• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3661 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۰ آبان

روحاني در فضايي مثبت براي دفاع از گزينه‌هايش به پارلمان مي‌رود

مجلس مهياي راي اعتماد

زينب صفري

 

قدم‌هاي رييس‌جمهور براي ترميم كابينه به خط پايان نزديك مي‌شود. فردا قرار است سه وزير پيشنهادي با همراهي رييس‌جمهور در مجلس حاضر شوند و نمايندگان راي اعتماد يا عدم اعتماد خود به وزرا را اعلام كنند. همين هم باعث شده تا فراكسيون‌هاي مجلس بيش از هر زمان ديگري در تكاپوي رايزني و لابي‌هاي سياسي‌شان براي سه‌شنبه سرنوشت‌ساز باشند. رنگ و بوي سخنان نمايندگان مجلس درباره اين سه وزير پيشنهادي بيانگر فضاي مثبت مجلس نسبت به آنهاست.
فراكسيون اميد، آسمان آفتابي براي وزرا
در فراكسيون اميد هوا براي وزراي پيشنهادي آفتابي با آسماني صاف است. آن‌طور كه عارف مي‌گويد نظر شوراي مركزي اين فراكسيون درباره سه وزير پيشنهادي مثبت است. هر چند قرار است امروز در مجمع عمومي فراكسيون در اين باره راي‌گيري شود و نظر رسمي فراكسيون اميد بعد از راي مجمع عمومي اعلام خواهد شد اما اظهارات اعضاي اين فراكسيون حاكي از حمايت قطعي از سه وزير پيشنهادي است. اميدي‌ها سه كميته براي بررسي عملكرد و سوابق وزراي پيشنهادي تشكيل دادند و جلسات مختلفي در هفته گذشته با اين سه چهره برگزار كرده‌اند. آنها اگرچه در ابتدا از عدم مشورت رييس‌جمهور با مجلس و فراكسيون اميد درباره گزينه‌هاي پيشنهادي گله‌مند بودند اما با اين همه گويا قرار است روند حمايتي خودشان از دولت را ادامه دهند. در همين باره پروانه سلحشوري، عضو فراكسيون اميد و رييس فراكسيون زنان به «اعتماد» مي‌گويد: ما تلاش‌مان را براي راي آوردن هرسه وزير مي‌كنيم. اميدوارم شرايط ايده‌آل پيش برود و هر سه نفر راي بالايي بياورند. به گفته او شرايط هر سه وزير در مجلس روز به روز بهتر مي‌شود. او كه به خوبي از فضاسازي‌هاي اصولگرايان تندرو درباره دانش‌آشتياني مطلع است، مي‌گويد: چون ايشان رويكرد اصلاح‌طلبي دارد برخي نمايندگان با ديدگاه سياسي نمي‌خواهند به ايشان راي بدهند. اما واقعيت اين است كه متاسفانه در مجلس نهم سياسي‌كاري شد و به همين خاطر هم نگذاشتند دكتر نجفي به وزارت آموزش و پرورش برود و كل كشور از اين تصميم آسيب ديد. ما تلاش مي‌كنيم تا اين‌بار مجلس اين را مد‌نظر قرار دهد كه فقط به خاطر يك مشي سياسي نمي‌شود آموزش و پرورش كه يكي از مهم‌ترين وزارتخانه‌هاست را تحت‌الشعاع قرار دهيم و فرد ناكارآمدي را در راس آن بگذاريم. سلحشوري با قاطعيت مي‌گويد كه فراكسيون زنان متفق‌القول به هر سه وزير راي خواهد داد. او تاكيد مي‌كند «ما دل‌مان مي‌خواهد مساله را سياسي نكنيم. و مساله را اجرايي و مديريتي ببينيم. مديران كارآمد اجرايي براي اين سه وزارتخانه معرفي شده و نمايندگان هم حتما به آنها راي خواهند داد.» به گفته او دكتر آشتياني مدير اجرايي بسيار قوي، خلاق و توانمند است و دكتر صالحي‌اميري هم استاد برجسته‌اي است و در حوزه فرهنگ حرف‌هاي خوبي براي گفتن دارد. او اين را هم مي‌گويد كه دكتر سلطاني‌فر سابقه اجرايي خوبي در سازمان گردشگري داشته و راي خوبي خواهد داشت.
مستقلين ولايي؛ آسمان صاف
آسمان فراكسيون مستقلين براي وزراي پيشنهادي صاف تا كمي ابري است. اين فراكسيون اگرچه زودتر از بقيه فراكسيون‌ها حمايت قطعي‌اش را از دو وزير پيشنهادي فرهنگ و ورزش اعلام كرد اما موضعش درباره دانش‌آشتياني وزير پيشنهادي آموزش و پرورش را به بعد از جلسه با او موكول كرد. بعد از آن هم لاهوتي، سخنگوي اين فراكسيون در اظهارنظري اعلام كرد فراكسيون مستقلين نظر مثبتي نسبت به دانش‌آشتياني ندارد. اما اين اظهارنظر او كمتر از 24 ساعت بعد، و پس از حضور محمدباقر نوبخت در جلسه اين فراكسيون تغيير كرد. هرچند جعفرزاده ايمن‌آبادي عضو هيات رييسه فراكسيون مستقلين در اين‌باره به «اعتماد» گفت كه از ابتدا هم اين فراكسيون نظر مثبتي نسبت به دانش‌آشتياني داشته و اظهارات لاهوتي نظر شخصي خودش بوده است. هر چه هست او تاكيد كرد كه بعد از حضور نوبخت در جلسه اين فراكسيون ابهامات اعضا درباره دانش آشتياني برطرف شده و فراكسيون مستقلين قطعا از سه وزير پيشنهادي حمايت خواهد كرد.
فراكسيون ولايت، آسمان ابري
آسمان فراكسيون ولايت اما ابري است. فراكسيون ولايتي‌ها كه ديرتر از بقيه فراكسيون‌ها و همين هفته گذشته فراكسيون‌شان را شكل دادند حالا بيشتر چهره‌هاي مخالف دولت را نمايندگي مي‌كند. آنطور كه از اظهارات برخي چهره‌هاي اين فراكسيون بر مي‌آيد هرچقدر سلطاني‌فر وزير پيشنهادي ورزش و جوانان راي بالايي در اين فراكسيون دارد اما عزم آنها براي راي نياوردن دانش‌آشتياني جزم است. صالحي اميري هم البته وضعيت نسبتا مطلوبي در اين فراكسيون دارد. اين مدعا را محمدعلي پورمختار عضو فراكسيون ولايت هم تاييد مي‌كند. او به «اعتماد» مي‌گويد: به‌طور كلي فراكسيون ولايت نسبت به آقايان اميري و سلطاني‌فر نظر مثبتي دارد؛ و احتمال زياد مي‌دهم هر دو راي بياورند. منتها در مورد وزير پيشنهادي آموزش و پرورش اما و اگر‌هاي زيادي وجود دارد و اين فراكسيون نظر مثبتي به ايشان ندارد. پورمختار مي‌گويد انتقادات مخالفين آشتياني دو محور اصلي دارد: «يكي از انتقادات بحث كارآمدي و توانمندي ايشان است. ايشان از وزارت علوم به آموزش و پرورش مي‌آيد. در حالي كه آموزش و پرورش نيرو كم ندارد و مي‌توانست يك نيروي بومي براي اين وزارتخانه معرفي شود. اما محور ديگر مواضع سياسي ايشان است. در دوره قبل هم فيلم‌هايي در صحن به نمايش گذاشته شد كه نشان مي‌دهد ايشان نقش بارزي در فتنه داشته است». اظهارات پورمختار نشان مي‌دهد فراكسيون ولايتي‌ها در مورد دانش‌آشتياني قرار است با همان كارتي بازي كنند كه مجلس نهمي‌ها بازي كردند. با اين همه همه‌چيز در فراكسيون آنها به روز سه‌شنبه و جلسه مجمع عمومي با وزراي پيشنهادي موكول شده است.
تندروها چقدر موفق خواهند بود؟
اگر بخواهيم با اعداد و روي كاغذ حرف بزنيم احتمال پيروزي تندروها و راي نياوردن دانش‌آشتياني زياد نيست و به احتمال زياد هر سه وزير راي بالايي خواهند آورد. چه آنكه فراكسيون اميد و فراكسيون مستقلين در راي به هر سه وزير متفق‌القول هستند. اين يعني حدود 150 عضو فراكسيون اميد و 80 عضو فراكسيون مستقلين به وزراي پيشنهادي راي مثبت خواهند داد. به اين ترتيب حدود 55 راي منفي فراكسيون ولايت به وزراي پيشنهادي هم سرنوشت وزراي پيشنهادي را تغيير نخواهد داد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون