• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3636 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۷ مهر

نامه رييس‌جمهور سابق به رهبر انقلاب:

برنامه‌ای برای انتخابات ندارم

گروه سياسي| اگر تا همين چند روز پيش در گمانه‌زني‌ها يكي از چهره‌هاي حاضر در انتخابات بود حالا اما مشخص شد كه انتخابات كانديدايي به نام محمود احمدي‌نژاد نخواهد داشت. صحبت‌هاي صريح رهبر انقلاب درباره اينكه صلاح نمي‌دانم رييس دولت‌هاي نهم و دهم بار ديگر وارد عرصه انتخابات شود به منزله نقطه پاياني براي فعاليت‌هاي انتخاباتي او بود، پاياني كه ديروز با انتشار نامه‌اي خطاب به رهبر انقلاب پذيرايش شد. احمدي‌نژاد با انتشار نامه‌اي كوتاه اعلام كرد كه برنامه‌اي براي انتخابات سال آينده ندارد. به گزارش دولت بهار، سايت نزديك به احمدي‌نژاد، متن كامل اين نامه به شرح زير است:
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي (مدظله العالي) رهبر معظم انقلاب اسلامي
همان‌گونه كه مستحضر هستيد در ديدار مورخ نهم شهريورماه سال جاري، اينجانب برنامه‌هاي تبيين انقلاب در سراسر كشور را تشريح نمودم، پس از آن حضرت عالي توصيه فرموديد كه در اين دوره مصلحت نيست بنده در انتخابات شركت نمايم و اينجانب نيز تبعيت خود را اعلام نمودم. ضمن تشكر از بيانات مهم حضرت عالي در جلسه درس خارج فقه مورخ پنجم مهرماه جاري، به استحضار مي‌رسانم كه در عمل به منويات رهبر بزرگوار انقلاب، برنامه‌اي براي حضور در عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي سال آينده ندارم. به لطف خداوند متعال و با افتخار همواره به عنوان سرباز كوچك انقلاب و خادم مردم باقي خواهم ماند. از خداوند منان براي حضرت عالي سلامتي و موفقيت بيشتر و براي ملت بزرگوار ايران عزت و سربلندي روزافزون، در سايه عنايات حضرت ولي عصر(عج) مسالت دارم.
احمدي‌نژاد براي انتخابات آماده بود
چند ماه گذشته براي احمدي‌نژاد و نزديكانش ماه‌هاي پركاري بود و تقريبا بيشتر آخر هفته‌هايش يا در سخنراني استاني مي‌گذشت يا در ديدار با گروه‌هاي مختلف. همين فعاليت‌ها سبب شد تا بحث حضور رييس دولت سابق در انتخابات سال آينده داغ شود. تمام فعاليت‌هاي‌شان رنگ و بوي انتخاباتي داشت، تا جايي كه در سفرهاي استاني مردمي را كه براي سخنراني آمده بودند را روبه‌روي دوربين مي‌نشاندند و به آنها مي‌گفتند تصور كنيد احمدي‌نژاد رييس‌جمهور شده و يك جمله خطاب به او بگوييد! فهميدن اينكه كاروان احمدي‌نژاد خود را براي انتخابات آماده مي‌كند كار دشواري نبود و نياز به رمزگشايي نداشت، فقط كافي بود تا در برنامه‌هايشان شركت كنيد و فعاليت‌هايي را كه در حاشيه اين برنامه‌ها بود زيرنظر بگيريد تا همه‌چيز به خوبي هويدا شود. به بيان ديگر همه‌چيز خبر از حضور احمدي‌نژاد مي‌داد به غير از ادعاهاي اطرافيانش كه مدام مي‌گفتند قصد حضور در انتخابات را ندارند. اكنون احمدي‌نژاد در نامه‌اش خطاب به رهبر انقلاب مي‌نويسد: «در عمل به منويات رهبر بزرگوار انقلاب، برنامه‌اي براي حضور در عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي سال آينده ندارم». گويي رييس دولت سابق تمام قد آماده حضور در انتخابات بوده است و حالا تنها به خاطر توصيه رهبري از اين تصميم صرف نظر كرده است. همه اينها در حالي است كه در گوشه و كنار و در اخبار غيررسمي برخي از نزديكان احمدي‌نژاد اين مساله را مطرح مي‌كنند كه اين توصيه رهبري تنها براي انتخابات 96 است. اهالي دفتر ولنجك مي‌خواهند همچنان اميدوار بمانند، اميدوار به 1400.
با وجود توصيه سفرها همچنان ادامه داشت
احمدي‌نژاد در نامه‌اش اشاره كرده كه ديدارش با رهبر انقلاب در تاريخ 9 شهريور بوده است. يعني در تاريخ نهم شهريور اين توصيه انجام گرفته است. برخي از رسانه‌ها هم خبر داده‌اند كه رهبر انقلاب به احمدي‌نژاد متذكر شده است كه خودش اين موضوع را بيان كند كه قصد شركت در انتخابات را ندارد و به شائبه‌ها پايان دهد. با همه اينها احمدي‌نژاد تغييري در برنامه‌هايش ايجاد نكرد و طبق برنامه‌ريزي قبلي به گرگان سفر و سخنراني كرد. با اين حساب اخبار برخي از رسانه‌ها مبني بر اينكه عدم توجه احمدي‌نژاد به اين توصيه سبب شد تا رهبر انقلاب موضوع توصيه در يك جلسه خصوصي را از پشت بلندگو و به صورت علني بيان كند، به نوعي درست بوده است. در اين ميان برخي از منابع هم از جزييات بيشتر اين ديدار اخباري منتشر كردند. روزنامه جمهوري اسلامي ديروز مدعي شده بود كه اين ديدار در تاريخ سوم شهريور انجام شده، سفر احمدي‌نژاد به قزوين هم در تاريخ 4 شهريور ماه بوده است و اگر اين ادعا درست باشد يعني رييس دولت نهم و دهم درست يك روز پس از آن ديدار به قزوين سفر كرده است. روزنامه جمهوري اسلامي همچنين نوشته است: در اين ديدار احمدي‌نژاد به بيان گزارش از سفرهاي استاني اخير خود پرداخته و ادعا كرده است: «عملكرد ضعيف دولت مردم را مستاصل كرده است و از من تقاضاي ورود به انتخابات دارند.» مقام معظم رهبري در جواب تاكيد كرده‌اند: «اين سفرها نبايد شائبه انتخاباتي به خود بگيرد، چون قرار نيست، جناب عالي در اين رقابت شركت كنيد». ايشان در برابر اصرار احمدي‌نژاد كه خواست و فشار مردم را بسيار زياد توصيف كرده، تاكيد كرده «حضور شما در انتخابات موجب ايجاد دو قطبي است و اين موضوع به صلاح امر انقلاب و مردم نيست و شما بايد در برابر اين خواست مقاومت كنيد.» اكنون ديگر ورق برگشته است و با نامه‌اي كه احمدي‌نژاد به رهبر انقلاب نوشته عدم حضور او در انتخابات سال آينده قطعي شده است و شايد به همين دليل است كه سفرهاي او هم لغو شده است. خبرگزاري فارس خبر داده است كه شنيده‌ها حاكي از اين است كه سفر احمدي‌نژاد به آبادان لغو شده است. اين هم سندي ديگر براي اينكه ثابت كند اطرافيان احمدي‌نژاد درمورد اينكه سفرهاي او انتخاباتي نيست درست نمي‌گفتند. اگر اين سفرها هدف ديگري داشت بي‌شك دليلي هم براي لغو آن وجود نداشت.
احمدي‌نژاد و آينده
بازي براي اهالي دفتر ولنجك تغيير كرده است. حالا ديگر احمدي‌نژاد جايي در ميدان رقابت‌هاي انتخابات 96 ندارد. اما او براي آينده چه خوابي ديده است؟ هنوز مشخص نيست جريان احمدي‌نژاد چه برنامه‌اي را پيش روي خود مي‌بينند. آيا احمدي‌نژاد عرصه سياست را ترك مي‌كند؟ در اين ميان اما برخي سخن از حضور كانديداي ديگري مي‌زنند و اينكه احمدي‌نژاد در انتخابات آينده به عنوان يك حامي وارد عرصه انتخابات خواهد شد، درست مانند كاري كه رييس دولت اصلاحات در سال 88 و هاشمي‌رفسنجاني در سال 92 انجام دادند. اما مهم‌ترين پرسش اين است كه آيا جريان احمدي‌نژاد چنين مهره‌اي را در دل خود دارد يا خير؟ موضع و مسيري كه او و نزديكانش تا امروز در پيش گرفته‌اند نشان مي‌دهد كه تمايل چنداني به حمايت از كانديدايي كه مورد تاييد جريان اصولگرا قرار بگيرد نخواهند داشت، هر چه باشد اصولگراياني كه نقش تعيين‌كننده در اين جريان را بازي مي‌كنند جزو منتقدان اصلي او هستند و اختلاف ميان آنها در همان دور دوم رياستش بر دولت علني و عيان شد. با اين حساب جريان احمدي‌نژاد بايد به دنبال مهره‌اي در دورن خود باشد و به باور بسياري اين جريان از چنين پتانسيلي برخوردار نيست. در هر صورت بايد منتظر ماند و ديد رييس دولت سابق و اهالي دفتر ولنجك چه برنامه‌اي را در دستور كار خود قرار خواهند داد، خانه‌نشيني يا تغيير فعاليت‌ها؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون