• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3636 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۷ مهر

زنگنه در مجمع الجزيره عنوان كرد

نفت را به عنوان اسلحه استفاده نكنيد

گروه اقتصادي |«نفت يك اسلحه نيست و نبايد از آن براي آسيب رساندن به رقبا و تحقق اهداف سياسي استفاده كرد، متاسفم كه بگويم برخي، قيمت‌هاي نفت را تا سطحي پايين آورده‌اند كه به منافع ديگر توليدكنندگان آسيب رسانده است. آنان از نفت به عنوان يك سلاح استفاده كرده‌اند تا براي ديگر توليدكنندگان ناآرامي‌هاي اجتماعي، سياسي و مشقت اقتصادي ايجاد كنند.» اينها بخشي از اظهارات بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت كشورمان است كه روز گذشته در جمع وزراي نفتي دنيا در الجزيره عنوان كرده است. طبق قرار قبلي قرار است امروز 28 سپتامبر وزراي نفتي اوپك در الجزيره براي طرح ميزبان اجلاس اوپك نشستي را برگزار كرده و به تصميم‌گيري برسند.
 در همين راستا در نشست روز گذشته مجمع بين‌المللي انرژي (IEF)، وزراي نفتي به اظهارنظرهايي در مورد شرايط بازار نفت پرداختند تا خود را براي نشست امروز اوپك حاضر كنند. در اين راستا هر چند كه وزير نفت الجزيره اميدوار به توافق اعضا است اما زنگنه اعلام كرده است كه به هيچ‌وجه توليد نفت ايران كاهش نخواهد يافت. وي در جريان نشست مجمع جهاني انرژي درباره چالش‌هاي جاري بازار نفت، گفت: «هم‌اكنون تداوم قيمت‌هاي پايين نفت مهم‌ترين موضوعي است كه بازار با آن روبه‌رو شده و قيمت‌هاي پايين تاكنون آثار منفي را به بار آورده است و در آينده نيز به بار خواهد آورد. آثار منفي در ميان مدت و بلندمدت، بر سرمايه‌گذاري و توسعه ظرفيت توليد مشخص مي‌شود و به منافع هر دو گروه توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان آسيب مي‌رساند. به اين جهت قيمتي عادلانه كه بتواند سرمايه‌گذاري و توسعه ظرفيت توليد را شتاب بخشد، ضروري است. افزايش ظرفيت توليد مي‌تواند وابستگي مصرف‌كنندگان را به يك يا دو توليد‌كننده كاهش دهد. اين موضوع درباره افزايش ظرفيت توليد گاز طبيعي نيز صادق است.»زنگنه همچنين ادامه داد: «موضوع مهم ديگري كه در اين باره مطرح است موضوع غير سياسي كردن بازار نفت و كنار گذاشتن استفاده از نفت به عنوان يك اسلحه، به هر منظور و تحت هر عنوان است. چالش ديگر بازار نفت سياست‌ها و اقدام‌هاي تبعيض‌آميزي است كه از سوي برخي بلوك‌هاي مصرف‌كننده براي دادن يارانه به مصرف زغال سنگ با وجود سهميه  2اCO  آن و همچنين ماليات بستن بر نفت يا حتي گاز ايجاد شده است. هرچند كه اين دو با محيط زيست سازگارتر هستند، اما آنها در تخصيص صحيح منابع به سمت محيط زيست پاك‌تر، اخلال ايجاد كرده‌اند.»
حمايت كامل ايران از تثبيت بازار نفت
اين وزير عضو اوپك در همين حال با بيان اينكه ما همواره از اقدام‌هايي كه در تاريخ سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) براي تثبيت بازار نفت اتخاذ شده است حمايت كرده‌ايم و در هر زمان ديگري كه نياز باشد چنين خواهيم كرد، افزود: « ما به همه صادركنندگان غيرعضو اوپك براي مشاركت در تلاش‌هاي اوپك براي تثبيت بازار خوشامد مي‌گوييم. پس از برداشته شدن تحريم‌ها، ايران تلاش كرده است ظرفيت توليد خود را در بخش‌هاي نفت و گاز افزايش دهد و به اين منظور مدل جديدي از قراردادها را مهندسي كرده است. در اين مسير شركت‌هاي بين‌المللي نفتي را به همكاري براي افزايش توليد متناسب با ذخاير نفت و گازمان تشويق مي‌كنم و به آنها خوشامد مي‌گويم تا به اين ترتيب آنها نيز در امنيت عرضه مشاركت كنند.»زنگنه البته در گفت‌وگوي اختصاصي با بلومبرگرسما تاكيد كرده است كه: «ايران در نشست مشورتي اوپك به دنبال امضاي توافق نيست و عرضه نفت خود را محدود نخواهد كرد. ايران توليد نفت خود را در سطح كنوني تثبيت نمي‌كند، ايران قصد دارد توليد روزانه نفت خود را به چهار ميليون بشكه برساند. در حاشيه اجلاس مجمع بين‌المللي انرژي با نمايندگان ديگر اعضاي اوپك گفت‎و‎گو مي‎كند و ممكن است در نشست رسمي اين سازمان در ماه نوامبر امسال، توافقي رسمي درباره عرضه نفت به دست آيد. برنامه ما اين نيست كه در اين دو روز به توافق برسيم؛ ما براي مشاركت در مجمع بين‌المللي انرژي و همچنين براي شركت در نشست غير رسمي اوپك كه تنها براي تبادل ديدگاه است و نه بيشتر، به اينجا آمديم.»وي همچنين اعلام كرد: «ايران قصد دارد سهم حدود ١٣ درصدي خود از مجموع توليد نفت اوپك در دوران پيش از تحريم را دوباره به دست بياورد. با توجه به رسيدن مجموع توليد نفت اعضاي آگوست به ٣٣ ميليون و ٧٠٠ هزار بشكه در ماه اوت امسال، ايران بايد چهار ميليون و ٤٠٠ هزار بشكه نفت توليد كند تا بتواند به سهم ١٣ درصدي خود بازگردد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون