• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3619 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۶ شهريور

مديرعامل بانك صنعت و معدن خبر داد

مذاكره با ۶ بانك اروپايي براي فاينانس واحدهاي صنعتي

گروه اقتصادي


مديرعامل بانك صنعت و معدن از مذاكره با شش بانك‌ بزرگ اروپايي براي دريافت خطوط فاينانس خبرداد و گفت: رقم اين اعتبار، حدود سه ميليارد يورو است.
علي اشرف افخمي در نشست خبري كه به مناسبت هفته دولت انجام گرفت توضيح داد: در دو سال ۱۶۰۰ ميليارد تومان از صندوق توسعه ملي خط اعتباري گرفتيم كه تاكنون ۱۲۰۰ ميليارد تومان آن پرداخت شده است. وي با اشاره به اينكه از سال گذشته واحد بانكداري صنايع كوچك و متوسط را در بخش صنعت و معدن راه‌اندازي كرديم، گفت: اما اين واحد از امسال كار خود را توسعه داده است؛ بطوري كه به ۷۱۲ واحد با رقم ۹۷۰ ميليارد تومان تسهيلات پرداخت كرده است كه البته مصوبات، بيشتر از اين رقم بود. وي افزود: با احتساب ضمانتنامه‌هاي صادر شده، مجموع تسهيلات پرداختي به ۱۱۰۰ ميليارد تومان بالغ مي‌شود. افخمي با اشاره به گشايش اعتبارات در بخش‌هاي مختلف بانكي گفت: در بخش بانك‌هاي اروپايي، گشايش‌هايي انجام شده است؛ از جمله اينكه در آسياي جنوب شرقي از محل سوييفت ۳۳۲ ميليون دلار گشايش اعتبار داشتيم. وي افزود: علاوه بر آن دو خط اعتباري پس از برجام داريم. همچنين به عنوان دومين بانك توانستيم ۴۰۰ ميليون دلار خط اعتباري از اِگزيم بانك هندوستان دريافت كنيم كه عملياتي شده است. مديرعامل بانك صنعت و معدن با اشاره به اينكه نخستين محموله با اعتبار ۱۲۰ ميليون دلار بود كه تحويل گرفتيم، تصريح كرد: تا سقف ۱۵۰ ميليون دلار هم در مرحله‌ بعدي مي‌توانيم از اين محل تجهيزات مورد نياز كشور را خريداري كنيم. وي به خط اعتباري جديد ديگري اشاره كرد و گفت: قرارداد اين خريد اعتباري در مرحله نهايي قرار دارد كه تمامي كارهاي آن انجام شده و امضاهاي پاياني آن مانده است؛ اين خط اعتباري از كره جنوبي با رقم ۱۰۰ ميليون دلار كه براي فاينانس مواد اوليه است، شروع مي‌شود و رقم قابل افزايش است. افخمي با تاكيد بر اينكه همه اينها مورد تاييد بانك مركزي قرار گرفته است، اظهار داشت: ما با بانك‌هاي بزرگ اروپايي در حال مذاكره هستيم كه هنوز نهايي نشده است از جمله با شش بانك اروپايي به صورت كنسرسيوم وارد مذاكره شده‌ايم كه رقم آن حدود سه ميليارد يورو است. وي با اشاره به اينكه با دو بانك بزرگ چيني هم مذاكراتي انجام شده كه هر كدام از آنها يك ميليارد يورو خط اعتباري خواهد بود، اظهار داشت: قدم‌هاي خوبي برداشته شده به‌طوري كه آخرين آمار روز گذشته نشان مي‌دهد كه رابطه كارگزاري ما با ۵۷ بانك خارجي قطعي شده است. افخمي ادامه داد: اين ۵۷ بانك در ۲۲ كشورهستند كه ۱۴ بانك اروپايي و ۸ بانك هم آسيايي است و اميدواريم صرفه‌جويي كه از محل نقل و انتقال پول به دست مي‌آيد، عايد كشور شود.
مديرعامل بانك صنعت و معدن با بيان اينكه ما سهامدار يك بانك اروپايي به نام «بانك تجاري ايران و اروپا» هستيم كه مقر آن در اروپا است، افزود: اين بانك در پنج ماه گذشته رقمي كه به صورت يورو در اروپا جابه‌جا كرده، 5/5 ميليارد يورو بوده است كه در گذشته ما بايد ۱۰ تا ۱۱ درصد بابت انتقال اين پول كارمزد پرداخت مي‌كرديم.
وي با اشاره به اينكه الان اين رقم به زير نيم‌درصد رسيده است، گفت: پرداخت ۱۰ تا ۱۱درصد كارمزد، هزينه زيادي بود كه به كشور تحميل مي‌شد اما الان صرفه‌جويي زيادي را از اين محل به دست آورده‌ايم كه اين هم از نتايج برجام بود. افخمي با اشاره به طرح‌هايي كه پنج ماهه ابتدايي امسال با تامين مالي پروژه‌ها به نتيجه رسيده است، افزود: ۳۰ طرح عملا در پنج ماهه امسال به توليد و بهره‌برداري رسيد كه ۱۳ واحد بزرگ و ۱۷ واحد كوچك و متوسط بوده است. مديرعامل بانك صنعت و معدن ادامه داد: در واحدهاي بزرگ ۵۵۰ ميليون دلار سرمايه‌گذاري انجام شد كه اين سرمايه‌گذاري از محل منابع مالي بانك بوده است، مانند پتروشيمي مهاباد يا نيروگاه كهنوج. وي با اشاره به ورود بانك صنعت و معدن به پروژه‌هاي بزرگ زيرساختي اظهار داشت: يكي از اين پروژه‌ها، خطوط راه‌آهن و توسعه شبكه بود كه براي نخستين‌بار قطار سريع‌السير را با تامين مالي از محل خط اعتباري چين با رقم 8/1 ميليارد دلار انجام داديم كه LC آن باز شده و پروژه عملياتي شده است. افخمي با اشاره به اينكه اميدواريم اين پروژه مطابق با زمانبندي در 5/2 سال به بهره‌برداري برسد، افزود: در پروژه برقي كردن قطار تهران ـ مشهد هم مطالعاتي را براي فاينانس انجام داديم و اگر موفق به دريافت فاينانس اروپا يا چين شويم، اين دومين پروژه بزرگ ما در بخش زيرساخت خواهد بود. وي با اشاره به قرارداد با صندوق توسعه ملي اظهار داشت: اين صندوق منابع ارزي ما را تامين مي‌كند كه دو قرارداد بزرگ با آنها داشتيم اول مربوط به سال ۹۲ بود كه 9/ 5 ميليارد يورو قرارداد بسته شده بود كه از اين رقم 1/4 ميليارد يورو گشايش اعتبار كرديم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون