• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3637 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۸ مهر

موضع‌گيري تند پاپ فرانسيس در قبال حوادث سوريه

عاملان حمله به حلب بايد در معرض پروردگار پاسخگو باشند

گروه جهان| پرونده بحران در سوريه اين روزها با نام «حلب» شناخته‌تر از قبل شده است. هر روز خبر تازه‌تري از اوج و ريشه درگيري‌ها در اين شهر به گوش مي‌رسد. درست در روزهايي كه اروپايي‌ها دوشادوش امريكا تلاش مي‌كنند پيكان حملات را به سمت روسيه و بعضا ايران نشانه بگيرند و اين دو كشور را مقصر وضعيت انساني در حلب بدانند، خبرگزاري رويترز برگ جديدي رو كرده است كه نشان مي‌دهد تروريست‌ها در حلب به موشك‌هاي گرادي كه پيش از اين گفته مي‌شد براي آنها ارسال شده دست پيدا كرده‌اند. تجهيزات پيشرفته نظامي كه به قول وزير امور خارجه ايران فرشته‌ها آنها را به تروريست‌ها در سوريه نمي‌رسانند. به گزارش فارس به نقل از رويترز، سرهنگ «فارس البيوش» كه از سركرده‌هاي معارضان است اعلام كرد كه كشورهاي خارجي موشك‌هاي سطح به سطح گراد در اختيار آنان قرار داده‌اند؛ موشك‌هايي كه تاكنون مانند آن را در اختيار نداشته‌اند. برد اين موشك‌ها به 22 و 40 كيلومتر مي‌رسد و در جنگ‌هاي حلب و منطقه ساحلي سوريه استفاده خواهد شد. پيش از اين در بهمن‌ماه سال گذشته نيز رويترز گزارش داده بود كه گروه‌هاي معارض سوري موشك‌هاي زمين به زمين «گراد» دريافت كرده‌اند. وبگاه خبري «قاسيون» كه وابسته به معارضان است روز گذشته خبر داد كه گروه موسوم به «ارتش آزاد ادلب» با انتشار ويديويي، صحنه حمله به مواضع ارتش سوريه در اردوگاه «حندرات» واقع در شمال حلب را به تصوير كشيده است. اين صحنه ويديو نشان مي‌دهد كه معارضان در برهه اخير به موشك‌هاي جديد گراد مجهز شده‌اند و آنان اين موشك‌ها را تجهيز مي‌كنند تا مواضع نيروهاي مقاومت را هدف قرار دهند. در اين ويديو همچنين نشان داده مي‌شود كه تروريست‌ها با بيش از 40 موشك گراد با برد متوسط مواضع نيروهاي سوري را هدف قرار مي‌دهند.
رودست روسيه به امريكا
جدال ميان روسيه و امريكا از حلب تا صحن شوراي امنيت به كشمكش درخصوص متن توافقنامه ميان امريكا و روسيه منتهي شده است. روز گذشته وزارت خارجه روسيه بخش‌هايي از متن‌هاي سه توافق امضاشده ميان روسيه و امريكا را درباره سوريه منتشر كرده و از واشنگتن خواست با انتشار آنچه بين مسكو و امريكا درباره هدف قرار دادن تروريست‌ها توافق شده، موافقت كند. وزارت خارجه روسيه در بيانيه‌اي با انتشار جزييات توافق آتش‌بس ميان روسيه و امريكا اعلام كرد، امريكا اقدام به انتشار برخي از آن چيزي كه بين دو كشور درباره بحران سوريه توافق شد، كرد بدون اينكه با مسكو درباره زمان انتشار آن توافق كند. در اين بيانيه آمده است: روسيه از امريكا بارها خواست تا كل سند مربوط به توافقات دوجانبه درباره سوريه را بعد از هماهنگي دوطرف به‌طور تدريجي منتشر كند اما طرف امريكايي همواره به آن اعتراض كرد. مساله قابل توجه مخالفت امريكا در زمينه تعهد علني‌اش جهت جدا كردن گروه‌هاي مخالف ميانه‌رو از جبهه النصره و همكاري با روسيه در هدف قرار دادن تروريست‌ها بود.
در بيانيه وزارت خارجه روسيه تاكيد شده است كه مسكو از امريكا خواست با انتشار بسته كامل توافقات بين دو كشور درباره سوريه و نيز سند اختيارات «مركز اجرايي مشترك» موافقت كند. به موجب اين سند بايد كارشناسان نظامي روس و امريكا اهداف حملات و هماهنگي در پروازهاي جنگي را تعيين كنند. همچنين الحاقيه دوم توافقنامه ۹ سپتامبر سازوكار نظارت بر جاده منتهي به حلب سوريه از جنوب يعني جاده كاستيلو را تعيين مي‌كند. به موجب اين بيانيه، روسيه بر اين مساله تكيه كرده است كه امريكا به تعهدات خود در زمينه جدا كردن گروه‌هاي مخالف و تروريست‌ها عمل كند چرا كه گروه‌هاي مسلح زيادي هستند كه واشنگتن آنها را در صف مخالفان ميانه‌رو قرار داده در حالي كه آنها در كنار جبهه النصره مي‌جنگند.
 روسيه مي‌گويد كه فرصت دادن و چشم‌پوشي كردن از تروريست‌ها هيچ فايده‌اي نخواهد داشت. به موجب توافق اخير، مسكو و واشنگتن توافق كردند مرزهاي بين مناطقي كه داعش والنصره بر آن تسلط دارند و مناطقي كه مخالفان ميانه‌رو هستند را مشخص كنند. اولويت‌ ديگر جدا كردن اين گروه‌ها از يكديگر بوده و بايد همه طرف‌هاي درگير به توافق آتش‌بس متعهد باشند.
اين توافق شامل توقف حملات و بمباران و حملات موشكي و نيز توقف پيشروي در مناطق تحت سلطه مي‌شود. همچنين قرار بود سازمان‌هاي امدادرسان به مناطق تحت كنترل شركت‌كنندگان در توافق وارد شوند و شرايط براي ارسال كمك‌ها به‌طور فوري ايجاد شود و در اين زمينه با هماهنگي نمايندگان كميسارياي سازمان ملل اقدامات صورت بگيرد.
در همين راستا، ماريا زاخارووا، سخنگوي وزارت خارجه روسيه در سخناني گفت: ما چهار سند از اصل پنج سند توافق‌مان با امريكا درباره سوريه را منتشر كرديم. سند پنجم داراي مسائل فني و شامل داده‌ها و ارقامي روي خاك است و امكان انتشار آن وجود ندارد. من پيش‌بيني مي‌كنم كه جان كري، وزير خارجه امريكا بعد از انتشار توافقنامه‌مان با سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه تماس بگيرد. طرف امريكايي كسي است كه برخي جزييات توافقنامه را به رسانه‌ها گفت. به نظر من جان كري از اطلاعات فاش شده از سوي وزارت خارجه اطلاع نداشته است. پنتاگون با انتشار اين توافقنامه مخالف بود چرا كه هنوز براي همكاري با روسيه در سوريه به مرحله لازم نرسيده بود.
هشدار رهبر كاتوليك‌هاي جهان
«كساني كه مسوول حمله به حلب هستند بايد در معرض پروردگار پاسخگو باشند.» اين سخنان را پاپ فرانسيس، رهبر كاتوليك‌هاي جهان در واكنش به شكل‌گيري بحران انساني اخير در منطقه حلب سوريه بيان كرد. پاپ كه در جمعي در رم سخنراني مي‌كرد در اين خصوص گفت: حلب به شهر ارواحي بدل شده است كه هر روز همه در آن جان مي‌دهند.
رهبر كاتوليك‌هاي جهان در بخش‌هايي از سخنان خود از تمام بازيگران خواست كه از تمام توان خود براي حمايت از غيرنظاميان و شهروندان عادي استفاده كنند. پاپ فرانسيس در اين خصوص گفت: اين يك درخواست فوري است. من از كساني كه مسوول اين حملات هستند مي‌خواهم كه به وجدان خود مراجعه كنند و بدانند كه بايد در خصوص اين اتفاق‌ها به پروردگار پاسخ بدهند. كودكان در حلب در ميان اصلي‌ترين قربانيان هستند. بر اساس گزارش‌هاي حقوق بشري در حال حاضر حداقل 100 هزار كودك ديگر در حلب گرفتار شده‌اند و در ماه جولاي به تنهايي 49 كودك جان خود را در اين منطقه در نتيجه حملات از دست داده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون