• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3654 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲ آبان

فراكسيون اميد امروز موضوع ترميم كابينه را بررسي‌مي‌كند

وقت آمدن ژنرال‌ها

گروه سياسي

از آن غروب تابستاني سال 92 كه حسن روحاني نتوانست براي سه تن از وزراي پيشنهادي‌اش از مجلس يكدست اصولگرا راي اعتماد بگيرد حالا سه سال مي‌گذرد. حسن روحاني اين‌بار اما همان سه را به مجلسي كه قدرت اصلي‌اش در دست حاميانش است معرفي مي‌كند تا شايد اين‌بار آنها كه مي‌خواست و نگذاشتند، فرصت حضور در كابينه را بيابند. مجلس دهمي‌ها اين هفته تجربه جديدي خواهند داشت. امروز نامه‌اي از پاستور به بهارستان مي‌آيد كه قرار است تكليف سه وزارتخانه را روشن كند. ليست اسامي كه قرار است به مجلس معرفي شوند مثل همه دوره‌ها از قبل مشخص است. بر اساس خبرها رييس‌جمهور امروز قرار است در يك نامه رسمي خطاب به علي لاريجاني، سه نفر را براي تصدي و مديريت وزارتخانه‌هاي ارشاد، ورزش و آموزش و پرورش معرفي كند. اسامي را دو روز پيش محمد علي نجفي خبري كرده و گفته بود كه قرار است براي وزارت ارشاد، سيد رضا صالحي اميري و براي وزارت ورزش مسعود سلطاني‌فر به عنوان وزراي پيشنهادي به مجلس معرفي شوند.
او تاكيد كرده بود كه با او براي پست وزارت آموزش و پرورش هم مذاكره شده و قرار است اگر او اين سمت را قبول نكند فخرالدين دانش‌آشتياني به عنوان وزير پيشنهادي آموزش و پرورش معرفي شود. كمي بعدتر اما «اعتماد» خبرهاي تكميلي از قطعي شدن معرفي نجفي به عنوان وزير آموزش و پرورش داد. حالا امروز قرار است كه نامه‌اي با سه اسم يعني محمد علي نجفي، مسعود سلطاني‌فر و سيد رضا صالحي‌اميري براي تصدي رياست وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش، ورزش و ارشاد معرفي شوند تا كابينه حسن روحاني ترميم شود. ترميم صورت گرفته اما بيشتر از هر جاي ديگري به مذاق مجلسي‌ها خوش آمده است كه اكثريت آنان را حاميان دولت تشكيل مي‌دهند. حاميان دولتي كه توقع داشتند حالا كه مجلس همسو با دولت است، روحاني بايد ژنرال‌هايي كه دلواپسان مجلس قبل فرصت وزير شدن به آنها را در سال 92 نداده بودند دوباره به صحنه بيايند. حسن روحاني حالا همان سه وزيري را در نامه‌اش به مجلس معرفي مي‌كند كه در مجلس قبل از دلواپسان راي نگرفتند. عليه شان فيلم و تصوير در مجلس نشان دادند و آنها از فرصت وزارت بازماندند.

جلسه راي اعتماد به وزرا هفته آينده برگزار مي‌شود
خبر قطعي شدن معرفي نجفي، صالحي اميري و سلطاني‌فر را ابتدا الياس حضرتي، نماينده مردم تهران در كانال شخصي‌اش تاييد كرد و نوشت: «بر اساس آخرين خبرها، دكتر نجفى به عنوان وزير پيشنهادي آموزش و پرورش، دكتر صالحى‌اميرى به عنوان وزير پيشنهادي فرهنگ و ارشاد اسلامى و مسعود سلطانى‌فر به عنوان وزير پيشنهادي ورزش و جوانان فردا (يكشنبه) به مجلس شوراي اسلامي معرفى خواهند شد.»
كمي بعدتر هم محمدعلي نجفي با تاييد قطعي شدن معرفي‌اش به عنوان وزير پيشنهادي آموزش و پرورش اعلام كرد كه امروز (يكشنبه) به مجلس معرفي مي‌شود. مجلس حالا يك تجربه جديد را پيش رويش دارد. امروز كه نامه معرفي وزرا در مجلس قرائت شود يك جلسه مهم پيش روي نمايندگان مجلس است. آن‌گونه كه اكبر رنجبرزاده عضو هيات رييسه مجلس اعلام كرده است: «جلسه رأي اعتماد به سه وزير پيشنهادي دولت يك هفته بعد از معرفي آنها به مجلس برگزار مي‌شود.» به گزارش فارس، وي ادامه داد: «دولت بنا دارد تا محمد علي نجفي را براي تصدي وزارت آموزش و پرورش، سيد رضا صالحي‌اميري را براي تصدي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مسعود سلطاني‌فر را براي تصدي وزارت ورزش و جوانان به مجلس معرفي كند.»

نمايندگان چه نظري داشتند؟
مجلسي‌ها نظر متفاوتي در مورد ترميم كابينه داشتند. از جمله آنكه علي‌اصغر يوسف‌نژاد، نماينده ساري در اين مورد گفت: ترميم كابينه از مطالبات برحق مردم و افكارعمومي از دولت بود كه رييس‌جمهوري نيز با اين شناخت براي تحقق آن اقدام كرد.
به گزارش ايرنا، وي ادامه داد: اين كار دولت براي خدمات‌رساني بهتر و پاسخگويي به مطالبات مردم و راي‌دهندگان بود كه در حوزه فرهنگي، اجتماعي و آموزشي استارت خورد. همچنين احمد مازني، نماينده تهران نيز در گفت‌وگو با اعتماد آنلاين گفت: «‌اگر تغيير وزرا بر اساس ملاحظات سياسي و ملاحظات مقطعي باشد هيچ تاثيري در پيشبرد اهداف دولت ندارد. اما اگر تغيير بر اساس يك برنامه هدفمند باشد، مفيد است. » وي افزود: «نيروهايي كه معرفي مي‌شوند بايد از قبل از آن مجموعه شناخت داشته باشند؛ وزراي پيشنهادي بايد هم محيط را بشناسند و هم ظرفيت‌شان ظرفيت پروژه‌اي باشد و بتوانند در كوتاه‌مدت تحول ايجاد كنند. به اين جهت پيشنهاد بنده به آقاي روحاني اين است كه به اين مساله فكر كنند تا گزينه‌هاي پروژه‌اي براي وزراتخانه‌ها معرفي شوند.»

جلسه فوق‌العاده هيات رييسه فراكسيون اميد
اما شب گذشته هيات رييسه فراكسيون اميد با برگزاري يك جلسه فوق‌العاده در مورد وزراي معرفي شده به مجلس تبادل نظر كرد. فراكسيون اميد با داشتن اكثريت مجلس بدون شك راي و نقش تاثير‌گذاري در سرنوشت سه وزيري كه قرار است به مجلس معرفي شوند داشته باشند. حال بايد ديد سه ژنرالي كه روحاني امروز به مجلس معرفي مي‌كند با چه سرنوشتي روبه‌رو مي‌شوند.
بهرام پارسايي، سخنگوي فراكسيون اميد در مورد اين جلسه به «اعتماد» گفت: «اين جلسه، جلسه فوق‌العاده هيات رييسه فراكسيون اميد در ارتباط با ترميم كابينه و تغييرات آن صورت گرفت. خروجي جلسه نيز اين بود كه امروز جلسه مجمع عمومي فراكسيون با حضور نمايندگان دولت براي تبادل‌نظر در ارتباط با وزرايي كه به مجلس معرفي مي‌شوند برگزار شود.» وي در ادامه گفت: «رابطان دولت با مجلس از جمله معاون پارلماني دولت قرار است در اين جلسه حضور داشته باشند.»

عدم ورود فراكسيون اميد به بحث ترميم كابينه به صورت مصداقي
پارسايي همچنين در ارتباط با نظر اوليه اعضاي فراكسيون اميد در ارتباط با تركيبي كه قرار است به مجلس معرفي شوند گفت: «هنوز به صورت مصداقي صحبتي در مورد وزرايي كه قرار است به مجلس معرفي شوند صورت نگرفته است و صحبت‌هاي مصداقي به روزهاي آتي موكول شد. با اين همه انتظار فراكسيون اميد اين است كه دولت براي اين ترميم كابينه برنامه داشته باشد و افراد توانمند و معتبر به مجلس معرفي شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون