• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3623 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۱ شهريور

معاون استاندار تهران: شوراي نگهبان نقشي در انتخابات شوراها ندارد

گروه سياسي| فصل انتخابات براي وزارت كشور حسن روحاني چالش‌هاي خاص خود را با شوراي نگهبان به همراه دارد. اگرچه در انتخابات اسفند ماه سال گذشته اين چالش‌ها به خوبي نمود پيدا كرد اما اين نمود پيدا كردن كمكي به حل اين چالش‌ها نكرد و با نزديك شدن انتخابات بار ديگر سر باز كرده است. بيش از هر چيز بحث انتخابات الكترونيكي است كه از الان ميان وزارت كشور و شوراي نگهبان داغ شده است. مانند سال گذشته از سوي وزارت كشور اصرار و شوراي نگهبان انكار است. بعيد به نظر مي‌رسد اين شورا تن به برگزاري مدرن حتي دست كم در بخش‌هايي در تهران را بدهد اما وزارت كشور همچنان دست از تلاش برنداشته است و هنوز اميدوار است كه بتواند نخستين تجربه برگزاري انتخابات الكترونيك را به نام خود ثبت كند. معاون استاندار تهران هم همان خطي را دنبال مي‌كند كه روسايش در وزارت كشور در پيش گرفته‌اند. به گزارش ايلنا، او مي‌گويد: عزم بر اين است كه در اين دوره حداقل در تهران انتخابات الكترونيك برگزار شود، اگر بتوانيم با شوراي نگهبان به لحاظ قانوني به تفاهم برسيم، به سرعت و سهولت و دقت كار افزوده خواهد شد. برگزاري الكترونيكي انتخابات بسياري از شبهات و شايعات را نسبت به سلامت و صحت انتخابات مرتفع مي‌كند و هزينه‌هاي سياسي و اجتماعي ما را به‌شدت كاهش خواهد داد.
توافق براي برگزاري انتخابات الكترونيكي در پايتخت
او با بيان اينكه در دوره قبل آنها در مورد اطمينان از صحت اين برنامه ترديدهايي داشتند و به لحاظ نرم‌افرازي معتقد بودند تلاش‌هاي وزارت كشور و تمهيدات صورت گرفته كافي نيست، متذكر شد: تصور من اين است كه در اين دوره اين توافق حاصل خواهد شد چون براي انتخابات رياست‌جمهوري تعداد كانديداها زياد نيست، قطعا نگراني‌ها هم كمتر خواهد بود. چاوشي با بيان اينكه عزم بر اين است كه در اين دوره حداقل در تهران انتخابات الكترونيك برگزار شود، گفت: اگر بتوانيم با شوراي نگهبان به لحاظ قانوني به تفاهم برسيم، به سرعت و سهولت و دقت كار افزوده خواهد شد. برگزاري الكترونيكي انتخابات بسياري از شبهات و شايعات را نسبت به سلامت و صحت انتخابات مرتفع مي‌كند و هزينه‌هاي سياسي و اجتماعي ما را به‌شدت كاهش خواهد داد. معاون استاندار تهران در پاسخ به اين سوال كه ايراد شوراي نگهبان به برگزاري الكترونيكي انتخابات گذشته چه بود، يادآور شد: بايد از خودشان سوال پرسيد. ولي به هر حال آنها بايد مجاب شوند كه اين روال و نرم‌افزارهاي تهيه شده اطمينان لازم را از صحت برگزاري انتخابات براي آنها فراهم مي‌كند. ايرادهاي گرفته شده قابل رفع است و حتما هم برطرف مي‌شود، ولي حصول اطمينان از نتيجه كار با توجه به اينكه تجربه اول هم هست، نكته مهمي است. نظر نهايي در اين مورد بر عهده شوراي نگهبان است. هيات‌هاي نظارت و اجرايي هم در دوره قبل عموما ضرورت برگزاري انتخابات الكترونيك را قبول داشتند.
شوراي نگهبان نقشي در انتخابات شوراها ندارد
اگرچه در چند وقت گذشته برخي به دنبال اين بودند كه نقش شوراي نگهبان را در انتخابات شوراها پررنگ كنند اما طبق قانون شوراي نگهبان نمي‌تواند در تاييد صلاحيت افراد براي شورا‌هاي شهر دخالتي داشته باشد و اين همان مساله‌اي است كه چاووشي روي آن تاكيد دارد. معاون سياسي استاندار تهران در خصوص موضوع ورود شوراي نگهبان به بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات شوراها گفت: تنها انتخاباتي كه بر اساس قانون فقط در حيطه نظارت و صلاحيت مجلس شوراي اسلامي است، انتخابات شوراهاي شهر و روستاست و تاكنون هم هيچ رويه‌اي بر خلاف اين را شاهد نبوديم در اين دوره هم همان قانون عملياتي و اجرايي خواهد شد. تا اين زمان شوراي نگهبان در بحث انتخابات شوراها هيچ‌گونه نقشي نداشته و قانون موجود هم در اين زمينه وظيفه را بر دوش مجلس گذاشته است. او در پاسخ به اين سوال مبني بر اينكه «هم هيات‌هاي اجرايي هم شوراي نگهبان مي‌گفتند قانون را اجرا مي‌كنيم اما چرا در انتخابات دوره قبل بين نظر شوراي نگهبان و هيات‌هاي اجرايي اين ميزان تفاوت در ردصلاحيت‌ها وجود داشت؟» خاطرنشان كرد: مبناي وزارت كشور و هيات‌هاي اجرايي در بررسي و تاييد صلاحيت‌ها، مرّ قانون است. قانون هم مشخص كرده است كه چه اشخاصي از حضور در عرصه انتخابات به عنوان كانديدا محروم هستند. چاووشي ادامه داد: هيات‌هاي اجرايي همان چيزي را كه قانون معين كرده، بررسي مي‌كنند نه بر اساس صلاحديد. اعتقاد داريم كه پروسه تاييد صلاحيت‌ها در هيات‌هاي اجرايي و وزارت كشور بايد همان چارچوبي باشد كه قانون مشخص كرده است.
البته ما قضاوت نمي‌كنيم. چون هيات‌هاي نظارت و شوراي نگهبان صلاحيت خود را در انتخابات مبني بر نظارت استصوابي مي‌دانند، ولي ما بر اساس آنچه قانون معين كرده، اقدام كرديم. او افزود: افرادي كه سوءسابقه موثري دارند، همه در قانون احصا شده است و موارد شكلي مثل سن و ميزان تحصيلات و استعفا از پست قبلي در قانون آمده و هيات‌هاي اجرايي هم همين موارد را مورد توجه قرار مي‌دهند. البته اگر هيات‌هاي اجرايي در روند بررسي‌هاي خود به اين نتيجه برسند كه فردي شهرت عمومي‌اش مثبت نيست، اين هم جزو مواردي است كه هيات‌هاي اجرايي مي‌توانند در مورد آن تصميم بگيرند.
معاون سياسي استاندار تهران در مورد استفساريه مجلس در مورد بررسي صلاحيت‌ها توسط شوراي نگهبان گفت: اين يك موضوع كلي است كه فقط مربوط به استان تهران نيست، ولي در مجلس اسفساريه‌اي را دنبال كردند كه شوراي نگهبان هم بايد نظر بدهد، البته منطق عمومي هم حكم مي‌كند شوراي نگهبان بعد از بررسي صلاحيت‌ها و اعلام نتايج، ديگر در موضوع صلاحيت كانديداها ورود نكند اما بايد ببينيم كه شوراي نگهبان چقدر با نظر مجلس در اين مورد موافقت خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون