• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3663 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۲ آبان

چهره‌ها- خبرها

كري: حريري نقش سازنده‌اي در انتخاب رييس‌جمهور لبنان داشت
«جان كري» وزير خارجه امريكا در تماس تلفني با «سعد حريري» نخست‌وزير اسبق لبنان و رييس جريان المستقبل انتخاب «ميشل عون» به عنوان رييس‌جمهور لبنان را تبريك گفت.
شبكه خبري «ال بي‌سي»، گزارش داد كه وزير خارجه امريكا در اين تماس همچنين بر آنچه نقش سازنده حريري در از بين بردن شكاف رياست‌جمهوري در لبنان خوانده، تاكيد كرد.
كري گفت كه انتخاب رييس‌جمهور در لبنان مي‌تواند به فعال‌سازي مجدد نهاد‌ها و پروژه‌هاي دولتي براي مقابله با چالش‌هاي فراواني كه لبنان با آن رو‌به‌‌رو است كمك ‌مي‌كند.


به جاي سركوب، اصلاحات را اجرا كنيد
انتقاد ديد‌بان حقوق بشر از اقدامات سركوبگرانه كشورهاي حاشيه خليج‌فارس
ديد‌بان حقوق بشر سازمان ملل در گزارشي از 6 كشور عربي حاشيه خليج‌فاس به دليل سركوب مخالفان انتقاد شديد كرد و از آنها خواست به جاي زنداني كردن صداي مخالف، اصلاحات ايجاد كنند. پايگاه «المانيتور» در اين خصوص گزارش كرد، كشورهاي حاشيه خليج‌فارس شامل كويت، قطر، عربستان سعودي و امارات متحده مي‌شود.
طبق اين گزارش، بسياري از فعالان در كشورهاي ثروتمند حاشيه خليج‌فارس، براي نشان دادن اعتراضات خود از شبكه‌هايي چون توييتر، فيس‌بوك و يوتيوب استفاده مي‌كنند تا از حقوق بشر حمايت كنند. در اكثر اين كشورها احزاب سياسي و اعتراضات ممنوع است.
ديد‌بان حقوق بشر در جديدترين خواسته خود، از كشورهاي شوراي همكاري خليج‌فارس خواست كه اصلاحاتي را در درون كشورهاي خود به وجود آورند و وب‌سايت تعاملي را ايجاد كرده است و پروفايل 140 نفر از فعالان برجسته كشورهاي شوراي همكاري خليج‌فارس را در آنها آورده است كه همگي آنها به دليل آنكه در 6 سال گذشته عقايد خود را به صورت آنلاين و در شبكه‌هاي اجتماعي مطرح كرده بودند، دستگير، محاكمه و محكوم شده بودند.
اين فعالان حقوق بشري شامل «نبيل رجب» فعال برجسته بحريني مي‌شود كه به اتهامات دروغ‌پراكني و ارسال مطالب توهين‌آميز در فضاي مجازي محاكمه شده است و يك نفر ديگر نيز شامل «وليد ابوالخير» مي‌شود كه به دليل ابراز عقايد خود دوره محكوميت 15 سال حبس را مي‌گذراند.
«سارا لي ويتسون» مدير بخش خاورميانه ديد‌بان حقوق بشر مي‌گويد: «كشورهاي خليج (فارس) در يك حمله سيستماتيك به آزادي بيان مشاركت دارند تا تاثير بالقوه شبكه‌هاي اجتماعي و فناوري اينترنتي را واژگون كنند.»
بنا به گفته ديد‌بان حقوق بشر، صدها مخالف از فعال سياسي گرفته تا خبرنگار و وكيل مدافع، بعد از محاكمه‌هاي غيرمنصفانه در كشورهاي حاشيه خليج‌فارس زنداني شده‌اند.


مسكو: روسيه آماده ميانجيگري ميان ايران و عربستان است
سفير روسيه در عربستان گفت كه كشورش آمادگي دارد در زمينه بهبود روابط تهران - رياض همكاري كند. «اولگ اوزروف» سفير روسيه در عربستان در اين مورد به خبرگزاري اسپوتينك گفت كه تنش در روابط تهران - رياض بر ثبات در خاورميانه اثر مي‌گذارد.
وي افزود: «مساله روابط ميان ايران و عربستان سعودي بسيار پيچيده است كه داراي ابعاد و سطوح متعددي است. يك بعد سياسي است موضوعي كه به مسائلي ايدئولوژيك و برداشت از اسلام مربوط مي‌شود. موضوع به قدري پيچيده است كه راهكاري جادويي براي ديدن تمامي ابعاد مساله وجود ندارد و روسيه به عنوان يك سمت داستان مي‌تواند تلاش كند تا تنش‌ها را كم كند. البته تنش ميان اين دو كشور تمام نمي‌شود اما در ثبات منطقه و هر چيزي كه در منطقه رخ مي‌دهد، تاثير دارد. روسيه كشوري است كه مسوول اصلي تامين ثبات در خاورميانه است و نمي‌تواند تنش ميان دو كشور را تحمل كند.»
سفير روسيه در عربستان گفت كه مسكو و رياض تاكنون درباره ديدار ملك سلمان بن عزيز از روسيه برنامه‌اي ترتيب نداده‌اند و افزود: «موضوع ديدار پادشاه سعودي همچنان مطرح است و «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهور روسيه دعوتنامه‌اي براي وي فرستاده است اما هنوز تاريخ اين سفر مشخص نشده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون