• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3611 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۷ شهريور

چهره‌ها- خبرها

شروع به كار جوان‌ترين كابينه تونس

دولت وحدت ملي تونس كه يوسف شاهد، نخست‌وزير مكلف اين كشور رياست آن را برعهده دارد جوان‌ترين كابينه اين كشور است و زنان در آن سهم چشمگيري را در وزارتخانه‌ها و پست‌هاي ديگر دولتي در اختيار دارند. اعضاي دولت جديد تونس مقابل قائد سبسي، رييس‌جمهوري تونس روز گذشته سوگند ياد كرده و از چند روز آينده رسما كار خود را آغاز مي‌كنند. بنا به گزارش منابع محلي از ۲۱۷ نماينده پارلمان تونس ۱۹۴ تن در نشست روز جمعه حضور داشتند كه از اين تعداد ۱۶۷ تن به دولت وحدت ملي راي مثبت دادند. در مقابل ۲۲ تن راي مخالف و پنج نماينده ديگر نيز از راي دادن امتناع كردند. براساس قانون اساسي تونس هر دولتي بايد بتواند راي اكثريت مطلق يعني ۱۰۹ نماينده را براي گرفتن راي اعتماد از پارلمان كسب كند. يوسف شاهد كه پس از بركناري حبيب الصيد، نخست‌وزير سابق تونس براي تشكيل دولت مكلف شد، از حزب «نداي تونس» است كه در سال ۲۰۱۲ به رياست باجي قائد سبسي تشكيل شد. شاهد به تازگي ساختار دولت وحدت ملي را اعلام كرد كه متشكل از ۲۶ وزير از جمله هشت وزير زن و ۱۴ وزير مشاور دولت است كه از اين تعداد نيز دو تن زن هستند. علاوه بر اين در دولت جديد هفت وزير كابينه سابق از جمله وزراي دفاع، كشور، خارجه، گردشگري، حمل‌و‌نقل، آموزش و وزير امور تداركات حفظ شدند. همچنين در دولت جديد تونس وزراي مستقل و وزرايي از شش حزب حضور دارند كه حزب نداي تونس و جنبش اسلامي النهضه بيشترين سهم را از كرسي‌هاي پارلمان به خود اختصاص داده‌اند. در جلسه راي‌گيري پارلمان يوسف شاهد نسبت به اينكه كشورش مجبور به دنبال كردن سياست رياضت اقتصادي در صورت نامساعد شدن وضعيت اقتصادي است، هشدار داد. او تصريح كرد كه تونس احتمالا ناگزير به اخراج هزاران كارمند بخش دولتي و بالا بردن ماليات در صورت نامساعد شدن وضعيت اقتصادي شود.


مخالفت ضمني انصارالله با طرح امريكا

يگان موشكي وابسته به انصارالله و ارتش يمن در پيامي كه محمد عبدالسلام، سخنگوي انصارالله آن را در صفحه رسمي خود در فيسبوك منتشر كرد، آورده است: كسي كه به گرفتن سلاح ما چشم طمع دارد ما نيز به گرفتن جان وي طمع خواهيم كرد. تحليلگران مي‌گويند اين موضع انصارالله نشان‌دهنده مخالفت آنها با طرح جان كري، وزير خارجه امريكا است. جان كري روز پنجشنبه پس از ديدار با همتايان خود در شوراي همكاري خليج فارس و انگليس در پايان نشستي در جده طرحي را براي حل بحران يمن ارايه داد. در پيام انصارالله و ارتش يمن آمده است: نيروهاي موشكي با تمامي اعتماد و اطمينان خود اعلام مي‌كنند كه علاوه بر داشتن اراده جنگ و مبارزه، توانايي‌ها و امكانات لازم را براي مقابله با ائتلاف عربي در اختيار دارند و تلاش‌هاي خود را در تمامي سطوح افزايش خواهند داد تا اقتدار ملي را كه ساخت موشك‌هاي جديد از واجبات آن است براي مقابله با متجاوزان حفظ كنند. جان كري در طرحش تاكيد كرده بود كه موشك‌هاي انصارالله و ارتش يمن، عربستان، منطقه و همچنين امريكا را تهديد مي‌كند. وي ايران را به ارسال موشك براي انصارالله متهم كرد. در همين راستا يكي از مذاكره‌كنندگان يمني در مذاكرات صلح كويت اعلام كرد كه طرح كري با طرح اسماعيل ولد الشيخ احمد، فرستاده سازمان ملل به يمن تفاوتي ندارد اما يك ساختار فراگير و نه تدريجي است.


افشاگري‌ها مانع من نمي‌شود

 هيلاري كلينتون، نامزد دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري در جريان مصاحبه با MSNBC گفت: هيچ يك از افشاگري‌ها درباره ايميل‌ها يا روابط شركت‌هاي خارجي با موسسه خيريه همسرش، تلاش وي براي رسيدن به رياست‌جمهوري امريكا را خدشه‌دار نخواهد كرد. وي افزود من مطمئن هستم چرا كه كاملا به اين موسسه خيريه و اقدامات خوبي كه انجام داده اطمينان دارم. هيلاري در جريان مصاحبه‌اش گفت: منابع خارجي بر اقدامات من تاثيري ندارند. من تصميمات سياسي اتخاذ كردم تا امريكايي‌ها را در امان نگه دارم. من باور دارم كه معاونينم نيز رفتار مناسبي داشتند. وي افزود: ما تمامي خطرات را به جان خريديم و پا را از الزامات قانوني نيز فراتر گذاشته و به صورت داوطلبانه اطلاعات مربوط به اهدا‌كنندگان را فاش كرديم نه به اين خاطر كه مشروعيت آنها را زير سوال ببريم بلكه به اين دليل كه از چنين سوالاتي اجتناب كرده و شك و ترديدها را از بين ببريم. كلينتون ادامه داد: منتقدان من بايد نگاهي به اقدامات خوبي كه اين موسسه خيريه انجام داده بيندازند. وي در پاسخ به اين سوال كه چرا موسسه خيريه كلينتون برنامه‌هايش را به موسسه بيل و ميليندا گيتس يا ديگر خيريه‌ها واگذار نمي‌كند، گفت: ما در حال حاضر به دنبال شريك هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون