• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3649 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۶ مهر

كوچكي نژاد در گفت‌وگو با «اعتماد»:

با يك چك، صدميليارد به افراد وام مي‌دادند

‌ آماري كه درباره تخلفات در صندوق‌ذخيره فرهنگيان بيان كرديد قابل تامل است...
من فقط گوشه‌اي از اين تخلفات را گفتم تا نمايندگان بدانند تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان درخواست بيش از 900 هزار فرهنگي است. در ماه بيش از 40 ميليارد تومان از پول فرهنگيان به اين صندوق واريز مي‌شود. من معتقدم فساد در اين صندوق خيلي بالاست. وزارتخانه به خوبي كنترل نكرده است در حالي كه وزير عضو هيات امنا است. و همه انتصاب‌ها زيرنظر ايشان است. باندبازي و رفاقت بازي در اين صندوق فراوان است.
‌ اين باندبازي‌ها از چه زماني در صندوق آغاز شده است؟
شروع اين مسائل از همان زمان مجلس هشتم بود. در مجلس نهم هم خود من پيگيري كردم و گزارشي درباره آن تهيه كرديم. اما اگرچه در دولت‌هاي قبل هم اين موضوع وجود داشت اما در اين دولت اوج گرفت. يعني درست است كه افرادي از هيات‌مديره يا مديرعامل در دولت‌هاي قبل تخلفاتي داشتند اما حالا فساد اين صندوق اوج گرفته است.
‌ چرا در مجلس هشتم تحقيق و تفحص از اين صندوق به نتيجه نرسيد؟
اجازه نمي‌دادند به نتيجه برسد. همان موقع كميسيون به اين درخواست راي نداد. به هر حال تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره يعني استيضاح يك وزير. يعني تا اين اندازه مهم است. در هيات‌مديره صندوق افرادي حضور دارند كه آن زمان در مجلس نفوذ زيادي داشتند. به هر حال انجام تحقيق و تفحص كار سختي است. همان روزهاي اول مجلس دهم كه من نامه تحقيق و تفحص را نوشتم و از هشت نفر امضا گرفتم، همين بازي‌ها سه ماه اين درخواست را بايكوت كرد و نگذاشتند مطرح شود. تا اينكه در صحن معترض شدم كه چرا نامه اين درخواست را سه ماه نگه داشتيد و اجازه نمي‌دهيد روال خودش را طي كند. ديگر از آن روز كار روي روال خودش افتاد. اين درخواست به كميسيون آمد و هفت هشت جلسه گذاشتيم و وزير هم آمد هر چند باز هم معطل كردند. نگراني من اين بود كه در صحن برخي از اصلاح‌طلبان راي ندهند اما اتفاقا خيلي از آنها راي دادند. آقاي عارف در اين زمينه به ما كمك كرد. و تحقيق و تفحص به اين دليل هم در كميسيون و هم در صحن راي بالايي آورد. اين تحقيق و تفحص اصلا سياسي نيست. آقاي عارف از من پرسيد تحقيق و تفحص را در چه بازه زماني انجام مي‌دهيد؟ گفتم همه زمان‌ها و دوره‌ها. ايشان هم به اين روند
كمك زيادي كرد.
‌ ممكن است جزييات بيشتري از تخلفات انجام شده در اين صندوق بيان كنيد؟
7 هزار ميليارد تومان معوقات بانك سرمايه است كه قابل وصول نيست. يك نفر فقط هشتصد ميليارد تومان از اين پول را گرفته است. يك نفر ديگر سه هزار و نهصد ميليارد تومان از اين پول را گرفته و پس نمي‌دهد. و جالب اينجاست كه در نهايت با زميني كه بي‌ارزش بوده است بدهي خود را تهاتر كرده است. چون هيچ چيز ديگري از او نداشتند. شركت‌هايي از 200 ميليارد تا 900 ميليارد گرفته‌اند و پس نداده‌اند.
‌ اين افراد چه سمت‌هايي داشتند و چطور اين شركت‌ها را تاسيس كردند؟
اينها باندي عمل كرده و در سيستم‌هاي مختلف نفوذ داشتند. برخي با يك عدد چك، صد ميليارد به فردي وام داده است. اينها باعث شد قوه قضاييه ورود كند و چندين نفر بازداشت شوند. حدود 10 شركت همه صوري تاسيس شدند. از جمله شركت «آريان سور» و چند شركت ديگر مانند آنكه هر كدام صد تا صدو پنجاه ميليارد تومان از بانك سرمايه وام گرفته‌اند و آن را بازنگردانده‌اند. اين شركت‌ها بيش از 500 ميليارد از اين طريق از بانك پول گرفته‌اند.
‌ اين شركت‌ها را چه كساني تاسيس كردند؟
از افرادي كه در همين باندها حضور دارند. به علاوه يك وام 800 ميليارد توماني با سود يك و نيم درصد را يك خانم گرفته است.
اين خانم خودش سمتي نداشته است اما همسر دوم يكي از آقايان مسوول بوده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون