• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3655 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۳ آبان

عزت الله ضرغامي:

به خودم اجازه نمي‌دهم به كانديدا شدن در انتخابات فكر كنم

گروه احزاب

عزت‌الله ضرغامي از همان روزي كه وسايلش را از اتاق رياست سازمان صدا و سيما جمع كرد و بيرون آمد گويا تصميم داشت تا كمي بر ضريب حرف‌هاي سياسي‌اش بيفزايد و بيشتر از قبل در معرض ديد افكار عمومي قرار بگيرد. همين اتفاق هم شايد باعث شد تا طي چند ماه گذشته از او به عنوان يكي از گزينه‌هاي اصولگرايان براي انتخابات 96 ياد شود. هرچند ضرغامي روز گذشته در گفت‌وگويي با خبرگزاري اصولگراي تسنيم گفته است كه: «به خودم اجازه نمي‌دهم به كانديدا شدن در انتخابات فكر كنم.» اما وقايع انتخاباتي در ايران ثابت كرده كه معادلات سياسي ناشناخته حتي مي‌تواند تصميم بازيگران سياسي را هرازچندگاهي بر هم بزند. ضرغامي در گفت‌وگوي خود درباره موضوعات مختلفي همچون نهي احمدي‌نژاد از ورود به انتخابات، آرايش سياسي كشور، وضعيت اصولگرايان، ماجراي كنسرت‌ها و وضعيت اين روزهاي خودش سخن گفته است. چكيده اظهارات ضرغامي به شرح زير است:
   (در مورد احتمال كانديداتوري‌اش براي انتخابات سال ۹۶) برنامه‌اي براي كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري سال 96 ندارم و مهم‌ترين وظيفه‌اي كه در اين مقطع احساس مي‌كنم، تقويت جريان و نيروهاي انقلابي است.
   شايعات مرتبط با كانديداتوري‌ام در انتخابات در حالي مطرح مي‌شود كه بنده هيچ اقدامي براي كانديداتوري نكرده‌ام و حتي به خودم اجازه نداده‌ام كه به اين موضوع فكر كنم.
   اگر امروز در كشور دو جريان هستند كه با هم مساله به ظاهر جدي دارند، وقتي ما از بيرون نگاه مي‌كنيم هر دو را درون جريان انقلاب مي‌بينيم و اين نشانگر آن است كه اينها با هم گفت‌وگو نمي‌كنند؛ اگر برنامه‌اي هم براي دور هم نشستن باشد آنقدر اما و اگر مطرح مي‌شود كه اين جلسات اصلا برگزار نمي‌شود.
   اگر از ضرغامي بپرسيد بزرگ‌ترين مشكل كشور حداقل در جبهه خودي و انقلابي آيا اختلاف فكري است، پاسخ خواهم داد نه، قبول ندارم. ريشه اختلافات رفتاري، نفساني و خصلتي است و به خاطر اين خصلت‌ها ما از همديگر دور شديم. واقعا هر چقدر نزديك شويم، زمينه‌هاي سوءتفاهم از بين مي‌رود.
   خطاپوشي رهبر انقلاب بسيار بالاست و من بنا به كاري كه داشته‌ام خطاپوشي ايشان را بسيار ديده‌ام. رهبر انقلاب با تمام بزرگواري در خطاپوشي، فتنه 88 را نمي‌پوشانند، چون بزرگ‌ترين موفقيت را در سطح جهاني كسب كرده بوديم، اما اين عده ادعاي تقلب در انتخابات را بدون هيچ سندي و با علم به اينكه تقلبي نشده، مطرح كردند و حتي حاضر نشدند بعد از ادعاي خود يك بار هم كه شده اظهار ندامت و شرمندگي كنند كه اگر اين‌كار را هم مي‌كردند شرايط‌شان امروز متفاوت بود.
   (در مورد توصيه رهبر انقلاب به احمدي‌نژاد مبني بر عدم حضور در انتخابات سال 96) رهبري يك نصيحت خيرخواهانه نسبت به يك برادر مومن داشتند و ايشان هم تبعيت كردند و مساله كانديداتوري آقاي احمدي‌نژاد ديگر تمام شده است اما بعد از آنكه آمدن آقاي دكتر احمدي‌نژاد به صحنه انتخابات با اعلام تبعيتي كه ايشان از رهبر انقلاب داشت، منتفي شده است برخي آقايان دنبال دوقطبي‌هاي موضوعي هستند و اين دوقطبي‌ها را به بهانه‌هاي مختلف طراحي مي‌كنند. مثلا كنسرت، حجاب، موسيقي، دوچرخه‌سواري، ورزش، ماهواره، فضاي مجازي و... اين به نظرم خيانت به مردم است.
   (درباره اعتقاد برخي مبني بر بي‌تفاوتي اصولگرايان نسبت به موضوع تعطيلي كنسرت‌ها) نه، اين طور نيست ما نسبت به همه مسائلي كه براي مردم مهم است، حساس هستيم اما معتقديم كه مساله اصلي مردم اينهايي كه موضوع قطب‌‌بندي برخي گروه‌هاي سياسي شده نيست، مساله اصلي گرفتاري‌هاي معيشتي و اقتصادي است؛ مساله اصلي مشكلات جوانان از قبيل اشتغال و ازدواج است نه كنسرت.
   در حوزه ماهواره بايد گفت كه اين موضوع ديگر موضوعيت ندارد گرچه ما قانون ممنوعيت استفاده از ماهواره داريم اما اين موضوع عملا ديگر موضوعيت ندارد. عملا ديگر ناجا جمع‌آوري نمي‌كند و ديگر قابليت لازم براي دوقطبي شدن را از دست داده است.
   (درباره ارزيابي از عملكرد روحاني) دولتمردان زحمت مي‌كشند و خدمت مي‌كنند. حرف من هميشه اين بوده كه هر مديري كه مي‌آيد خدمتي مي‌كند و نفر بعدي بايد آن را دنبال كند؛ من اصلا قبول ندارم اينكه فردي روي كار بياييد و گذشته را كامل نفي كند.
   برخي طوري رفتار مي‌كنند كه انگار دولت و مسووليت خود را از دست طاغوت گرفته‌اند كه اين كار اصلا شايسته نيست.
   به نظرم مجموعه زحماتي كه دولت يازدهم در عرصه مختلف از جمله ديپلماسي كشيده است، جاي خودش محترم است و من در مقام ارزيابي اين اقدامات نيستم اما حرفم اين است كه خروجي اين زحمات بايد براي مردم معنا و مفهوم داشته باشد و بايد مردم خروجي زحمات دولت را احساس كنند.
   بعد از پايان مسووليت در صداوسيما، در حكمي كه رهبر معظم انقلاب براي بنده صادر كردند دو مسووليت مهم در شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي عالي فضاي مجازي به عهده من گذاشتند و نحوه عملكرد من را شاخص‌گذاري كردند. تلاش كردم بر اساس رهنمود ايشان در اين 2 شورا حضور فعال و موثر داشته باشم و با مطالعه خود را براي حضور موثرتر در اين زمينه آماده كنم.
   من عملا خواستم نشان بدهم كه دنبال كار اجرايي نيستم نمي‌خواهم اسم برده شود جاهايي پيشنهاد شد اما قبول نكردم چرا كه خواستم در حوزه فكري و اجتماعي و فرهنگي و رسانه‌اي و به خصوص فضاي مجازي فعال باشم. در اين مدت دوستان در صداوسيما اصرار داشتند كه در برنامه‌هاي كارشناسي حضور فعال داشته باشم اما قبول نكردم.
   (درباره فعاليت در فضاي مجازي) شبانه‌روز در حوزه فكري، يا خودم مي‌نويسم يا تامين مي‌كنم. مواضع من در حوزه‌هاي اجتماعي، سياسي، فرهنگي، هنري، علمي و ورزشي در اينستاگرام منتشر مي‌شود. از موافقين و مخالفين كه با انگيزه‌هاي مختلف آن را بازتاب مي‌دهند تشكر مي‌كنم.
   برخي نوشته‌ها يا فعاليت‌ها و مصاحبه‌هايم نيز به طور مختصر در كانال تلگرام شخصي‌ام منتشر مي‌شود. در كانال خميازه كه ظاهرش طنز است مسائل مختلف را دنبال مي‌كنم. تلاش مي‌كنم با مخاطب خوبي كه فراهم شده پيام‌هاي لازم را منتقل كنم.
   يك بحثي داريم با عنوان نه حرام است نه باطل. يكي از آسيب‌هاي فضاي مجازي اين است كه عده‌اي احكام الهي را مسخره مي‌كنند. يعني دشمن مسخره مي‌كند؛ مراجع و رساله را به استهزا مي‌كشد. حتي با حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي تماس گرفتم و به ايشان عرض كردم به ناحق جنابعالي تبديل به سوژه شده‌ايد كه گويا هر چيزي كه باطل يا حرام است فتواي شماست؛ اتفاقا ايشان برعكس هستند. در همين زمينه يكي از پست‌هايي كه گذاشتم نظر فقهي آيت‌الله مكارم درباره وسواس بود. ما در اين پست فتواي آقاي مكارم شيرازي را منتشر كرديم كه ايشان فرموده است به شك و وسواس توجه نكنيد من روز قيامت به عهده مي‌گيرم. ما در اين كانال احكام شرعي نمي‌گوييم بلكه مباحثي كه به اشتباه در عرف حرام و باطل است را به مردم مي‌گوييم كه آقا سختگيري نكنيد حكم خدا اين است و فلان موضوع حرام و باطل نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون