• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3667 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۷ آبان

پول مردم، عليه مردم

معاون حقوقي رييس‌جمهوري به انتقاد شديد از تخريب‌كنندگان دولت پرداخت گروهي كه با پول مردم عليه منتخب مردم در حال فعاليتند

گروه سياسي| در مرور اتفاقات روزها و ماه‌هاي اخير، مجيد انصاري فهرستي از اقدامات انجام شده را در دست دارد؛ فهرستي كه با تعامل دولت و مجلس بر سر تغيير سه عضو از اعضاي كابينه آغاز مي‌شود و با دستاوردهاي برجام پايان مي‌پذيرد، حمايت‌هاي گسترده‌اي را هم از رسانه‌ها در ميان خود جاي مي‌دهد. معاون حقوقي رييس‌جمهوري در بيست و دومين نمايشگاه مطبوعات، اگرچه گلايه‌هايي را از برخي رسانه‌هاي منتقد دولت عنوان مي‌كند و تيترهاي آنان را همچون تيترهاي منافقين در روزهاي اول انقلاب مي‌داند، اما از خويشتنداري دولتمردان به عنوان تنها راه خودداري از برخورد با آنها ياد مي‌كند. موضوعي كه معاون حقوقي رييس‌جمهوري به آن اشاره دارد، توهين‌هايي است كه گاه و بيگاه به شخص رييس‌جمهور مي‌شود؛ توهين‌هايي كه اگرچه از سوي معاونت حقوقي مورد پيگيري قرار گرفته است اما مانع از روند در پيش گرفته شده از سوي رسانه‌ها، نمي‌شود. انصاري باز هم به تيتر‌هاي روزنامه‌ها اشاره مي‌كند كه با رسانه‌هاي صهيونيستي و معاندين و مخالفان نظام هيچ تفاوتي نمي‌كند و مي‌گويد: «گويا رسالتي براي خود تعيين كرده‌اند كه بذر نااميدي، كينه، نفرت و بداخلاقي را در جامعه بپاشند.» تغيير سه وزير كابينه نيز از موضوعاتي بود كه انصاري آن را پاسخ‌ به بداخلاقي‌ها مي‌داند. پاسخي كه انصاري معتقد است در جواب نواخته شدن تازيانه اتهامات بي‌اساس مجلسيان گذشته، داده شده تا حقوق تضييع شده اين سه نفر احقاق شود.
راي نمايندگان به سه وزير پيشنهادي، پاسخ به بداخلاقي‌ها بود
انصاري در پاسخ به اين سوال كه آيا دولت از نمايندگاني كه در جلسه راي اعتماد به وزراي پيشنهادي اتهاماتي به آنها وارد كرده‌اند، شكايت مي‌كند، گفت: با كمال تاسف بدون رعايت اخلاق و انصاف، اتهاماتي عليه شخصيت‌هاي خدوم و با سابقه درخشان انقلاب و نظام مطرح شد، اما اكثريت نمايندگان مجلس بي‌اعتنا به فضا‌سازي‌ها و تعبيرها راي مثبت به وزرا دادند. در حقيقت راي نمايندگان به سه وزير پيشنهادي دولت پاسخ به بداخلاقي‌هايي بود كه در روند بررسي صلاحيت آنها شكل گرفته بود. انصاري با بيان اينكه خوشحالي مضاعفي از جلسه راي اعتماد پيدا كردم خاطرنشان كرد: هر سه وزير در مجلس نهم به تازيانه اتهام‌هاي بي‌اساس نواخته شده و موفق به اخذ راي نشده بودند به همين دليل اينكه به فاصله نه چندان زياد در خانه ملت تا حدودي حقوق تضييع شده اين سه عزيز احقاق شد، من خوشحال هستم و از نمايندگان تشكر مي‌كنم.
در برابر عوامل محدود‌كننده آزادي رسانه‌ها مي‌ايستيم
انصاري در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا معاونت حقوقي رياست‌جمهوري شكايتي عليه برخي از رسانه‌ها در مسائل مختلف مطرح كرده است؟ گفت: دولت به‌طور عام و معاونت حقوقي رييس‌جمهور به‌طور خاص پاسدار حريم آزادي بيان و حقوق شهروندي هستند و به‌طور جدي برنامه‌هاي گسترده‌اي براي نهادينه كردن و توسعه حقوق مردم داريم. معتقديم كه رسانه‌هاي آزاد مجاري تنفس جامعه هستند و حضور مطبوعات و رسانه‌هاي آزاد نشانه زنده بودن، پويايي و حركت رو به جلوي انقلاب و جامعه عزيز ايران است. به همين دليل ما از همه حقوق قانوني و مشروع رسانه‌ها نه تنها حمايت مي‌كنيم، بلكه با تمام قدرت در برابر همه عوامل محدود‌كننده آزادي آنها نيز مي‌ايستيم. دولت براي دفاع از اصل آزادي رسانه‌ها بسيار خويشتنداري از خود نشان داده است و به همين دليل نيز به‌شدت از سمت برخي رسانه‌هايي كه رعايت قانون و حدود اخلاق و انصاف را نمي‌كنند مورد اتهام و تخريب قرار گرفته ‌است؛ به گونه‌اي كه حجم تخريب‌ها و هجمه‌ها عليه دولت و رييس‌جمهور به هيچ‌وجه قابل مقايسه با دولت‌هاي گذشته نيست. در عين حال با خويشتنداري و صبوري دولت سعي كرده است كه از فوايد بسيار زياد آزادي رسانه به خاطر برخي بداخلاقي‌ها و تخريب‌ها چشم‌پوشي نكند. وي با تاكيد بر اينكه اين معاونت وظيفه دارد از حرمت آزادي، حقوق شهروندان و از منافع ملي صيانت كند، گفت: چنانچه از مجراي رسانه به آزادي، حرمت و شخصيت ديگران و همچنين منافع ملي تجاوز شود معاون حقوقي برخورد با متجاوز را يك تكليف قانوني خود مي‌داند. اگر در جايي واقعا تضييع حقي صورت بگيرد براساس وظايف قانوني نمي‌توانيم بي‌تفاوت باشيم و اگر اقدامي قانوني در اين زمينه نكنيم به نوعي نقض قانون انجام داده‌ايم.
برخي رسانه‌ها از نشريات منافقين اوايل انقلاب كپي‌برداري مي‌كنند
معاون حقوقي رييس‌جمهوري با اشاره به تعداد رسانه‌هايي كه از سوي دولت مورد شكايت واقع شده‌اند، گفت: معدود نشرياتي هستند كه با كمال تاسف از حدود انصاف و قانون تجاوز مي‌كنند. برخي رسانه‌ها از نشريات منافقين در سال‌هاي اول انقلاب كپي‌برداري كاملي انجام مي‌دهند و اگر تيتر بالاي صفحات آنها را‌ برداريم با رسانه‌هاي معاندين و مخالفان نظام هيچ تفاوتي نمي‌كنند. گويا رسالتي براي خود تعيين كرده‌اند كه بذر نااميدي و كينه و نفرت و بداخلاقي را در جامعه بپاشند و با انواع برچسب‌ها، انواع دروغ‌ها را بپراكنند و از مجاري تنفسي جامعه سم به جامعه پمپاژ كنند.
برخورد قضايي با تخلفات رسانه‌ها بايد آخرين اقدام باشد
مجيد انصاري در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه آيا ممكن است با نزديك شدن به ايام انتخابات شاهد افزايش اعمال فشار عليه رسانه‌ها باشيم تصريح كرد: اميدواريم به هيچ‌وجه فشار مضاعف و جديدي در رسانه‌ها و مطبوعات تحميل نشود و چنانچه احيانا فشار و محدوديتي غيرقانوني و غيرضروري وجود دارد برداشته شود؛ چراكه هر چه به سمت انتخابات پيش مي‌رويم رسانه بايد با نشاط‌تر باشد. انصاري همچنين با تاكيد بر اينكه برخورد قضايي و حقوقي با تخلفات رسانه‌ها بايد آخرين اقدام و درمان باشد اظهار كرد: بايد خود جامعه رسانه‌اي كشور با سازوكاري كارآمد، صنفي و حرفه‌اي به مقابله با رسانه‌هايي كه به جامعه خبرنگاري و حيثيت خبرنگار و رسانه لطمه وارد مي‌كنند از حقوق خود دفاع كنند. اين در حالي است كه با كمال تاسف در حال حاضر اينگونه است كه توهين، هتاكي و تخريب قوه مجريه و رييس‌جمهور كاملا آزاد است و عده‌اي در برخي از رسانه‌ها رسالت خود را در اين موضوع مي‌دانند. معاون حقوقي رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه رسانه‌ها آزادانه به عالي‌ترين مقام رسمي كشور بعد از رهبري توهين مي‌كنند و باز هم آزادانه ادامه كار مي‌دهند، گفت: متاسفانه برخي از اين روزنامه‌هاي از پول مردم و نظام تغذيه مي‌كنند اما از آن عليه مردم و نظام استفاده مي‌كنند و دايم در حال نااميد كردن مردم و وارد كردن اتهامات متعدد به مردم هستند. انصاري با تاكيد بر لزوم برخورد آزادانه و عادلانه با رسانه‌هاي متخلف گفت: براي برخي اگر از گل نازك‌تر هم گفته شد فورا برخورد و آن رسانه‌ها توقيف مي‌شوند.
مي‌خواستند تحريم را دور بزنند اما مردم را دور زدند
انصاري در پاسخ به سوالي درخصوص دستاوردهاي برجام و بدعهدي‌هاي امريكا با اشاره به اينكه اگر آثار و دستاوردهاي برجام را نبينيم بايد يك مقدار در قدرت بينايي خود شك كنيم، گفت: آثار برجام يك بحثي است و بدعهدي امريكا بحثي ديگر؛ مگر ما ادعا كرده بوديم كه با برجام امريكا خوش‌عهد خواهد شد؟ مسلما اتفاقات بزرگي افتاده و دستاوردهاي عظيمي به دست آمده است كه نخستين دستاورد آن متوقف كردن ماشين تحريم و فشار بر ايران و مردم بود. اگر برجام نبود و مذاكرات به ثمر ننشسته بود، با روند تحريم‌ها كه اتوماتيك وار عمل مي‌كرد، امروز به نقطه نفت در برابر غذا رسيده بوديم. منتقدين و مخالفين برجام نمي‌گويند اگر برجام نبود ما امروز در چه وضعي بوديم؟ وي ادامه داد: به دليل قفلي كه بر نظام بانكي خورده بود، به بهانه دور زدن تحريم، مفاسد بزرگ شكل گرفت، دكل‌هاي نفتي، كشتي‌هاي نفتي با بار گم شد و چندين ميليارد دلار پول نقد را از مردم گرفتند كه تحريم را دور بزنند ولي مردم را دور زدند و پول‌ها گم شد.
سرنوشت صدام چه شد؟
انصاري با تاكيد بر اينكه با برجام از ذيل فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شديم، گفت: چرا كساني كه مي‌گويند امروز امنيت ايران زبانزد است روي اين تكيه نمي‌كنند اين امنيت بخشي رهاورد برجام و بخشي رهاورد تلاش مجدانه نيروهاي نظامي و امنيتي ما است و بخش عمده‌اش رهآورد سرمايه‌گذاري سنگين دولت در تامين هزينه‌هاي امنيت است؟ نهايتا سوال اين است كه سرنوشت صدام در زماني كه تحت فصل 7 منشور سازمان ملل بود، چه شد؟ قزافي و رژيم ليبي كه زير منشور فصل 7 بوده به چه روزي نشست؟ ما در سايه برجام از فصل 7 منشور سازمان ملل خارج شديم، 6 قطعنامه مربوط به اين موضوع يكباره لغو شد. اميدوارم كه رسانه‌هاي داخلي كه تيترهاي درشتي عليه برجام مي‌زنند، عملا آب به آسياب رژيم صهيونيستي نريزند و موجب خوشحالي شيوخ سعودي نشوند؛ بگذارند اميد در داخل كشور پابرجا باشد و تقويت شود. وي در پايان در مورد اقدامات انجام شده در مورد ممنوع‌التصويري رييس دولت اصلاحات گفت: اين موضوع از سمت دولت صورت نگرفته است، با اين حال اميدواريم هيچ ممنوع التصويري در كشور نداشته باشيم و انتشار تصاوير اخبار همه افراد آزاد باشد چرا كه شعار انقلاب ما، استقلال و آزادي بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون