• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3637 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۸ مهر

بايكوت منطقه‌اي پاكستان توسط هند

نوزدهمين نشست اتحاديه همكاري‌هاي منطقه‌اي جنوب آسيا (سارك) بناست در نوامبر آينده در اسلام‌آباد برگزار شود. اما برخي خبرها حاكي از آن است كه هند، افغانستان، بنگلادش و بوتان كه چهار كشور از هشت كشور عضو اين اتحاديه هستند تصميم گرفتند به استناد به تحريك تروريسم در منطقه توسط پاكستان از اين اتحاديه خارج شوند. منابع رسمي در نپال كه رياست فعلي اين اتحاديه را برعهده دارد، تاييد كردند كه اين چهار كشور از عدم تمايل براي حضور در نشست اسلام‌آباد خبر داده‌اند. اين منابع اعلام كردند كه هنوز نپال تصميمي در خصوص حضور يا عدم حضور در اين نشست كه ماه آينده ميلادي برگزار مي‌شود نگرفته است. با اين روند با توجه به اينكه سارك بر اساس اجماع تشكيل مي‌شود حتي اگر يكي از اعضا اعلام كند كه نمي‌خواهد در اجلاس سران شركت كند نيز به‌طور خود كار اين نشست لغو شده يا به تعويق خواهد افتاد.
با اين حال با توجه به اينكه تاكنون از هشت كشور موجود در اين اتحاديه نيمي تصميم به عدم حضور در نشست اسلام‌آباد را گرفتند مي‌توان آن را يك نوع سرزنش ديپلماتيك پاكستان به دليل اقدامات منطقه‌اي آن دانست. سريلانكا در حال حاضر اعلام كرده است كه در اجلاس سران سارك بدون مشاركت هند حضور پيدا نمي‌كند. هند نيز روز سه‌شنبه اعلام كرد با توجه به حمله تروريستي 18 سپتامبر به يكي از پايگاه‌هاي مرزي ارتش هند در منطقه كشمير و مقصر دانستن اسلام‌آباد در اين زمينه در اين اجلاس حاضر نخواهد شد.
در بيانيه هند آمده است كه با توجه به گسترش حملات تروريستي مرزي در منطقه و گسترش دخالت در امور داخلي اعضاي سارك توسط يك كشور منجر به برگزاري موفقيت‌آميز اجلاس نوزدهم سارك نخواهد شد. سخنگوي وزارت خارجه هند عنوان كرد كه تصميم خود را براي عدم حضور در اين اجلاس گرفته و اين موضوع در دستور كار نخست وزير نخواهد بود. با اين وجود هند تاكيد كرد كه بر تعهدات منطقه‌اي خود پايبند است و اتصال و تماس خود را حفظ مي‌كند اما ادامه اين روند تنها به پيشرفت ترور منجر خواهد شد و در شرايط حاكم دولت هند قادر به شركت در اجلاس اسلام‌آباد نخواهد بود.  با اين حال در پاسخ به اين موضوع پاكستان اعلام كرد كه اقدامات و همكاري‌هاي لازم را براي ميزباني نشست نوزدهم انجام خواهد داد. با اين وجود سخنگوي وزارت خارجه پاكستان، از تصميم هند براي عدم حضور در اين نشست ابراز تاسف كرد و گفت: هرچند كه ما هرگونه اطلاع رسمي در اين خصوص دريافت نكرده‌ايم اما اين اعلام هند مايه تاسف است.  گفتني است افغانستان نيز در پيامي به نپال اعلام كرده است: با توجه به افزايش سطح خشونت و مبارزه در افغانستان كه نتيجه تروريسم تحميل شده به افغانستان است، رييس‌جمهور اشرف غني به دليل مسووليت فرماندهي كل قوا به‌طور كامل درگير اين مساله است و قادر به شركت در اجلاس نوزدهم نخواهد بود. بنگلادش در پيامي مشابه به نپال از حضور در اين نشست انصراف داد. در اين بيانيه آمده است بنگلادش به عنوان آغاز‌گر روند سارك بر تعهدات و همكاري‌هاي منطقه‌اي خود پايبند است اما معتقد است اين شرايط تنها به سمت يك فضاي متشنج‌تر پيش مي‌رود. بوتان نيز تشديد اخير تروريسم در منطقه را دليل عدم مشاركت در اين نشست عنوان كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون