• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3668 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۸ آبان

درخواست فولادي‌ها:

واردات چهار ميليون تني ممنوع شود

گروه اقتصادي

  فولادي‌ها ماه‌ها و روزهاي خوشي را سپري نكرده‌اند. عقب‌نشيني روزشمار قيمت‌ها را بايد واقعيت اين روزها و ماه‌هاي بازار فولاد به شمار آورد كه متاسفانه با كاهش حجم توليد در واحدهاي نوردي، ترس از كاهش بيشتر قيمت‌ها، تضعيف حجم خريد و تقليل موجودي انبارها در بازار داخلي همگام شده است. بازار فولاد در تابستان اخير در مسير كاهش نرخ گام برداشته بود يعني غالب مصنوعات فولادي همچون شمش، ميلگرد كلاف، ورق و حتي برخي انواع تيرآهن كاهش قيمت‌هاي پراكنده‌اي داشته‌اند. در اين بين بيشترين افت نرخ به ميلگردهاي نوردي و شمش و كمترين كاهش قيمت‌ها به ورق و تيرآهن باز‌مي‌گشت، هرچند كه افت بهاي تيرآهن ذوب‌آهن اصفهان يا كلاف وارداتي ناچيز بوده و حتي به‌صورت مقطعي رشد نرخ هم داشته‌اند.
كاهش تقاضا، رقابت منفي بين توليدكنندگان، بازارسازي منفي برخي از تجار براي كاهش بيشتر قيمت‌ها، ابهام در اهداف و رفتارهاي برخي توليدكنندگان و فروشندگان، ميل بازار به كاهش قيمت‌ها، ترس از كاهش بيشتر نرخ‌ها و عدم جذابيت خريد و كم رونقي توليد در كنار وجود نسبي تقاضا در بازار را مي‌توان از ويژگي‌هاي مهم اين روزهاي بازار فولاد به شمار آورد. هرچند كه در پايان ماه رمضان با افزايش محدود حجم معاملات رو به رو بوديم، ولي شايد تمامي توليدكنندگان و حتي فروشندگان منتظر اين وضعيت جديد و بهبود تقاضا بودند و اين همبستگي ناخواسته باعث شد تا در اين بازه زماني هم حجم عرضه‌ها افزايش يابد و هم قيمت‌ها تغييري نداشته باشد. حال اين روزها شهرستاني، عضو هيات‌مديره انجمن فولاد از تهيه فهرستي شامل محصولات فولادي كه در داخل امكان توليد دارند، خبر داده و گفته است: «سالانه حدود چهار ميليون تن محصولات فولادي وارد كشور مي‌شود، اين فهرست پس از نهايي شدن به وزارت صنعت ارايه خواهد شد، تا براي واردات محصولات مشابه آن، تعرفه مناسب وضع شود. فهرستي از محصولات فولادي كه امكان توليد داخل دارند، در انجمن فولاد در حال تهيه است و پس از نهايي شدن، اين فهرست را به وزارت صنعت ارايه خواهيم كرد تا در مورد وضع تعرفه‌هاي مناسب براي واردات محصولات مشابه تصميم‌گيري شود. در اين فهرست، توان توليد محصولات فولادي از نظر ظرفيت و كيفيت مشخص خواهد شد، تا بر اين اساس، واردات طوري مديريت شود كه با حداكثر ظرفيت توليد داخل امكان تامين نياز كشور فراهم شود. نمي‌توانيم در همان مرحله اول، همه چهار ميليون تن فولاد وارداتي را در داخل توليد كنيم، اما پيش‌بيني ما اين است كه در صورت حمايت دولت مي‌توان در مرحله اول 5/ 1 ميليون تن از نياز وارداتي را از طريق توليدات داخل تامين كرد. »
البته شهرستاني با بيان اينكه ما خواستار ممنوعيت واردات اين محصولات نيستيم، تصريح كرده است: «ممنوعيت واردات، مشكلاتي مانند افت كيفيت را به همراه خواهد داشت، به همين دليل درخواست ما وضع تعرفه براي واردات اين نوع محصولات است تا امكان رقابت توليدكنندگان داخلي با محصولات وارداتي وجود داشته باشد. در اين صورت سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي نيز به سرمايه‌گذاري در توليد اين محصولات فولادي تشويق مي‌شوند و نياز داخلي از طريق توليدات ايراني جبران خواهد شد. ورق‌هاي فولادي سهم بالايي در واردات محصولات فولادي دارند، در زمينه ورق‌هاي با ضخامت كمتر از سه ميلي‌متر با كمبود روبه‌رو هستيم و علاوه بر اين، در مورد افزايش كيفيت ورق‌هاي گالوانيزه به ويژه در مصارف خودرويي بايد اقداماتي انجام شود. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون