• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3653 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱ آبان

مطالبه داشتن اهالي موسيقي از وزير ارشاد برخوردي ايده‌آليستي است

داريوش پيرنياكان

موسيقيدان

استعفاي آقاي جنتي بايد از دو منظر بررسي شود. اين‌طور نيست كه بگوييم آقاي جنتي بلد نبود در حوزه فرهنگ كارش را به درستي انجام دهد، پس به همين واسطه از او خواسته‌اند، استعفا بدهد. آقاي جنتي هم اشتباه داشته است اما خوب است نسبت به عملكرد او با انصاف برخورد كنيم و حقيقت را بگوييم. فشاري كه از طرف مخالفين دولت يازدهم روي آقاي جنتي بود، هيچ وزير ارشادي تجربه نكرده بود.
همه اين سنگ‌اندازي‌ها به خاطر اين بود كه به آقاي روحاني فشار بياورند. ما خوب مي‌دانيم همه اين فشارها و مشكلات سياسي است به‌خصوص در مورد ايراداتي كه به آقاي جنتي وارد و حملاتي كه به حوزه فرهنگ و هنر مي‌شد. اين در حالي است كه ما ديديم در دولت نهم و دهم، هم در مشهد و هم در قم كنسرت برگزار مي‌شد و هيچ‌كس هم ايرادي به اين مساله نمي‌گرفت و اعتراضي نمي‌كرد. آيا شهر مشهد به يك‌باره به شهري مذهبي تبديل شد كه نبايد در آن كنسرت برگزار شود؟ از همين جا متوجه مي‌شويم منشا همه اين مسائل سياسي است و آقاي جنتي در اين مورد مظلوم واقع شد.
اما خب اگر بخواهم از زاويه ديگري به رفتن آقاي جنتي از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نگاه كنم، با همه احترامي كه براي او قايل هستم بايد بگويم به دو موضع اخير او در مورد برگزاري كنسرت‌ها در مشهد و قم و كوتاه آمدنش، ايراد وارد است. او پيش از اين هميشه در مقابل حملات مختلف ايستادگي مي‌كرد و موضع درستي براي حل مشكلات سينما، كتاب و ديگر حوزه‌هاي فرهنگي داشت.
يادم است زماني كه موضوع صداي خانم‌ها و حضور آنها در كنسرت‌ها پيش آمد و من در صحبت‌هايم از علما خواستم تا توضيح دهند به چه دليل استفاده از صداي خانم‌هاي در كنسرت‌ها مشكل دارد، آقاي جنتي همان موقع در اظهارنظري پشت اين مساله ايستاد و گفت كه خيلي از علما با صداي خانم‌ها مشكل ندارند. با اين همه فشار روي او زياد بود، در واقع از جايي ديگر اجازه ندادند كار كند. حالا يا استعفا داد يا از او خواستند برود، من از پشت پرده خبر ندارم، اما چيزي كه مي‌دانم اين است كه نمي‌توانست كار كند.
در مورد سيدعباس صالحي هم بايد بگويم شناختي از او ندارم و نمي‌توانم قضاوتش كنم. اما چيزي كه مي‌دانم اين است كه دولت آقاي روحاني تا آستانه انتخابات رياست‌جمهوري، همچنان با مشكلات حوزه فرهنگ و هنر دست و پنجه نرم خواهد كرد و همچنان نگاه سياسي به مسائل فرهنگي ادامه خواهد داشت.
هم شما مي‌دانيد و هم من كه خيلي از حوزه‌هاي فرهنگي و هنري در اختيار آقاي روحاني و وزير فرهنگ و ارشاد نيست. من بارها در مصاحبه‌ها و سخنراني‌هايم گفته‌ام كه بايد مشخص شود در ايران موسيقي را به رسميت مي‌شناسند يا نه. وقتي تكليف اين مساله را روشن كرديم، آن وقت اهالي موسيقي مي‌توانند مطالبات‌شان را مطرح كنند.
وقتي بخش اعظمي از هنرمندان موسيقي، يعني بانوان، از اين عرصه كنار گذاشته مي‌شوند و حتي به آقاي جنتي فشار مي‌آورند كه نوازندگان خانم روي صحنه حاضر نشوند، ما نمي‌توانيم خواسته‌هاي ديگرمان را مطرح كنيم. مشخص است وزير بعدي هم نمي‌تواند به خواسته‌هاي ما پاسخ بدهد.
 اصلا اين حوزه، حوزه‌اي است كه حالا حالاها تكان نمي‌خورد. مطالبه داشتن اهالي موسيقي از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هم، برخوردي ايده‌آليستي است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون