• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3653 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱ آبان

از استعفاي علي جنتي تا انتصاب سيدعباس صالحي به عنوان سرپرست ارشاد

انتظار اهالي فرهنگ و هنر از نتيجه تغييردر وزارت ارشاد

گروه فرهنگ و هنر

سرانجام حاشيه‌هاي ريز و درشت حوزه فرهنگ و هنر دامن علي جنتي، وزير ارشاد را گرفت و در نهايت بعد از كش‌وقوس‌هاي فراوان او از سمت وزارت ارشاد استعفا داد؛ آن هم استعفايي كه خيلي زودتر از انتشار متن نامه او خطاب به رييس‌جمهوري همزمان با گمانه‌زني‌هايي در مورد جانشين او در وزارت ارشاد رسانه‌اي شد.  اسامي زيادي در طول يك‌هفته‌اي كه خبر استعفاي علي جنتي به بحث روز حوزه فرهنگ و هنر تبديل شده بود مطرح شد. سيدرضا صالحي اميري (رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي)، حجت‌الله ايوبي (معاون سينمايي ارشاد و رييس سازمان سينمايي)، احمد مسجدجامعي (عضو شوراي شهر و وزير فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات)، حسام‌الدين آشنا (مشاور فرهنگي حسن روحاني)، محمدحسين ايماني خوشخو (رييس دانشگاه علم و فرهنگ) و سيدعباس صالحي (معاونت فرهنگي وزير ارشاد) و حتي علي مرادخاني (معاون هنري وزير) ازجمله گزينه‌هايي بودند كه نام آنها در اين گمانه‌زني‌ها بيشتر شنيده مي‌شد.  اما در نهايت اين سيدعباس صالحي بود كه بعد از قطعي شدن استعفاي علي جنتي به عنوان سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد منصوب شد تا شايد در ادامه قدري از حاشيه‌هاي ماه‌هاي اخير حوزه فرهنگ و هنر كه در دو حوزه موسيقي و سينما بيشتر بوده را كم كند.  اما بلافاصله بعد از اعلام استعفاي رسمي علي جنتي و انتصاب سيدعباس صالحي، موج جديد واكنش‌ها به اين تغيير در كابينه روحاني شروع شد.
شروع اين موضوع با حسام‌الدين آشنا، مشاور فرهنگي رييس‌جمهور بود كه در حساب شخصي‌اش از همه خواست تا گزينه‌هاي مورد نظر خود را براي سه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامي، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان اعلام كنند. پيشنهادي كه خيلي‌ها از آن برداشتي تبليغاتي با توجه به فاصله چند ماهه‌اي كه تا پايان دولت يازدهم باقي مانده، داشتند. اما در اين طرف اهالي فرهنگ و هنر هم در كنار ديگر چهره‌هاي فرهنگي واكنش‌هاي متفاوتي به استعفاي علي جنتي و انتصاب صالحي به عنوان سرپرست وزارت ارشاد داشتند.  كامبيز نوروزي، حقوقدان يكي از اين چهره‌ها بود. او در گفت‌وگويي با فرارو درباره اينكه آيا وزير يا سرپرست فعلي وزارت ارشاد مي‌تواند خبر از برنامه‌هاي فرهنگي حسن روحاني در دولت بعدي بدهد يا خير گفت: «ما الان نمي‌توانيم براي وضعيت دولت در سال‌هاي بعد پيش‌بيني كنيم؛ در دوره بعد ممكن است ديگر وزرا هم تغيير كنند و سرپرست يا وزيران فعلي الزاما بيانگر وضعيت دولت آتي نخواهند بود.»
نوروزي در مورد انتظارش از وزير ارشاد هم نظر خاص خودش را دارد: «از وزير ارشاد نبايد انتظار خاصي داشت همين كه بتواند امور جاري اين وزارتخانه را اداره كند بايد از او تشكر كرد؛ اين مدت در حقيقت يك دوره اضطراري است؛ كسي كه براي اين دوره كوتاه مسووليت مي‌پذيرد در حقيقت فداكاري كرده است تا اين دوران براي دولت سپري شود و لذا اين دوره نمي‌تواند شاخصي براي برنامه‌هاي بعدي رييس‌جمهور باشد. چه بسا خيلي‌ها باشند كه حاضر نباشند در اين مدت كوتاه مسووليت بگيرند اما براي دوره چهارساله آمادگي داشته باشند به همين دليل من انتخاب‌هاي اين دوران را ابدا شاخصي براي ايده‌ها و برنامه‌هاي آتي دولت نمي‌بينم به ويژه در شرايطي كه معاون آقاي جنتي به اين سمت انتخاب شده‌اند و فردي در درون كابينه، به عنوان جايگزين معرفي شده است.» عبدالحسين مختاباد يكي ديگر از هنرمنداني بود كه درباره احتمال معرفي سرپرست فعلي وزارت ارشاد به عنوان وزير به مجلس اظهارنظر كرد.
او با طرح اين سوال كه «نمي‌دانم مشكلي كه آقاي جنتي نتوانست آن را حل‌ كند آقاي صالحي توانايي حل آن را دارند يا نه؟» از «تمكين نكردن برخي به مطالبات فرهنگي و هنري جامعه» به عنوان مشكل اصلي حوزه فرهنگ و ارشاد نام برده است.  . اما يكي از دلايل اصلي استعفاي علي جنتي به خاطر حاشيه‌هاي متعددي بود كه در طول چند ماه گذشته در حوزه موسيقي و لغو كنسرت‌ها پيش آمد.
مختاباد در مورد اين حاشيه‌ها و با اشاره به شرايط كار در حوزه فرهنگ و هنر هم گفت: «در همين دوران بود كه بحث كنسرت‌ها به جايي رسيد كه الان كسي مثل خود من حتي روحيه برگزاري كنسرت را هم ندارد. من به شخصه مي‌گويم وزارت ارشاد اصالت خود را به عنوان مرجع جامعه هنري از دست داده است. در حقيقت از دوران وزارت قبلي مرجعيت آن از بين رفت؛ چون اين وزارتخانه امروز نه قدرت مالي و نه توان سياسي براي اجراي برنامه‌هاي خودش دارد. اما جايگاه وزارت ارشاد در دهه 70 به‌گونه‌اي بود كه مرجع هنرمندان در توليد آثار هنري بود.»  اما در طول اين روزها نظرات متفاوتي هم در مورد تغييرات در وزارت ارشاد داده شده است. منيژه حكمت، كارگردان يكي از كساني بود كه در مورد اين تغيير، نظر متفاوتي داشت. به گفته او «دولت فعلي غيرفرهنگي است؛ اين دولت خودش را با اقتصاد تعريف مي‌كند.» و بنابراين علي جنتي قرباني اين شرايط شده است.  اما به هر حال به نظر مي‌رسد اين تغييرات در وزارت ارشاد داده شد تا بخش حاشيه‌هاي پررنگ فرهنگ و هنر در اين روزها كم‌رنگ‌تر شود، حاشيه‌هايي كه اگر چه كم نبودند اما بخشي از آنها خارج از حيطه اختيارات وزارت ارشاد و تصميم‌گيري نهايي در مورد آنها بود. همين موضوعات بهانه‌اي است براي اظهارنظرهاي اهالي فرهنگ و هنر در مورد اين تغيير در وزارت ارشاد و بيان بخشي از درخواست‌هاي‌شان از كسي كه قرار است بعد از اين مسووليت اين وزارتخانه را برعهده بگيرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون