• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3641 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۳ مهر

پوتين فرمان داد

تعليق توافق اتمي با امريكا

گروه جهان| روابط مسكو و واشنگتن روز به روز نگران‌كننده مي‌شود. شرايط دو طرف يادآور دهه‌ها جنگ سرد است كه بايد نياز به يك خط قرمز ارتباطي داشته باشد كه در شرايط بحراني با يكديگر ارتباط برقرار كنند. روز گذشته ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري فرماني را امضا كرد كه توافق با ايالات متحده در راستاي كاهش پلوتونيوم با غلظت تسليحاتي را به حالت تعليق درآورد تا نشانه ديگري از بدتر شدن روابط ميان دو طرف و بازگشت به دوران جنگ سرد است. اين قرارداد در سال 2000ميلادي امضا شد و براي اجرايي شدن قراردادي ديگر در سال 2010اجرايي شد و حالا به حالت تعليق درآمده است كه ممكن است تبديل به تهديدي جدي براي ثبات استراتژيك ميان دو طرف شود و نشان دهد اقدامات دو طرف روز به روز به سمت غيردوستانه شدن روابط پيش مي‌رود و اين موضوع را مي‌توان مقدمه‌اي براي بي‌ثبات‌تر شدن روابط دانست. با اين حال هنوز ايالات متحده اقدام متقابلي در راستاي تعليق اين توافق انجام نداده است. طبق توافقي كه در سال 2010 ميان سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه و هيلاري كلينتون، وزير خارجه وقت امريكا به امضا رسيد، بنا شد كه امريكا و روسيه هركدام 34 تن از پلوتونيوم‌هاي تسليحاتي خود را در راكتورهاي هسته‌اي استفاده كرده و بسوزانند.
هيلاري كلينتون در آن زمان عنوان كرده بود كه به حدي مواد وجود دارد كه تقريبا مي‌توان 17 هزار سلاح اتمي توليد كرد. توافق سال 2010 نشانه‌اي از افزايش همكاري‌هاي بين دو دشمن سابق بود كه طرفين در راستاي يك هدف و آن هم منع گسترش سلاح‌هاي اتمي قدم برمي‌داشتند.
اما روابط بين مسكو و واشنگتن به نقطه انجماد رسيد كه روسيه در سال 2014وارد كريمه اوكراين شد و اين جزيره را ضميمه خاك خود كرد و همچنين روسيه از جدايي طلبان طرفدار مسكو در شرق اوكراين حمايت كرد و اين در حالي بود كه تظاهرات‌كنندگان در كي‌يف رييس‌جمهور طرفدار روسيه ويكتور يانوكوويچ را سرنگون كردند. واشنگتن نيز يك كمپين براي اعمال تحريم‌هاي اقتصادي غرب به روسيه راه انداخت كه منجر به دامن زدن به بحران اوكراين شد. اما با همكاري و مذاكره ميان امريكا و روسيه بر سر بحران سوريه اين اميد به وجود آمد تا دو طرف بتوانند يك بحران بين‌المللي را حل كنند و عاملي شود تا دو طرف به سمت حل اختلافات پيش بروند. حتي توافق ژنو كه در سپتامبر گذشته به امضا رسيد و منجر به يك آتش‌بس 72 ساعته در سوريه شد اميدهاي فراواني براي حل بحران به وجود آورد. اما شكست آتش بس و به نتيجه نرسيدن مذاكرات طرفين براي ادامه همكاري حالا ارتباط دو طرف را به حداقل رسانده و با توجه به حكم ولاديمير پوتين بايد منتظر واكنش امريكا به اقدامات جديد مسكو در برابر واشنگتن بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون