• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3152 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۱ دي

شليك به قلب دموكراسي اروپا 1

قربانعلي قائمي٭

زنجيره رويدادهاي فرانسه در روزهاي اخير و فضاسازي‌هاي رسانه‌يي در كشورهاي اروپايي هشداري براي نوك كوه يخي است كه رويداد 11 سپتامبر در امريكا را در ذهن‌ها زنده مي‌كند. ابراز همدردي‌هاي پياپي رهبران كشورهاي اروپايي و اوباما و وزير خارجه‌اش همچنين دبيركل سازمان ملل متحد با قربانيان مجله شارلي ابدو را شايد بتوان اقدامي نظير ساير ژست‌هاي دموكراسي‌خواهانه اين رهبران به ويژه در برابر رهبران احزاب دست راستي از جمله لوپن در كشور فرانسه دانست كه اين رويدادها در آنجا به وقوع پيوسته. اما هنگامي كه اين ابراز همدردي‌ها را در كنار اظهارات مقام‌هاي امنيتي و پليس كشور فرانسه و اتحاديه اروپا قرار مي‌دهيم اين شبهه ايجاد مي‌شود كه پس از بازگشت مردم از خيابان‌ها و ميدان‌ها به خانه‌هاي‌شان چه روي خواهد داد!
آيا همانند آنچه در پي فرونشستن گرد و غبارهاي فروريزي برج‌هاي دوقلو در امريكا اتفاق افتاد، در فرانسه و اروپا روي خواهد داد؟ آيا رهبران كنوني اروپا حتي اگر بخواهند مي‌توانند در برابر فشارهاي مهاجرستيزي احزاب دست راستي اروپايي كه سايه به سايه احزاب در قدرت را براي كسب كرسي‌هاي پارلماني و پست‌هاي رياست‌جمهوري تعقيب مي‌كنند، ايستادگي كنند؟ آيا موج برخاسته مهاجرستيزي و محدودسازي مسلمانان‌زاده اروپا يا مهاجران اروپاي شرقي كه به صورت كارگران ارزان‌قيمت و ساير كارگران توسط دلالان محبت و قاچاقچيان انسان به قلب اروپا سرازير مي‌شوند، شدت خواهد يافت يا اينكه بازي با احساسات جريحه‌دار شده ميليون‌ها اروپايي كه همواره با ارزش‌هايي همچون آزادي بيان و ساير آزادي‌هاي فردي، سال‌هاست خو گرفته‌اند در همين جا پايان خواهد يافت! يا بازي انتقامگيري شروع خواهد شد و پاي مردم به اين بازي بازخواهد شد! فراموش نكنيم مردم اروپا كه از حدود 40 سال پيش به اين سو مرتبا در برابر امريكا در عرصه‌هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي، هنري و علمي در حال عقب‌نشيني است با تيري كه توسط افراطيان داعش و القاعده به قلب آن شليك شده است ممكن است براي حفظ آخرين بازمانده‌هاي ميراث انقلاب‌هاي سده 18 خود به سوي اقدام‌هاي افراطي بغلتد. هنگامي كه وزير كشور فرانسه در برابر اين پرسش ميليون‌ها اروپايي از وجود اسلحه كلاشينكف در دست مهاجمان در قلب پاريس توسط خبرنگار يورونيوز روبه‌رو مي‌شود، مي‌گويد: اين اسلحه‌ها از مرز كشورهاي بالكان به ساير كشورهاي اروپايي سرازير مي‌شوند و بدون اينكه منتظر پرسش ديگر خبرنگار يورونيور باشد خود اضافه مي‌كند: در آنجا پليس‌هاي فاسد به راحتي اجازه ورود اين اسلحه‌ها را مي‌دهند. وي در همين گفت‌وگوي دو دقيقه‌يي ادامه مي‌دهد: مردم اروپا بايد خود را با اقدامات نيروهاي امنيتي در اروپا تطبيق بدهند و با مقام‌هاي پليس و امنيتي همكاري كنند. (نقل به مضمون) سخني كه بوي تهديد و تحديد مهاجران و مسلمانان را مي‌دهد.
آيا اروپا به راه راست‌هاي افراطي درخواهد غلتيد و گوانتاناموي ديگري در اروپا ايجاد خواهد كرد! يا اينكه راه خود را خواهد رفت. شايد اروپا براي امريكا و افراطي‌ها اين پيام را داشته باشد: اگر بخواهيم به امريكايي‌ها كه با ما اعلام همبستگي كردند، خدمتي بكنيم، بايد به آنها بگوييم: «ما نبايد به شما درس بدهيم، ولي شايد ما تلاش كنيم تا اين جنون اسلام‌هراسي و مسلمان‌هراسي را كه شما بعد از 11 سپتامبر در امريكا گسترش داديد، دوباره تكرار نكنيم.2»
٭عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي استان تهران
1 و2 نقل قول از: دومينيك ولتون، مدير تحقيق در مركز ملي تحقيقات علمي فرانسه و متخصص مسائل رسانه‌ها

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون