• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3611 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۷ شهريور

مذاكره 9 ساعته كري- لاوروف در ژنو نتيجه داد

توافق امريكا و روسيه بر سر پايان درگيري‌ها در سوريه

ايالات متحده و روسيه موفق شدند پس از نه ساعت مذاكره سخت و فشرده در ژنو به يك توافق بر سر همكاري‌هاي نظامي و توقف جنگ در سراسر سوريه دست پيدا كنند. جان كري، وزير امورخارجه امريكا و سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه با حضور در كنفرانس خبري مشترك اعلام كردند كه هر دو طرف سعي دارند تا مواضع خود را در اين مذاكرات سخت و فشرده نزديك كنند و اين مذاكرات براي توافق بر سر جزييات در روزهاي آينده ادامه خواهد داشت. با اين وجود به نظر مي‌رسد هنوز طرفين روي برخي مسائل اختلاف‌نظر دارند.
جان كري پس از اين مذاكره با لاوروف گفت: ما بخش اعظم اين مذاكرات فني را كه به‌طور اساسي بر يك آتش‌بس واقعي و بهبود شرايط انساني متمركز بود تكميل كرديم و بعد از اين گروه‌ها دور ميز خواهند نشست تا بتوانيم مذاكرات جدي را در زمينه نحوه پايان جنگ داشته باشيم. كري اظهار داشت: دو طرف به يك چارچوب مشخصي در زمينه مسير رو به جلو دست يافتند و اكثر گام‌ها به سوي تمديد آتش‌بس و طرح انساني برداشته شده كه در فوريه به آن دست يافتيم. او ادامه داد: ما خواهان توافقي به خاطر توافق هستيم، ما خواهان تحقق امري كارساز هستيم كه به نفع ملت سوريه باشد و منطقه را امن‌تر و باثبات‌تر كند. اين مساله ما را به ژنو كشانده تا يك راه‌حلي سياسي بيابيم.
كري تاكيد كرد: برخي مسائل وجود دارد كه بايد مشخص شوند. در روزهاي آينده كارشناسان ما در ژنو براي تكميل مسائل فني ساده باقي مانده و تلاش براي اتخاذ گام‌هايي در جهت اعتمادسازي كه ميان طرف‌ها وجود دارد، ديدار خواهند كرد. كري تاكيد كرد: همچنان مسائل فني وجود دارد كه بايد حل شوند. استفان دي ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه از گروه‌هاي مختلف سوري خواهد خواست تا به ميز مذاكرات بازگردند. وزير خارجه امريكا اظهار داشت، هيچ راه‌حل نظامي درباره بحران سوريه وجود ندارد و هدف قرار دادن جبهه نصرت قانوني است چون آن جزو طرح آتش‌بس نيست. تغيير اسم اين گروه باعث نمي‌شود كه آن ديگر تروريستي نباشد. البته نظام سوريه نيز بايد به آتش‌بس متعهد باشد چرا كه اوضاع سوريه بعد از آتش‌بس فوريه بدتر شده است.
در طرف مقابل نيز سرگئي‌لاوروف تاكيد كرد: بايد گام‌هاي نهايي درباره برخي مسائل برداشته شود و روسيه و امريكا در يك قدمي دستيابي به متن توافق در زمينه سوريه هستند. وزير خارجه روسيه تصريح كرد: ما به توافقات مهمي رسيديم و بايد گام‌هاي نهايي درباره برخي مسائل برداشته شود. لاوروف نيز اظهار داشت: بايد گروه‌هايي كه جزيي از توافق آتش‌بس هستند به‌طور كاملا قطعي مشخص شوند.
وزير خارجه روسيه تصريح كرد: در زمينه نحوه ارسال كمك‌ها به تمامي شهرها و شهرك‌ها رايزني كرديم اما بدون جدا كردن گروه‌هاي تروريستي و گروه‌هاي مسلح از هم امكان تحقق آتش‌بس وجود ندارد. لاوروف افزود: زمان رفتن به مذاكرات مستقيم با مشاركت تمامي‌ مخالفان سوري رسيده و بازگشت به مذاكرات موجب كاهش تنش در ميدان مي‌شود. او ادامه داد: علاوه بر بحران سوريه مسائل عراق و يمن را هم بررسي كرديم و به زودي به جامعه جهاني نتيجه مذاكرات‌مان را اعلام مي‌كنيم. رييس دستگاه ديپلماسي روسيه گفت: كردها بايد جزيي از سوريه باشند و در روند سياسي مشاركت كنند. او اظهار داشت: هر گونه حضور نيروي خارجي در سوريه بايد با هماهنگي با دمشق باشد. لاوروف افزود: هر جنگنده‌اي كه در سوريه به پرواز درمي‌آيد بايد هدفش داعش باشد.
گفتني است روند مذاكرات اوليه از ماه جولاي با درگيري‌هاي دولت و نيروهاي مخالف بسيار پيچيده شد چرا كه اگرچه شهر حلب در محاصره نيروهاي ارتش سوريه قرار داشت اما گروه‌هاي شورشي و تروريستي با يكديگر متحد شدند و حمله جدي را عليه ارتش ترتيب دادند كه اين موضوع اوضاع حلب را به‌شدت وخيم و آينده مذاكرات را پيچيده كرد. از طرفي اكنون به نظر مي‌رسد تيم‌هاي فني حاضر در ژنو بايد تلاش كنند تا راهي براي جدايي گروه‌هاي مخالف با تروريست‌ها پيدا كنند كه حل اين موضوع مي‌تواند شرايط را به‌طور جدي تغيير دهد. از طرفي اگرچه سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه اعلام كرد كناره‌گيري بشار اسد در اين مذاكرات مطرح نبود اما اين موضوع نيز از جمله مباحث چالشي است كه بايد ميان دو طرف حل و فصل شود. از طرفي ايالات متحده نيز اصرار دارد كه نيروهاي هوايي سوريه بايد حملات خود را نيز متوقف كنند كه لاوروف بازهم تاكيد كرد كه اين موضوع از جمله موارد اصلي در مذاكرات مطرح شده ميان دو طرف نبود.
اما اكنون تحليلگران معتقدند كه اگرچه پس از 9 ساعت يك توافق ميان دو طرف به وجود آمد، اماسوال‌ها كماكان باقي است كه آيا ايالات متحده و روسيه توانستند بر سر مسائل بسيار مهم و پيچيده به صورت پايدار به توافق برسند؟ اگرچه اكنون دوطرف بر سر تقويت همكاري نظامي خود در مبارزه با داعش و نيروهاي القاعده به توافق رسيدند اما كماكان اختلاف‌نظرها روي مخالفان نيز كماكان باقي است و روسيه آنها را اهداف مشروع مي‌داند. از طرفي آنها بايد دولت و مخالفان را راضي به آتش‌بس كنند اما شرايط ميداني مسائلي ديگر را نمايان مي‌كند و مبارزه‌ها روز به روز در حال تشديد است تا دو طرف بتوانند كفه ترازوي خود را در مذاكره سنگين‌تر كنند. اكنون دولت سوريه قصد دارد با تاكتيك محاصره و به صورت معاملات محلي شهر به شهر مخالفان را تسليم خود كند همانطور كه اين موضوع در داريا و حمص اتفاق افتاد؛ موضوعي كه چندان مورد پسند كشورهاي غربي نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون