• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3663 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۲ آبان

تلاش براي حفظ دولت ليبي در لندن

ليبي پس از سال‌ها بحران و كشمكش و جنگ داخلي به رسيدن به چارچوبي براي خروج از بحران نزديك‌تر شده است اما همزمان قدرت‌هاي بزرگ جهاني نگران بحران‌هاي پيش روي اين روند هستند. در حال حاضر ليبي در شرايط اقتصادي بدي به سر مي‌برد و هرچند دولت تحت حمايت سازمان ملل در طرابلس مستقر شده است كماكان جنگ ادامه دارد و هنوز ليبي نتوانسته به طور كامل بر منابع نفتي خود براي صادرات و منابع درآمدي تسلط كامل به دست آورد. با اين وجود روز گذشته نشستي با ميزباني لندن برگزار شد كه در آن وزراي خارجه امريكا و ايتاليا به ميزباني بوريس جانسون، وزير خارجه بريتانيا در نشستي مشترك با فايز سراج، نخست‌وزير كنوني ليبي و صادق الكبير، رييس كل بانك مركزي ليبي رايزني‌هايي را با هم پيش بردند.
دولت و تيم اقتصادي ليبي متهم به سوءمديريت در حمايت از ارزش دينار است و از طرفي به نظر ميرسد ميان رييس بانك مركزي و دولت در استفاده از منابع ارزي بانك مركزي مشكلاتي وجود دارد. پائولو جنتيلوني، وزير خارجه ايتاليا در اين نشست گفت: علت ريشه‌اي و تنش حال حاضر ليبي و شايد مشكلي كه اكنون ليبي امروز با آن مواجه است بحران مالي و كمبود نقدينگي در اين كشور است. او گفت ايجاد ثبات و بهبود زيرساخت‌هاي نفت و گاز در بهبود اين روند كمك خواهد كرد. وزارت امور خارجه امريكا نيز در بيانيه‌اي پس از اين نشست تاكيد كرد كه وزراي حاضر در جلسه روز گذشته بر همكاري و هماهنگي نهادهاي اقتصادي ليبي با يكديگر تاكيد كردند. بوريس جانسون، وزير خارجه بريتانيا نيز گفت: درحال حاضر ضروري است كه دولت در زمينه ارايه خدمات دولتي از قبيل برق به خانه‌ها، پول نقد در بانك‌ها خيلي سريع پيشرفت داشته باشد كه اين موضوع به نفع همه مردم ليبي است.
تنها بارقه‌هاي اميد دولت ليبي ميادين نفتي تحت كنترل شركت ملي نفت اين كشور بوده است كه به تازگي ارتش اين كشور كنترل پايانه‌هاي شرقي را نيز به دست آورده است و اين موضوع مي‌تواند به افزايش توليد اين كشور كمك كند.
توليد نفت ليبي از 363هزار بشكه در ماه سپتامبر افزايش يافته و اكنون به 670هزار بشكه در روز رسيده است. اما اين كشور به يك بودجه فوري براي بازسازي خطوط لوله، پايانه‌ها و ميادين نفتي آسيب‌ديده از جنگ داخلي از زمان معمر قذافي در سال 2011به وجود آمده است.
آن‌گونه كه وزير نفت ليبي عنوان كرده قصد دارد تا فشار توليد خود را به 900هزار بشكه در روز برساند. اين در حالي است كه كشور جنگ‌زده ليبي كه از هرگونه منابع مالي ديگر محروم است و تنها راه درآمد زايي در اين كشور توليد نفت به حساب مي‌آيد تا دولت بتواند از فاجعه اقتصادي كه اين كشور با آن روبه‌رو است به حل كامل بحران داخلي كمك كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون