• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3663 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۲ آبان

طرح فنلاند براي ساخت خانه‌هاي چوبي در ايران

فنلاندي‌ها بدشان نمي‌آيد بعد از ۳۵ سال دوري از بازار چوب ايران در شرايط پسابرجام جاي روسيه را در اين بازار بگيرند. آنها براي اين منظور طرح‌هايي همچون ساخت خانه‌هاي چوبي در ايران و صادرات مجدد چوب فرآوري شده فنلاند از ايران به كشورهاي همجوار را پيشنهاد مي‌كنند. كارخانه‌هاي چوب بري و الوارسازي فنلاند بعد از آنكه در دهه‌هاي ۷۰ و ۸۰ ميلادي به ايران صادرات داشتند و خاطرات خوبي از آن دوران دارند، ديگر هرگز رنگ بازار ايران را نديدند؛ با اينكه چوب‌هاي فنلاندي از كيفيت بالايي برخوردارند، رقيبي به نام روسيه با توجه به پايين بودن هزينه‌هاي حمل و نقل و صادرات Soft wood جاي آنها را گرفت.  بعد از آن صنايع چوب فنلاند تلاش‌هايي براي بازگشت به ايران صورت دادند اما سختگيري‌هاي سازمان حفاظت محيط‌زيست براي باكتري‌زدايي و قارچ‌زدايي چوب‌هاي فنلاندي باعث تحميل هزينه‌هايي به صادركنندگان و واردكنندگان شد كه چوب و الوار فنلاند را در بازار ايران غيراقتصادي كرد. تحريم‌ها و مشكل مبادلات پولي و بانكي هم مزيد بر علت شد تا كارخانه‌هاي فنلاند قيد بازار ايران را بزنند.
سفر رييس‌جمهور فنلاند به ايران
با امضاي برجام اما يك بار ديگر فيل فنلاند ياد هندوستان كرد و تصميم گرفتند دوباره صادرات چوب به ايران را در دستور كار قرار دهند. در اين خصوص يكي از اهداف سفر رييس‌جمهور فنلاند به ايران و ملاقات با مقامات ايراني، صادرات چوب است.
به دنبال اين سفر، فعالان صنعت چوب فنلاند به ايران آمدند و روز گذشته برنامه‌هاي خود را در يك نشست خبري اعلام كردند. اما دو معضل قديمي در اين نشست خودنمايي مي‌كرد. سوال اول اين بود كه فنلاند چطور مي‌خواهد روسيه را از سر راه بازار ايران بردارد؟ مدير پروژه برنامه بخش چوب سازمان توسعه تجارت فنلاند در اين خصوص گفت: كيفيت چوب فنلاند بسيار پايدارتر از محصولات ديگر كشورها است كه منبعث از روش جنگلداري ما است. ما بهترين قسمت درخت را انتخاب و آن را به محصول نهايي تبديل مي‌كنيم. فصل رشد در كشور فنلاند كوتاه است و با شناخت محصولات مي‌دانيم چگونه محصول باكيفيت‌تري توليد كنيم. ذهنيت مصرف‌كنندگان و تجار ايراني هم اين نيست كه محصولي يكبار مصرف را خريداري و سپس بازار را به دست آورند بلكه مي‌خواهند در بازار چوب بمانند.  مديرعامل انجمن توليدكنندگان و چوب بري فنلاند هم در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر اينكه چگونه مي‌خواهيد نظر مثبت سازمان محيط زيست ايران را براي صادرات الوار تامين كنيد، گفت: الوار فنلاندي به صورت درستي پاكسازي و خشك مي‌شود و هيچ مشكلي ندارد. اگر چوب به اندازه كافي خشك نشده باشد امكان دارد كه باكتري يا قارچ در آن ايجاد شود.
كاي مري ووري ادامه داد: رطوبت الوار فنلاند بسيار پايين است و نيازي نيست كه از مواد شيميايي استفاده شود. لذا مواد سمي كه مغاير با استانداردهاي محيط زيست است در آن وجود ندارد. مي‌دانيم كه طبق قوانين ايران ورود چنين محصولاتي به اين كشور ممنوع است. لذا مي‌توانيد از طريق دود و گرمايش پروسه باكتري زدايي را پياده كنيد.
پيشنهاد ساخت خانه‌هاي چوبي در ايران
مديرعامل انجمن توليدكنندگان و چوب بري فنلاند، طرحي را هم براي ساخت خانه‌هاي چوبي در ايران ارايه كرد. كاي مري ووري گفت: وقتي از بالا به تهران نگاه مي‌كنيم، متوجه مي‌شويم كه خانه‌هاي يك طبقه بسياري وجود دارد كه مي‌توان بر بالاي آنها از سازه‌هاي چوبي استفاده كرد؛ زيرا خانه‌هاي قديمي و فرسوده تحمل بار اضافي از طريق بتن و آهن را ندارند. البته اين طرح اوليه است و براي اجرا نياز به بررسي‌هاي بيشتر، آگاهي از قوانين و مقررات شهرسازي در ايران و مشورت با كارشناسان دارد. ما سال گذشته سازه‌هاي چوبي را در نقاط كوهستاني و پيست اسكي احداث كرديم و معتقديم مي‌توان آن را در ساير نقاط ايران عملياتي كرد. ايران هم مي‌تواند از محصولات فنلاند استفاده كند و هم آنها را فرآوري و به كشورهاي همسايه صادر كند كه بدين‌ترتيب ارزش‌افزوده اين محصولات به ايران مي‌رسد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون