• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3651 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۸ مهر

صادقي «شاه‌ ابو »را به صحنه مي‌برد

تولد سالن نمايش «شانو» با گنجايش 90 صندلي

بابك احمدي

قطب‌الدين صادقي اين روزها مشغول انتخاب بازيگر براي نمايش جديدش، «شاه ابو» است. متني مشهور نوشته آلفرد ژاري، شاعر، نويسنده و نمايشنامه‌نويس سمبليست فرانسوي كه با نگارش «شاه ابو» به شهرت رسيد.
 صادقي در اين باره به «اعتماد» مي‌گويد: «اين نمايش را سال‌ها قبل كارگرداني كردم و مدت‌ها بود علاقه داشتم بار ديگر شرايط اجراي اين كار فراهم شود. در نهايت هم به درخواست آقاي اسدي، دبير جشنواره تئاتر فجر و پيشنهاد مديركل هنرهاي نمايشي قرار شد «ابو شاه» براي جشنواره فجر آماده شود.» كارگردان نمايش‌هايي همچون «مكبث» و «طلسم صبحگل» با ارايه توضيح درباره نويسنده صاحبنام فرانسوي كه به اعتقاد صاحبنظران تاثيري عميق بر نويسندگان بعد از خود از جمله ساموئل بكت و اوژن يونسكو داشت، مي‌گويد: «آلفرد ژاري زماني كه محصل دبستان بوده يك دبير فيزيك سفت و سختي داشته كه بعدها اين نمايشنامه را درباره شخصيت او مي‌نويسد و بعد از انتشار در پاريس به سرعت آوازه ژاري سر زبان‌ها مي‌افتد.»
اين هنرمند مي‌افزايد: «تاثير اين نويسنده به‌اندازه‌اي بوده كه آنتونن آرتو، هنرمند مشهور تئاتري نام «ژاري» را براي گروه خود انتخاب مي‌كند‌. البته متاسفانه ژاري جوانمرگ شد و نتوانست كارهاي زيادي انجام دهد.» صادقي با بيان اينكه «جامعه تئاتري ما او را كم مي‌شناسد»، از نگارش يك مقدمه مفصل و ارايه اطلاعات بيشتر درباره ابعاد گوناگون زندگي هنري نويسنده فرانسوي خبر داد.  اين كارگردان كه سابقه بلندمدت در همكاري با انتشارات قطره را در كارنامه دارد به انتشار آثار تازه در زمينه تئوري و پژوهش‌هاي تئاتري اشاره كرد و البته با انتقاد از كاهش ميزان خريد كتاب و مطالعه در ميان نسل جوان گفت: «در دهه‌هاي گذشته كتاب‌ها تا هفت بار تجديد چاپ مي‌شد اما متاسفانه در سال‌هاي اخير اصلا شاهد تجديد چاپ سوم هم نيستيم. اين اتفاق درحالي رخ مي‌دهد كه به عنوان نمونه كتابي درباره تادائوش كانتور منتشر شده، هنرمندي كه در تاريخ تئاتر از اهميت بسزايي برخوردار است اما از مطالعه خبري نيست.» اين كارگردان و مدرس دانشگاه همچنين از تاسيس موسسه‌اي هنري با محوريت آموزش و اجراي آثار نمايشي خبر داد و در اين باره گفت: «اين موسسه مراحل نهايي آماده‌سازي را پشت سر مي‌گذارد و فعاليت‌هايش تا چند ماه ديگر آغاز مي‌شود.»خبر خوش ديگر صادقي براي علاقه‌مندان هنرهاي نمايشي اين است كه اين مجموعه داراي سه پلاتو تمرين و يك سالن اجرا به گنجايش 90 نفر است. به گفته اين هنرمند سالن تئاتري مجموعه «شانو» در زبان كردي به معناي «نمايش» نام دارد. صادقي كه همواره به اجراي آثار نمايشي به گفته خودش «داراي هويت ملي» تاكيد داشته با ابراز خشنودي از امكان فراهم شده، به دعوت از هنرمندان و كارگردان براي اجرا در اين مجموعه اشاره كرد و توضيح داد: «مي‌خواهم تئاتر معاصر ايران كه فراموش شده است دوباره امكان حيات پيدا كند و به هيچ‌وجه رويكرد تجاري وجود ندارد. اينجا بحث تقليد، كپي كاري و تجاري‌سازي نمايش مطرح نيست و قطعا از هنرمنداني كه به دنبال خلق تئاتر هنري ايراني هستند دعوت خواهيم كرد.» كارگردان شناخته شده تئاتر ايران قصد دارد سالن نمايش «شانو» را با اجراي يك نمايش در بهمن‌ماه افتتاح كند.  قطب‌الدين صادقي از سال گذشته پيگير فعال شدن اين مجموعه فرهنگي بوده اما مثل بسياري ديگر از هنرمندان و علاقه‌مندان مشكلات ناشي از تامين سرمايه مورد نياز هربار مانعي بر سر راهش ايجاد كرد. بنابراين با توجه به اعلام اين خبر به نظر مي‌رسد مشكل هنرمند صاحبنام تئاتر برطرف شده است. مسوولان اداره كل هنرهاي نمايشي همواره تلاش كرده‌اند تسهيلاتي براي بهتر شدن اين فرآيند فراهم كنند كه از نمونه آنها مي‌توان به رايزني با بانك‌ها و ديگر نهادهاي صاحب سرمايه براي ورود به اين عرصه اشاره كرد. اما صادقي در همين رابطه اظهار كرد در نمونه اخير «بانك مورد نظر چندان همراه نبوده و شرايط به شيوه‌اي ديگر مهيا شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون