• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3661 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۰ آبان

نايب‌رييس مجلس با اشاره به فضاسازي عليه دانش‌آشتياني در گفت‌وگو با «اعتماد»:

اگر كسي فتنه‌گر است خب قوه قضاييه او را بگيرد

گروه سياسي

پيش‌بيني مسعود پزشكيان، نايب رييس مجلس و عضو هيات رييسه فراكسيون اميد درباره سه وزير پيشنهادي اين است كه بالاخره مجلس به آنها راي خواهد داد. او البته در گفت‌وگو با «اعتماد» حرف‌هاي مفصلي هم درباره تاكتيك اصولگرايان تندرو در استفاده از كليدواژه «فتنه» براي از ميدان به در كردن احمدي دانش آشتياني دارد. پزشكيان يك سوال اساسي دارد و آن اين است كه اگر فردي فتنه‌گر است چرا قوه قضاييه با او برخوردي نكرده و وزارت اطلاعات صلاحيت او را براي وزارت تاييد كرده است؟! او بر همين اساس مي‌گويد نبايد با حيثيت و آبروي افراد بازي كرد. گفت‌وگوي «اعتماد» با نايب‌رييس مجلس را در ادامه بخوانيد:

ارزيابي شما از فضاي كلي مجلس درباره سه وزير پيشنهادي چيست؟ ظاهرا يكي از وزرا راي منفي بيشتري دارد...
فعلا همه مشغول لابي هستند. ما با لابي‌ها تلاش مي‌كنيم اين آرا مثبت شود. به هر حال همه موافق و مخالف قرص و محكم دارند. اما در نهايت فكر مي‌كنم بالاخره مجلس بايد به هر سه وزير راي بدهد.
آقاي دكتر! ظاهرا فضا در مورد دو وزير پيشنهادي ورزش و فرهنگ مثبت است اما در مورد دكتر آشتياني راي منفي بيشتري وجود دارد و اصولگرايان تندرو بر سبقه سياسي ايشان تاكيد زيادي مي‌كنند. فكر مي‌كنيد وزن مخالفين سياسي ايشان آنقدر باشد كه بتوانند مشكل ساز شوند؟
به هر حال يكي از مشكلاتي كه وجود دارد اين است كه يك عده را به فتنه و اتهاماتي از اين دست وصل مي‌كنند. اگر واقعا كسي فتنه‌گر بوده است بيرون چه مي‌كند؟. و چرا تاييديه گرفته است كه وزير شود؟ اينكه به اين سادگي ما تهمت بزنيم و بگوييم اين‌گونه هستيد و افراد را در مقابل خودمان قرار دهيم منطقي نيست. اگر كسي فتنه‌گر است خوب قوه قضاييه او را بگيرد و محاكمه كند. اگر هم در حد محاكمه نيست خوب وزارت اطلاعات مي‌تواند، بگويد براي وزارت تاييد نمي‌شود اما وقتي وزارت اطلاعات هم تاييد مي‌كند ديگر نبايد به اين نحو با آبرو و شخصيت و حيثيت افراد بازي كنيم. به اضافه اينكه هر كسي ممكن است سليقه و نظر خودش را داشته باشد. ممكن است من خيلي از حرف‌ها را بيان كنم اما جغرافيا و جو آن حرف و بستري كه آن حرف در آن بيان شده را اگر در نظر بگيريم خيلي وقت‌ها شرايط متفاوت مي‌شود. اگر ما يك كلمه را از سخنراني يك فرد بگيريم و آن را پررنگ كنيم معناي متفاوتي از روح كلي سخنان آن فرد برداشت مي‌شود. آن وقت اگر بگوييم كه چرا اين را گفته است اين نحوه مجادله و بحث و گفت‌وگوي منطقي نيست. خيلي وقت‌ها همين رسانه‌ها يك كلمه را از ميان حرف‌هاي ما در مي‌آورند و آن را بزرگ مي‌كنند. مثلا چند وقت پيش در برنامه بيست و سي گفته بودم يك عده پول مفت مي‌گيرند بعد پرسيدند مثلا چه كسي. من هم گفتم مثلا من!. بعد نشان دادند كه پزشكيان گفته است من پول مفت مي‌گيرم!. در حالي كه اگر همه حرف‌هاي مرا منتشر كرده بودند اين ادعا را نمي‌توانستند بكنند. مي‌خواهم بگويم عده‌اي به بدترين شكل ممكن حرف‌ها را جلوه مي‌دهند و اين باعث مي‌شود اصل موضوع زير سوال برود.
اصولگرايان تندرو در مورد دكتر آشتياني هم از كليد واژه «فتنه» استفاده مي‌كنند و معتقدند بايد از آن اعلام برائت كند. اين همان حربه‌اي است كه در مجلس نهم هم از آن استفاده كرده بودند. فكر مي‌كنيد اين روش در اين مجلس هم جواب مي‌دهد؟
خير. فتنه يعني چه؟ اصلا همه ما در فتنه هستيم. تعريفي كه اينها از فتنه دارند را من ندارم. من از فتنه تعريف دارم و آنچه كه قانون بگويد به آن پايبند هستم. حالا عده‌اي مي‌خواهند حرف آنها قانون شود. من اين را قبول ندارم. هر كسي كه در اين كشور اين ناآرامي‌ها را ايجاد كرده است خودش فتنه‌گر است. چرا بايد يك نفر را بگيريم و يك نفر را نگيريم. منطقي اين است كه هر دو طرف بيايند و بگويند اشتباه كرده‌اند، نه اينكه به يك طرف بگوييم تو اشتباه كرده‌اي اما طرف مقابل همه‌چيز به نفعش باشد. اين منطقي نيست. آنچه انصاف است و عدالت است بايد به آن عمل كرد. اگر جسارت اين را داشته باشيم كه آنچه را كه اشتباه كرده‌ايم را بيان كنيم مملكت گلستان مي‌شود. چند وقت پيش يك خبرگزاري از من راجع به موضوعي پرسيد من گفتم بلد نيستم. بعد كلي روي آن مانور دادند كه نايب‌رييس مجلس گفته است، بلد نيستم. خوب اين طبيعي است كه بعضي چيزها را ندانم. واقعيت اين است كه خيلي چيزهايي كه ديگران هم مي‌گويند، بلد نيستند. اما حرف مي‌زنند و نتيجه آن بيكاري و فقر و مشكلات اقتصادي مي‌شود. اگر ما بلد بوديم اين اتفاقات نمي‌افتاد. اما جسارت اين را هم نداشتيم كه بگوييم بلد نيستيم و بايد از كارشناس خبره آن بپرسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون