• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3663 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۲ آبان

معاون وزير اقتصاد به تعطيلي واحدهاي خصوصي واكنش نشان داد

افزايش ۳۰درصدي اشتغال در بنگاه‌هاي واگذار شده

معاون اقتصادي بانك مركزي: براي ارتباط با بانك‌هاي مطرح اروپايي مشكل داريم

گروه اقتصادي

انتقاد به نحوه واگذاري‌ها رييس سازمان خصوصي ‌سازي را به واكنش واداشت. ميرعلي اشرف عبدالله پوري‌حسيني در پاسخ به نقد عملكرد سازمان خصوصي‌سازي در خصوص بي‌ضابطه بودن واگذاري‌هايي كه منتج به تعطيلي بنگاه‌ها شده است، گفت: اين نقد منصفانه‌اي نيست چراكه نه تنها شركت‌ها پس از واگذاري تعطيل نشده‌اند بلكه نيروي انساني اين شركت‌ها ۳۰ درصد افزايش يافته است.
او كه در افتتاحيه سومين نمايشگاه بورس، بانك و بيمه سخن مي‌گفت در كنار اشاراتي گذرا به ضرورت‌هاي خصوصي‌سازي، قسمت مهم گفته‌هايش را به پاسخگويي به منتقدان اختصاص داد. اعتقاد پوري‌حسيني در واقع پاسخ به انتشار اخباري از تعطيلي برخي از بنگاه‌ها پس از خصوصي‌سازي است. شركت هواپيمايي كشاورزي و مجتمع گوشت زياران نمونه‌هايي از اين بنگاه‌هاي تعطيل شده است. مجتمع گوشت زياران به عنوان بزرگ‌ترين مجموعه كشتارگاهي و توليد گوشت قرمز به دليل كمبود نقدينگي و سوءمديريت به صورت نيمه‌تعطيل درآمد و نهايتا تعطيل شد. اين واحد بزرگ از اوايل سال ۸۶ در راستاي اجراي اصل ۴۴ قانون اساسي به بخش خصوصي واگذار شد كه از همان زمان مشكلات توليد در اين واحد به تدريج خودنمايي كرد.
شركت خدمات حمايتي كشاورزي نيز نمونه ديگري از اين واحدهاي تعطيل شده بود. پس از واگذاري اين شركت به شهرداري قرار بر استفاده از هواپيماها به عنوان وسايل تفريحي و توريستي شد. صرف نظر از اينكه بخش كشاورزي براي عمليات اطفاي حريق و سم پاشي دستش خالي ماند، اين شركت نيز نتوانست روزهاي پررونقي را پس از واگذاري به شهرداري به خود ببيند.
واگذاري‌ها در بخش‌هاي بزرگي مانند مخابرات و پتروشيمي و صندوق‌هاي فولاد و... حرف و حديث‌هاي بسياري دارد كه مهم‌ترين آن نداشتن سنخيت تخصصي فرد حقوقي خريدار با فعاليت تخصصي بنگاه واگذار شده است. اما با وجود اين نمونه‌ها رييس سازمان خصوصي‌سازي دفاع تمام قدي از خصوصي‌سازي‌هاي انجام شده مي‌كند. به گفته او تا پايان سال ۹۴ حدود ۳۰ درصد رشد در نيروي انساني شركت‌هاي واگذار‌شده داشته‌ايم كه نشان مي‌دهد اظهارات مبني بر اينكه خصوصي‌سازي باعث بيكاري شده، درست نيست.

هنوز برنامه‌هاي زيادي داريم
پوري‌حسيني متذكر شد: در ۱۵ سال گذشته كارهاي زيادي انجام داده‌ايم اما برنامه‌هاي زيادي را نيز در دستور كار داريم. با ابلاغ سياست‌هاي اصل ۴۴ داشتن شركت‌هاي توليدي پتروشيمي بزرگ براي بخش خصوصي يك آرمان و افسانه به نظر مي‌رسيد اما از سال قبل بخش خصوصي جايگاه خوبي را به دست آورده و پتروشيمي از بخش دولتي خارج و بخش خصوصي امكان ايجاد پتروشيمي را كسب كرده است.

دولت تكليف قيمت‌هاي يارانه‌دار را مشخص كند
او تاكيد كرد: دولت بايد تكليف يارانه‌ها را مشخص كرده و در جهت خروج از تعيين قيمت‌هاي تكليفي حركت كند. البته اين حركت ممكن است با مشكلاتي روبه‌رو شود به‌طوري كه مقاومت‌هايي نيز در اين راستا وجود دارد و بايد توانايي مقابله با اين مقاومت‌ها را داشته باشيم.

پرداخت سود سهام عدالت از
سال آينده
پوري‌حسيني همچنين در خصوص سهام عدالت توضيح داد: سود اين سهام از سال آينده به مشمولان پرداخت مي‌شود. البته هنوز رقم آن مشخص نيست. با اين وجود دولت تا پايان سال آينده سود سهام عدالت را به دارندگان اعطا مي‌كند.
او خاطرنشان كرد: سود سهام عدالت از سال آينده ديگر متعلق به دولت نيست بلكه مشمولان اين سهام دارنده آن خواهند بود. او افزود: در مورد ميزان سودي كه در اختيار هر‌يك از دارندگان سهام عدالت قرار مي‌گيرد فعلا نمي‌توان اظهارنظر كرد ولي بايد به اين نكته اشاره كرد كه در طول ۱۰ سال گذشته حدود ۴۲ هزار سهم به اين طرح اختصاص پيدا كرده كه حدود ۳۰ هزار ميليارد تومان قيمت‌گذاري شده ولي مابقي هنوز قيمت‌گذاري نشده و به نظر مي‌رسد اين مقدار قابل قيمت‌گذاري
هم نباشد. به گفته پوري‌حسيني اينكه آيا ۱۲ هزار ميليارد تومان باقيمانده نيز در سبد قرار گيرد يا كنار گذاشته شود، مصوبه دولت را نياز دارد. البته بايد توجه داشت كه اگر سهام شركتي به سهام عدالت اختصاص يافته تا تيرماه سال قبل فرصت دارد كه مجمع برگزار كرده و سود سهام عدالت را جدا كند و بعد از آن هم ۸ ماه ديگر وقت دارد، تاديه كند. تا پايان سال ۹۶ اين پول در حساب مشمولان خواهد بود.
۶۱۴ روابط كارگزاري برقرار شد
اگرچه پس از لغو تحريم‌ها ۶۱۴ روابط كارگزاري برقرار شده است اما هنوز براي ايجاد رابطه با بانك‌هاي مطرح اروپا با مشكل مواجه هستيم. اين اعتراف را نيز در مراسم افتتاحيه سومين نمايشگاه بورس، بانك و بيمه پيمان قرباني، معاون اقتصادي بانك مركزي اعلام كرد. او به حركات مثبتي كه در پسابرجام ايجاد شده اشاره كرد و گفت: با وجود آنكه با ۶۱۴ بانك روابط كارگزاري برقرار شده اما نسبت به بانك‌هاي بزرگ دغدغه‌هايي وجود دارد.
قرباني متذكر شد: با مذاكراتي كه با بيمه‌هاي صادراتي در بخش فاينانس داريم پيشرفت خوبي حاصل شده است. آن چيزي كه براي بانك مركزي از اهميت زيادي برخوردار است ثبات اقتصادي است و البته در سال‌هاي گذشته با تورم بالا و همچنين نوسانات نرخ ارز مواجه بوديم كه اين مشكلات رفع شد.

توافق جديد ارزي بورس و بانك‌ها
در اين نمايشگاه رييس سازمان بورس و اوراق نيز از تفاهم با بانك‌ها براي سرمايه‌گذاري‌ها بدون انتقال ارز خبر داد و گفت: بر همين اساس حسابي افتتاح مي‌شود كه حساب واسط خواهد بود. شاپور محمدي عنوان كرد: توسعه بازار بدهي اقدام مناسبي است و تلاش داريم بخش خصوصي در اين بخش فعال‌تر باشد و تامين مالي اين بخش از اين بازار بايد مد نظر قرار گيرد. اوراق خزانه به بازار آمده است و فرصت مناسبي براي سرمايه‌گذاران خارجي ايجاد شده و اوراق مرابحه و سلف موازي گندم از اوراقي بود كه امسال منتشر شد.
او نقش بازار بدهي به عن، ان بازار اهرمي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است كه حجم ۳۵ هزار ميليارد توماني رادر اين در حالي است كه نسبت به بازار بالا نيست اما مقدمه و شروع خوبي است و اميدواريم در آينده با نقش بخش خصوصي بتوانيم اين بازار را گسترش دهيم.
محمدي با بيان اينكه حمايت از حقوق سهامداران و سرمايه‌گذاران در دستور كار است اذعان كرد: سامانه زمان سنجي فعاليت‌ها و صدور مجوزها راه‌اندازي شده است و در بازار سرمايه سرعت صدور مجوزها بايد تسريع شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون