• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3637 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۸ مهر

پايان پرز

او آخرين بازمانده از افرادي بود كه در سال 1948 رژيم صهيونيستي را تشكيل دادند

گروه جهان| روزهاي اخير اخبارهاي ضد و نقيضي از سرزمين‌هاي اشغالي در خصوص سلامتي شيمون پرز، رهبر سابق اين رژيم شنيده مي‌شد كه در نهايت روز گذشته مشخص شد پرز، نخست‌‌وزير و رييس‌جمهور سابق اسراييل در سن 93 سالگي جان خود را از دست داد. اين خبر را پسر پرز چهارشنبه صبح در جلوي مركز پزشكي شيبا در نزديكي تلاويو به خبرنگاران اعلام كرد. گفتني است پرز در اوايل ماه جاري ميلادي دچار يك سكته مغزي جدي شد و خانواده او اعلام كردند كه وضعيت وي به‌طور قابل توجهي در روز سه‌شنبه بدتر شد و عملا خانواده او در روز سه‌شنبه براي وداع با پرز به بيمارستان رفتند و در نهايت اعلام شد كه او به دليل عوارض ناشي از سكته مغزي مرده است.
بنيامين نتانياهو، نخست‌‌وزير اسراييل و همسرش سارا در بيانيه‌اي مراتب غم و اندوه خود را از مرگ پرز اعلام كردند. يك سخنگوي وزارت خارجه اسراييل نيز اعلام كرد: جسد آقاي پرز پنجشنبه صبح در برابر كنست قرار مي‌گيرد و روز جمعه مراسم تشييع جنازه رسمي در كوه هرتصل در اورشليم برگزار مي‌شود و به خاك سپرده خواهد شد.
با توجه به گفته سخنگوي وزارت خارجه ايالات متحده به نظر مي‌رسد باراك اوباما رييس‌جمهور ايالات متحده در مراسم تشييع جنازه پرز حضور پيدا كنند. همچنين گزارش‌ها حاكي از آن است كه هيلاري كلينتون، نامزد رياست‌جمهوري امريكا و بيل كلينتون، رييس‌جمهور سابق امريكا، اوباما را در اين سفر همراهي مي‌كنند. شاهزاده چارلز از بريتانيا نيز انتظار مي‌رود در اين مراسم حاضر شود. رئوبن ريولين، رييس رژيم صهيونيستي كه به اوكراين سفر كرده بود سفرخود را نيمه كاره گذاشت و به سرزمين‌هاي اشغالي بازگشت. نفتالي بنت، وزير آموزش و پرورش كابينه رژيم صهيونيستي روز گذشته عنوان كرد كه مدارس سراسر سرزمين‌هاي اشغالي با درسي از آقاي پرز كلاس خود را آغاز مي‌كنند.
باراك اوباما در بيانيه‌اي در خصوص مرگ پرز گفت: امريكا بدهكار آقاي پرز است چرا كه او تلاش بسياري براي تقويت روابط از زمان جان اف كندي كرد. او گفت: هيچ كس به اندازه پرز در طول ساليان دراز اتحاد ميان دو طرف را تقويت نكرد.
گفتني است، اوج زندگي حرفه‌اي پرز زماني بود كه در سال 1994به دليل مذاكره و امضاي قرارداد صلح اسراييل و فلسطين جايزه صلح نوبل را دريافت كرد. او به همراه اسحاق رابين، ياسر عرفات و بيل كلينتون اين قرارداد را به امضا رساند. اين پيمان كه به قرارداد اسلو معروف شد گامي به سوي يك راه‌حل دو كشوري پس از دهه‌ها جنگ بر سر اشغال سرزمين‌هاي فلسطيني از سوي اسراييل بود اين قرار داد اگرچه موجب فروكش كردن خشونت‌ها شد اما هيچگاه به راه‌حل دو كشوري ختم نشد. پرز از جمله حاميان اصلي صلح اسراييل و فلسطين و خواستار راه‌حل دو كشوري بود. پرز در مصاحبه‌اي تلويزيوني در سال 2015نيز تاكيد كرده بود كه هيچ راه‌حلي براي صلح به جز رسيدن به راه‌حل دو كشوري نيست.
پرز در سال 2012 نيز در سن 88 سالگي و زماني كه رييس رژيم صهيونيستي بود از اوباما مدال آزادي رياست‌جمهوري كه بالاترين جايزه غيرنظامي امريكا محسوب مي‌شود را دريافت كرد.
گفتني است پرز به عنوان پدر هوافضا و برنامه‌هاي هسته‌اي رژيم صهيونيستي شناخته مي‌شود و براي نخستين‌بار در سال 1959به كنست راه يافت و به عنوان قديمي‌ترين نماينده كنست شناخته مي‌شود و در دوازده كابينه نيز كار كرده است. او در سن 83 سالگي به مدت هفت سال به سمت تشريفاتي رياست رژيم صهيونيستي رسيد.
شيمون پرز در ابتدا از ساخت و ساز شهرك‌هاي يهودي‌نشين در كرانه غربي رود اردن و زمين‌هاي به دست آمده در جنگ سال 1967 پشتيباني مي‌كرد. اما او سال‌ها بعد اين نظر را تا حدودي تغيير داد و به ترويج راه‌حل مسالمت‌آميز با فلسطيني‌ها بر مبناي كشور جداگانه متمركز شد.
پرز در سال 1977پس از رسوايي همسر رابين كه مجبور به استعفاي او شد به‌عنوان نخست‌‌وزير موقت معرفي شد. يك سال پس از آن حزب كارگر براي نخستين بار از زمان تشكيل آن توسط بن گورين شكست خورد و به يك دوره تسلط حزب ليكود بر رژيم صهيونيستي منجر شد.
اما در سال 1992حزب كارگر به قدرت برگشت و پرز تحت نخست‌‌وزيري رابين به سمت وزارت خارجه منصوب شد و از آن سال مذاكرات را با سازمان آزادي‌بخش فلسطين به رهبري عرفات را آغاز كرد كه منجر به امضاي تفاهمنامه اسلو در سال 1993 شد.
شيمون پرز هفت‌دهه در رژيم صهيونيستي به عنوان نخست‌‌وزير و رييس‌جمهور و رييس حزب كارگر فعاليت كرده است. او آخرين بازمانده افرادي است كه در سال 1948 رژيم صهيونيستي را تشكيل دادند. زيرا هيچ يك از افراد و سياستمداراني كه اين رژيم را تشكيل دادند ديگر زنده نيستند. ديويد بن گوريون، موشه دايان، گلدا ماير و آريل شارون از جمله اين افراد بودند و اكنون شيمون پرز نيز در كنار آنها قرار گرفت.
پاپ فرانسيس در مراسم تدفين شركت نمي‌كند
دفتر اطلاع‌رساني واتيكان اعلام كرد «پاپ فرانسيس» رهبر مسيحيان جهان در مراسم دفن «شيمون پرز» رييس پيشين رژيم صهيونيستي شركت نخواهد كرد. شبكه خبري «ان‌بي‌سي‌نيوز» امريكا گزارش داد در حالي كه گفته شده بود «پاپ فرانسيس» قرار است براي دفن شيمون پرز به اراضي اشغالي برود اما واتيكان اعلام كرد وي طبق برنامه‌اي كه داشته به گرجستان سفر خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون