• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3152 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۱ دي

1058 فقره اخاذي اينترنتي از شهروندان

زندان، ايستگاه پاياني زن و مرد كلاهبردار

اعتماد| پيامك برنده شدن در قرعه‌كشي يكي از سايت‌هاي اينترنتي، آنقدر وسوسه‌انگيز بود تا مالباختگان را به راحتي طعمه نقشه‌يي از پيش طراحي شده كند. غافل از اينكه آن‌سوي هزارتوي فضاي مجازي تنها كلاهبرداري حرفه‌يي انتظار آنها را مي‌كشد و هيچ شانسي در كار نيست.
مهرماه امسال با مراجعه تعدادي از شهروندان به پليس آگاهي تهران، ماموران در جريان وقوع يك فقره كلاهبرداري اينترنتي قرار گرفتند و به سرعت پرونده‌يي با موضوع «اخاذي اينترنتي» تشكيل دادند و براي رسيدگي در اختيار كارشناسان پليس فتاي تهران قرار دادند.
سرهنگ محمد مهدي كاكوان، رييس پليس فتاي استان تهران، در تشريح جزييات رسيدگي به پرونده به مهر گفت: «با آغاز تحقيقات، بررسي اظهارات شاكيان در دستور كار ماموران قرار گرفت كه در جريان آن سرنخ‌هاي مهمي از هويت متهم به دست آمد.»
اشاره سرهنگ كاكوان به شيوه كلاهبرداري‌هاي متهم است كه مالباختگان در اظهارات خود به آن اشاره مي‌كردند. يكي از شاكيان به ماموران فتاي تهران گفته بود: «چند وقت پيش پيامكي از يكي از سايت‌هاي اينترنتي دريافت كردم كه مرا يكي از برندگان قرعه‌كشي تصادفي خود معرفي كرده بود. در پيامك آمده بود كه براي دريافت جايزه‌ام كه يك دستگاه گوشي اپل بود، بايد به سايتي با آدرس اينترنتي www. 24rahyab. com رجوع و با وارد كردن اطلاعات حساب بانكي‌ام، مقدمات دريافت جايزه را فراهم كنم.»
اظهارات مالباخته خبر از شيوه‌يي ساده اما برنامه‌ريزي شده براي كلاهبرداري از مالباختگان مي‌داد و مهر تاييد بر سابقه‌دار بودن متهم مي‌زد. شاكي در ادامه اظهارات خود به ماموران گفت: «بعد از وارد كردن همه اطلاعات بانكي‌ام در سايت معرفي شده، پيامكي با اين محتوا به دستم رسيد كه «به زودي مبلغ شش هزار تومان بابت هزينه انتقال جايزه از حساب بانكي»‌ام كم خواهد شد. اما بعد از دريافت اين پيامك، در حالي كه منتظر دريافت جايزه‌ام بودم، در كمتر از دو ساعت متوجه برداشت‌هاي غيرمجاز از حساب بانكي‌ام شدم. » مبلغي كه بسيار بيشتر از هزينه يك جابه‌جايي ساده بود و خبر از نقشه كلاهبرداري گسترده‌يي مي‌داد كه مالباخته در دام آن افتاده بود.
برداشت‌هاي غيرمجاز، آخرين بخش از نقشه ساده كلاهبردار سابقه‌دار براي اخاذي از طعمه‌هاي خود بود. بررسي‌ها نشان مي‌داد متهم بعد از دريافت اطلاعات حساب بانكي، اقدام به خريدهاي اينترنتي از حساب مالباختگان كرده و آخرين قسمت از نقشه خود را با موفقيت عملي مي‌كند.
با تكميل شكايات مالباختگان، شناسايي هويت متهم در دستور كار پليس فتاي تهران قرار گرفت. همزمان تيمي از ماموران با بررسي سايت مورد نظر موفق به رديابي آدرس‌اي پي‌هاي استفاده شده به دست متهم شدند؛ سرنخي مهم كه به زودي مخفيگاه او را در يكي از محله‌هاي مركزي تهران مشخص و عمليات دستگيري را در دستور كار ماموران قرار داد.
بررسي‌هاي پليسي نشان مي‌داد متهم كه اطلاعات دقيق و خوبي درباره استفاده از اينترنت دارد، با طراحي يك وب سايت و قرار دادن لينك آن در سايت‌هاي پر بازديد، طعمه‌هايش را شناسايي مي‌كند. بررسي سوابق متهم و نحوه فعاليت او نيز نشان مي‌داد، وي متهم سابقه‌داري است كه از سال ۹۱ بارها با استفاده از همين شگرد، اقدام به كلاهبرداري از شهروندان كرده و اكنون با همدستي دختري جوان، اقدام به اخاذي گسترده از مالباختگان كرده است. وظيفه همدست متهم نيز، خريداري كارت‌هاي سرقتي و خريدهاي اينترنتي از فروشگاه‌هاي طلا و جواهر و صرافي‌ها بود.
به گفته سرهنگ كاكوان با آغاز عمليات دستگيري، ماموران موفق شدند در اقدامي غافلگيرانه متهم و همدستش را دستگير و براي انجام بازجويي‌ها به پليس فتاي تهران منتقل كنند. اين مقام انتظامي در تشريح جزييات روند بازجويي‌ها گفت: متهم جواني 24 ساله است كه از سال 91 داراي سوابق كيفري است. او كه چاره‌يي جز اعتراف نداشت در جريان بازجويي‌ها به كلاهبرداري ۱۱ ميليون و ۵۰۰ هزار توماني در تهران اعتراف كرد. با اين حال بررسي هارد كامپيوتر متهم نشان مي‌دهد كه او از ابتداي سال تاكنون اطلاعات حساب ۱۰۵۸ شهروند از شهرهاي مختلف كشور را به دست آورده و اقدام به كلاهبرداري از آنان كرده است.
به اين ترتيب رسيدگي به پرونده براي تكميل جزييات و رجوع ساير مالباختگان همچنان ادامه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون