• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3655 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۳ آبان

واگذاري زمين توسط شهرداري به خيريه امام رضا به جلسه شورا رسيد

حمله اصولگرايان به حافظي براي افشاگري

حميد رضا خالدي

چند روز بعد از انتشار خبري از سوي رحمت‌الله حافظي، عضو اصولگراي شوراي شهر درباره واگذاري 5 هكتار زمين به خيريه امام رضا(ع) (همسر شهردار تهران عضو آن است) كه انعكاس گسترده‌اي در شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌ها داشت و شهرداري را به انتشار جوابيه‌اي در اين زمينه واداشت، ديروز، اين موضوع به صحن غير علني شوراي شهر نيز كشيده شد و باعث شد تا برخي اعضاي اصولگراي شورا، به هم طيف سياسي خود به‌شدت انتقاد كنند. در اين جلسه ابتدا معصومه آباد بود كه طي سخناني و در حالي كه حافظي را خطاب قرار داده بود گفت: «من نمي‌دانم اين اظهارات با چه هدفي منتشر شده ولي همين‌قدر مي‌دانم كه زمين بيمارستان پروفسور سميعي كه به بنياد خيريه امام رضا داده شده بود متعلق به هيچ شخصي نيست، پس در اظهارات‌مان آبروي افراد را مورد تخريب قرار ندهيم.» وي ادامه داد: اين بيمارستان در ابتدا قرار بود با خانم فائزه هاشمي براي داير كردن مكان درماني براي بيماري‌هاي خاص تهاتر شود اما بعد از كارشناسي او پيشنهاد شورا براي تهاتر را رد كرد. آباد با اشاره به اظهارات دكتر حافظي در خصوص بيمارستان پروفسور سميعي كه بيان شده بود ملك در اختيار شخص همسر شهردار تهران است، گفت: وضعيت اين بيمارستان و نحوه واگذاري آن كاملا مشخص است. او ادامه داد: با آمدن پروفسور سميعي به ايران اين پيشنهاد در شورا مطرح شد و همين زمين با احتساب 15 درصد افزايش قيمت نه به شخص بلكه به خيريه‌اي به نام امام رضا فروخته شود. شورا نيز پيشنهاد داد يكي از اعضاي شورا در اين خيريه حضور داشته باشد كه قرعه به نام من افتاد. رييس كميته ايمني شورا افزود: در تمام جلسات خيريه نيز يا خود وزير يا نماينده وزير بهداشت حضور داشتند و نحوه پيشرفت كارها مطابق مصوبه شورا نيز گزارش مي‌شد. وي با ابراز تاسف گفت: اسم آوردن از همسر آقاي شهردار كه در آنجا سهامدار نيست كار پسنديده‌اي به شمار نمي‌آيد. اين سخنان باعث شد تا پرويز سروري، ديگر عضو اصولگراي شورا هم با لحني تندتر از آباد دوباره حافظي را خطاب قرار دهد و بگويد: ما نبايد تا جرم كسي محرز شده به او اتهام بزنيم و آن را در معرض عموم قرار دهيم چرا كه آبروي رفته ديگر باز نمي‌گردد. وي با لحني كه رنگ و بوي فرياد را داشت، ادامه داد: آبروي مومن از خون او مهم‌تر است. ما چطور اجازه مي‌دهيم كه در فضاي عمومي جامعه، مطلبي را طرح كنيم كه شايد يك درصد درست نباشد.
وي با اشاره به شخصيت علمي پروفسور سميعي، ادامه داد: شخصيتي كه يك برند بزرگ جهاني است به كشور مي‌آيد تا امكان بزرگي در كشور توليد شود، در چنين شرايطي ما هر كدام مان وظيفه داريم پاي كار بياييم، ولي به جاي اين كار با حرف‌هاي غير مسجل، اعتماد مردم كه سرمايه ملي ما است را خدشه‌دار مي‌كنيم. سروري با اشاره به انتشار مطلب حافظي پيرامون بيمارستان پروفسور سميعي، گفت: اين زمين كاربري‌اش درماني است و نشر اين مطلب به اين شيوه درست نيست. اين مطلب بايد ابتدا در فضاي ديگري مطرح مي‌شد نه آنكه اينگونه بيان شود. شايد در همان ابتدا خود آقاي حافظي قانع مي‌شدند. در اين جلسه همچنين احمد دنيا مالي نيز با اشاره به اين موضوع گفت: ديروز معاون عمراني وزارت كشور بحثي را مطرح كردند و خواستار پيگيري موضوع واگذاري املاك مورد نظر آقاي حافظي شدند. وي خطاب به حافظي افزود: خواسته من اين است مطالبي را كه مطرح مي‌كنيد به شكلي اصلاح كنيد چرا كه ما نبايد با آبروي هيچ فردي بازي كنيم تا مبادا مردم به ما يا خداي ناكرده به نظام بدبين شوند. اين سخنان و واكنش‌ها در حالي مطرح شد كه به گفته حاضران در جلسه، حافظي درسكوت تنها نظاره‌گر اين حملات اعضاي اصولگراي شورا بود و پاسخي به آنها نمي‌داد.
خبرگزاري نزديك به شهرداري و حرف‌هاي پرفسور سميعي
اما از همان روز انتشار خبر واگذاري زمين 5 هكتاري به خيريه امام رضا با قيمت متري 149 هزارتومان از سوي شهرداري براي ساخت بيمارستان مغز و اعصاب دكتر سميعي، واكنش يكي از خبرگزاري‌هاي حامي قاليباف جالب توجه بوده است؛ اين خبرگزاري كه نخستين رسانه‌اي بود كه جوابيه شهرداري را به همراه متني از پيرهادي، عضو هيات‌رييسه شورا در حمايت از عملكرد شهرداري منتشر كرد، ديروز هم با قرار دادن بخش‌هايي از مصاحبه تلويزيوني پروفسور سميعي تلاش كرد تا كار شهرداري را بزرگ نشان دهد. پروفسور سميعي در اين گفت‌وگو كه در بيمارستان انجام شده، در تشريح فرآيند ساخت بيمارستان اعصاب و روان ياد شده مي‌گويد: «يك‌بار قاليباف با من تماس گرفت و گفت كه شما كه در دنيا اين همه مشهوريد و از متخصصين بنام مغز و اعصابيد، بياييد و در ايران و براي مردم‌مان گامي ‌برداريد. ولي من گفتم در صورتي حاضر به همكاري هستم كه بنيادي تاسيس شود كه كار ساخت و اداره چنين بيمارستاني را دنبال كند. چند وقت قبل يك روز شهردار تهران با من تماس گرفت و گفت كه ما شرايط و اعضاي هيات امناي بنياد را آماده كرده‌ايم و آماده شروع كار هستيم. من هم كه ديدم او واقعا به دنبال انجام يك كار بزرگ براي مردم كشورم است با كمال ميل پذيرفتم.» او در اين گفت‌وگو در پاسخ به اين سوال كه هزينه ساخت چنين مجموعه عظيمي از كجا تامين مي‌شود؟ مي‌گويد: از پول مردم شهر و خيرين يعني وقتي شهرداري بخشي از هزينه‌هاي آن را مي‌پردازد مثل اين است كه مردم شهر پول آن را داده‌اند.
بيمارستان مردم بايد با هيات امناي مردمي اداره شود
اما در همين خصوص محمد سالاري، رييس كميسيون معماري و شهرسازي شورا نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد: مسلما هيچ كس با انجام امور خيريه از سوي شهرداري مخالف نيست. ولي مشكل ما در اينجا دقيقا همان مشكلي است كه در مورد املاك نجومي وجود داشت يعني اينكه شهردار تهران تا چه حد براي اين واگذاري‌ها و تخفيف‌ها، اختيار داشته و دارد؟! وي در عين حال اضافه مي‌كند: از سويي شخصا اين سوال برايم مطرح است كه درجايي كه قرار است بيمارستاني با اين عظمت براي شهروندان تهراني ساخته شود، چرا بايد اعضاي هيات امناي آن از نزديكان و حاميان يك مدير ارشد باشند و چرا نبايد هيات امنايي علمي و غير وابسته، آن را اداره كنند؟
سالاري در ادامه، سوال ديگري را مطرح كرده و مي‌گويد: سوال بعدي اين است كه آيا شهرداري به تمام بنيادها و نهادهاي خيريه كمك مي‌كند يا فقط اين حمايت‌ها شامل يكي، دو خيريه خاص مي‌شود؟ اينها سوالاتي است كه باعث ايجاد شبهه در عملكرد شهردار در مورد اين بيمارستان شده است نه نفس كمك به يك خيريه.
ديگر موضوعات مطرح شده در صحن
 اما علاوه بر بحث واگذاري زمين به اين بنياد خيريه، ديروز اعضاي شوراي شهر موضوعات ديگري را هم بررسي كردند. از قرائت گزارش حسابرسي مناطق 17 و 20 و پليس راهور تا تذكر دوستي به افزايش متكديان و همچنين تاكيد محسن سرخو براي عقد تفاهمنامه بين شهرداري با راه‌آهن و اختصاص بودجه 5 ميليارد توماني براي برگزاري مراسم اربعين امسال.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون