پافشاري يونسكو بر پايبندي به ارزش پيشه معلمي
روز جهاني آموزگار امسال، به يادبود پنجاهمين سالگرد تصويب«سفارش نامه سازمان جهاني كار / يونسكو درباره جايگاه آموزگاران» برگزار ميشود. همچنين نخستين روز جهاني آموزگاري است كه در چارچوب «برنامه جهاني آموزش و پرورش ۲۰۳۰» جشن گرفته ميشود. جامعه جهاني يك سال پيش اين برنامه تازه را به تصويب رساند.
پيام امسال ارج نهادن به آموزگاران، بهبود جايگاه شأن اصول بنيادين اين سفارشنامه پنجاه ساله را دربرميگيرد؛ ضمن اينكه پرتوي ميافكند به ضرورت پشتيباني از آموزگاران، همانگونه كه در «هدفهاي توسعه پايدار» آن برنامه (SDGs) بازتاب يافته است. يك هدف آموزشي ويژه آن، SDG4، متعهد به «تامين آموزش و پرورش كيفي فراگير و عادلانه و پشتيباني از فرصتهاي يادگيري همه عمر براي همه» ميشود.
آموزگاران نه تنها بنياد حق برخورداري از آموزش و پرورش هستند بلكه كليد دست يابي به هدفهاي بيان شده در SDG4 هم هستند. نقشه راه اين برنامه تازه: «آموزش و پرورش ۲۰۳۰ چارچوبي براي عمل» اين حقيقت را برجسته ميسازد كه آموزگاران در آموزش و پرورش عادلانه و كيفي، نقشي بنيادين دارند، پس به معناي دقيق كلمه بايد «در چارچوب سامانههاي آموزشي كه به خوبي تامين مالي شدهاند و كارآمدانه و ثمربخش مديريت ميشوند به اندازه كافي آموزش ببينند، استخدام شوند، دستمزد بگيرند و تشويق و پشتيباني شوند.»
اما براي دست يابي به اين هدف، نه تنها افزايش چشمگير تدارك آموزگاران آموزش ديده ضروري است بلكه انگيزه بخشيدن به آنان با ارج نهادن به كارشان، بايسته است. تا سال ۲۰۳۰ و در سطح جهان، سه ميليون و دويست هزار آموزگار بيشتر براي دست يابي به آموزش ابتدايي و ۵ ميليون و يكصدهزار آموزگار ديگر براي متوسطه اول مورد نياز است.
يونسكو به همراه كارگزاران برگزاري روز جهاني آموزگار (ILO، UNICEF، UNDP، EI) و «نيروي انجامگر جهاني درباره آموزگاران» اين روز را به گراميداشت پايبندي بيهمتاي ميان دولتي- تنها سفارشنامه رسمي جهاني درباره آموزگاران- اختصاص ميدهد و ديگر بار بر پايبندي خود به ارزش اين پيشه پاي ميفشرد.
برگردان: مهدي بهلولي