• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3638 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۰ مهر

گزارشات شش ماهه

آيينه پسابرجام

ميترا فرخ‌پور لنگرودي كارشناس ارشد مديريت و فعال بازار سرمايه

بازار بورس ايران در حالي وارد شش‌ماهه دوم سال شد كه پيش‌تر، عمده كارشناسان به دليل توافقات هسته‌اي صورت گرفته، نسبت به عملكرد بورس، بسيار خوشبين بودند. در سه‌ماهه اول سال با وجود رشد پرشتاب شاخص در روزهاي ابتدايي فروردين‌ماه، اين روند صعودي نتوانست پايدار باشد و افزايش فشار فروش و پيشي گرفتن عرضه از تقاضا و همچنين كمبود نقدينگي، به افت عمومي قيمت‌ها و ريزش شاخص و همين‌طور پايين آمدن ارزش و حجم معاملات دامن زد، تا جايي كه بازار سهام رشد 30 درصدي ابتداي سال را از دست داده و شش ماهه اول را با زيان 7/4 درصدي به پايان رساند.
 با گذشت زمان و نزديك شدن به نيمه دوم سال، شركت‌هاي حاضر در بورس كه سال مالي آنها به انتهاي اسفند ماه منتهي مي‌شود، خود را جهت اعلام گزارش عملكرد شش ماهه آماده كرده و با ارايه اين شفاف‌سازي،  انتظارات كارشناسان و سهامداران خود را تعديل مي‌بخشند. از بين چهار گزارش مالي كه شركت‌ها موظف به افشاي آن هستند (3، 6، 9 و 12 ماهه)، دو گزارش شش و دوازده ماهه از اهميت ويژه‌اي برخوردار بوده و بايد به تاييد حسابرس قانوني شركت برسند. در سه ماهه اول سال و پس از برگزاري مجامع شركت‌هاي بورسي و همچنين انتشار گزارشات سه ماهه، با توجه به شرايط حاكم بر اقتصاد در سال گذشته و آغاز رفع تحريم‌ها، تغييرات بنيادي خاصي و تاثيرات قابل توجهي در صورت‌هاي مالي شركت‌ها مشاهده نشد و در مجموع گزارشات سه ماهه منتشر شده، هرچند بهتر از حد انتظار سهامداران بود، اما نتوانست تغييرات مثبت و چشمگيري به همراه داشته باشد. با اين حال از آنجا كه به نظر مي‌رسد، در بسياري از شركت‌ها، شفافيت لازم موجود نيست، كارشناسان پيش‌بيني روند بورس در نيمه دوم سال را دشوار دانسته و رشد بازار و قوت و شدت اين رشد را وابسته به ارايه گزارشات مالي شش‌ماهه كه از مهم‌ترين صورت‌هاي مالي حسابرسي شده است، مي‌دانند. شايد ارايه اين گزارشات، رسمي‌ترين و پرمعنا‌ترين منبع براي نشان دادن عملكرد شركت‌ها در فضاي پسابرجام باشد.
و اما در هفته گذشته و در بازار بورس تهران، اكثر نمادهاي گروه خودرويي و قطعه‌ساز معاملات مثبتي را تجربه كردند. هرچند در اواسط هفته با فروش‌هاي بسيار پرحجم حقوقي‌ها به خصوص در نمادهاي تاثيرگذاري همچون «خساپا»، روند معاملات مثبت گروه كم رنگ شد، اما در اواخر هفته دوباره رنج‌هاي مثبت به معاملات خودرويي بازگشت تا در شروع شش‌ماهه دوم سال اميدواري به بازگشت روند اين گروه به وجود آيد. گروه‌هاي فلزي و معدني نيز به تاثير از افزايش قيمت‌هاي جهاني، در شروع بازار مثبت و پرتقاضا بوده و در اين ميان نمادهاي گروه «روي» از اقبال به مراتب بيشتري برخوردار بودند تا جايي كه نمادهاي «كيميا» و «زنگان» در طي هفته بسيار پرتقاضا و با صف خريد به كار خود پايان دادند. گروه پالايشگاهي با وجود داشتن پتانسيل رشد و افزايش قيمت جهاني نفت اكثرا متعادل و منفي بودند؛ با اين حال نشست اوپك به‌علاوه كاهش ذخاير مخازن نفت امريكا براي چهارمين هفته متوالي، پتانسيل رشد تقاضا براي واردات نفت در آينده را نويد مي‌دهد. گروه زغال سنگ به رهبري نماد «كطبس» همچنان معاملاتي مثبت را در طول هفته تجربه كرد و انفجار معدن زغال‌سنگ Ningxia چين عاملي شد تا روند افزايشي رشد قيمت زغال سنگ تداوم داشته و زغال‌سنگ كك شو پرميوم در بنادر چين در روز پنجشنبه 4/6 درصد رشد و قيمت 78/208 دلار در تن را به ثبت رساند. با توجه به رشد قيمت جهاني كالاهاي اساسي، قيمت برخي كالاها در سطحي قرار دارد كه امكان تعديلات مثبت در گزارشات شش ماهه شركت‌هاي تاثيرپذير موجود بوده و پيشرو بودن اين صنايع در ماه‌هاي باقيمانده تا آخرسال دور از ذهن نيست. در پايان با عنايت به رفتار ركودي و ضعيف بازار سهام در ماه‌هاي اخير و اتمام مهلت تسويه اعتبارات گرفته شده از كارگزاري‌ها، همچنين ارايه طرح‌هاي توسعه‌اي شركت‌ها در مجامع برگزار شده و چشم‌اندازهاي موجود در خصوص برنامه‌هاي دولت، انتظار مي‌رود خوش‌بيني‌هايي در تغيير روند بازار سهام به وجود آيد و اميد است با وجود رشد قيمت جهاني كالاهاي پايه در ماه‌هاي اخير و تاثير مستقيم و غيرمستقيم آن در اكثر شركت‌هاي بورسي، گزارشات مثبتي از عملكرد شش ماهه آنها ارايه شود تا علاوه بر برگشت رونق به بازار سهام، بتوان وزن زياد يا كم تحريم‌ها را در عملكرد اين شركت‌ها محك زده و در اين آيينه، نتايج پسابرجام را مشاهده كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون