين منطقه در مقايسه با ساير شهروندان هند مي‌تواند در ايجاد آرامش پايدار در كشمير تعيين‌كننده باشد. اجيت دوال، مشاور امنيت ملي نخست وزير هند نيز در اين ديدار بر اهميت سفر دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در زمينه پيگيري توافقات سفر نخست‌وزير هند به ايران تاكيد كرد و گفت: با توجه به مشتركات فرهنگي و همچنين ظرفيت‌هايي كه در حوزه همكاري‌هاي سايبري ميان دو كشور وجود دارد، آماده پايه‌گذاري روابط راهبردي در اين دو بخش هستيم. وي با اشاره به تحولات ژئواستراتژيك در منطقه غرب و شرق آسيا لزوم توسعه گفت‌وگوهاي مستمر ميان كشورهاي مهم اين منطقه را مورد تاكيد قرار داد و افزود: دولت هند از تقويت گفت‌وگوهاي راهبردي ميان ايران، هند، چين و روسيه در موضوعات امنيتي، سياسي و اقتصادي استقبال مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون