• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3638 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۰ مهر

چهره‌ها- خبرها

ادعاي وال استريت ژورنال درباره خروج بانك سپه از تحريم

روزنامه وال استريت ژورنال گزارش داد: دولت اوباما همزمان با آزادي چهار زنداني امريكايي در ايران با لغو پيش از موعد تحريم‌هاي سازمان ملل عليه دو بانك ايراني موافقت كرده است. به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه وال استريت ژورنال، مقامات امريكايي گفته‌اند كه دولت اوباما اسنادي محرمانه را در حمايت از لغو تحريم‌هاي سازمان ملل عليه دو بانك دولتي ايراني امضا كرده كه به دليل تامين مالي برنامه موشكي بالستيك ايران در فهرست سياه قرار داشتند و اين اقدام را در ماه ژانويه همزمان با آزادي چهار زنداني امريكايي در ايران انجام داده است. به نوشته اين روزنامه امريكايي، بيرون آوردن نام بانك سپه و بانك بين‌المللي سپه از فهرست شوراي امنيت بخشي از يك بسته مورد توافق است كه مقامات امريكايي مي‌گويند در آن، واشنگتن در ازاي آزادي اين شهروندان امريكايي در 17 ژانويه مبلغ 7/1 ميليارد دلار به ايران پرداخت كرده است. جزييات جديد اين توافق نيز زماني كه مقامات دولتي در حال ارايه گزارش به قانون‌گذاران در اوايل ماه جاري بودند، منتشر شده است. يك مقام ارشد امريكايي گفت كه برت مك‌گورك، يك مقام ارشد وزارت امور خارجه به همراه يك نماينده از دولت ايران صبح روز 17 ژانويه در ژنو اين توافق را انجام داده‌اند. اين بسته توافقي ميان تهران و واشنگتن، امريكا را ملزم كرده است تا اتهامات عليه 21 تبعه ايراني را در امريكا لغو و تهران نيز شهروندان امريكايي زنداني در ايران را آزاد كند. ديگر تعهد امريكا مربوط به انتقال فوري 400 ميليون دلار به ايران و سپس برنامه‌ريزي براي تحويل 3/1 ميليارد دلار باقيمانده به تهران در هفته‌هاي بعدي بوده است كه گفته مي‌شود براي حل يك پرونده مالي قديمي ميان دو كشور در خصوص قرارداد خريد سلاح در سال‌هاي پيش از انقلاب اسلامي به ايران پرداخت شده است. به نوشته وال استريت ژورنال، سند سوم از اين بسته توافقي مربوط به حمايت از حذف فوري نام دو بانك ايراني از فهرست تحريم‌هاي سازمان ملل بوده است. چند ساعت پس از امضاي اين توافق در هتلي در سوييس، عناصر مختلف توافق اجرا شد؛ زندانيان امريكايي آزاد شدند، ايران به صورت نقدي به 400 ميليون دلار خود دست پيدا كرد و شوراي امنيت نام بانك سپه و بانك بين‌المللي سپه را از فهرست تحريم‌هاي خود خارج كرد.

 

پرز جلوي بمباران تاسيسات هسته‌اي ايران را گرفت

سردبير سابق نشريه صهيونيستي جروزالم‌پست مدعي است كه شيمون پرز دوسال پيش در برابر اصرار نتانياهو براي حمله به ايران ايستادگي كرد، زيرا اعتقاد داشت تبعات چنين كاري براي رژيمش فاجعه‌بار است. به گزارش فارس، اين روزنامه‌نگار صهيونيست در يادداشتي نوشت: پرز به او گفته است كه مداخله شخصي براي جلوگيري از اجرايي شدن دستور «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي براي حمله پيش‌دستانه به تاسيسات هسته‌اي ايران، بزرگ‌ترين دستاورد دوران كاري‌اش بوده است. در سال 2015 هم رييس سابق ارتش رژيم صهيونيستي و رييس سابق موساد در حاشيه نشستي در نيويورك به نگارنده اين مقاله گفته بودند كه نتانياهو به آنها دستور آمادگي براي حمله به ايران را داده بوده ولي آنها تمرد كرده‌اند.


نه جانب عربستان را مي‌گيريم نه ايران

محمد فواد معصوم، رييس‌جمهور عراق در مصاحبه‌اي با اظهار اينكه همه نيروهاي نظامي كشورهاي ديگر در عراق به استثناي تركيه با اجازه دولت اين كشور، به خاك عراق آمده‌اند، گفت: ما حضور نيروهاي تركيه بدون كسب اجازه از دولت عراق را محكوم مي‌كنيم و بارها از دولت تركيه خواستيم اين نيروها را خارج كند و با وجود آمدن هيات نمايندگي تركيه به عراق و تشكيل كميته مشترك براي نظارت بر عقب‌نشيني اين نيروها، اما مقامات آنكارا همچنان حاضر به عقب‌نشيني نيروهاي‌شان نيستند. رييس‌جمهور عراق در ادامه به مساله حضور نيروهاي كشورهاي ديگر در عراق به ويژه نظاميان تركيه پرداخت و گفت: همه اين نيروها به استثناي تركيه با اجازه دولت، به خاك عراق آمده‌اند. از آغاز ما از آنها خواستيم كه به ما كمك كنند، هم از نظر كارشناس نظامي و هم از نظر سلاح و مهمات و هم از نظر كمك‌هاي بشردوستانه. وي درباره طرح پيشنهادي برگزاري رفراندوم براي آينده كردستان عراق گفت: چنين رفراندومي مستقيما به منزله اعلام استقلال نيست. اعلام استقلال نياز به توافق و همچنين عقد پيمان دارد. چنين روندي بايد در برابر ديگر كشورهاي منطقه در پيش گرفته شود. فواد معصوم درباره موضع عراق درباره تنش‌هاي اخير ميان ايران و عربستان گفت: عربستان سعودي و ايران درباره بسياري موضوع‌ها توافق ندارند. ما نه جانب عربستان را عليه ايران مي‌گيريم و نه جانب ايران را عليه عربستان.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون