• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3672 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۳ آبان

علي مطهري:

نسبت به انتقادهاي درست حقوق بشري لجاجت نداشته باشيم

حكومتي كه پايگاه مردمي دارد، ترس ندارد

گروه سياسي| برايش فرقي نمي‌كند چه كسي و با چه جايگاهي باشد، اگر مواضعش را منطقي نداند از در پاسخ دادن وارد مي‌شود. علي مطهري نماينده حاضر جوابي است، حاضر جوابي كه براي هر سخنش منطق خاص خودش را دارد. در چند سال گذشته مواضع او چندان به مذاق اصولگرايان خوش نيامده است به ويژه اصولگراياني كه با او پيوند نزديك خانوادگي دارند اما حتي همين پيوندها هم سبب نشده تا به اظهارات آنها واكنش نشان ندهد. او تنها نماينده تهران است كه انتقاد خود از قوه قضاييه را بر زبان مي‌آورد و اكنون پاسخ جواد لاريجاني را مي‌دهد. پاسخي كه اتفاقا اين‌بار تنها در بخش‌هايي از آن در مغايرت با نظرات جواد لاريجاني است و در بخش‌هايي كاملا با هم تفاهم دارند. خبر احتمال بازگشايي دفتر اتحاديه اروپا در ايران سبب شد تا برخي انتقاداتي داشته باشند و دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه هم آن را لانه جاسوسي بخواند. علي مطهري اما ديد مثبتي به اتحاديه اروپا دارد و براي آن تجربه برجام را به رخ مي‌كشد و مي‌گويد اتحاديه اروپا در مذاكرات ايران و 1+5 و اجراي برجام در مجموع خوب عمل كرده است. اما اين تنها استدلال نايب‌رييس مجلس نيست، به باور او اگر حكومتي پايگاه مردمي داشته باشد ترسي از باز شدن چنين دفاتري نخواهد داشت. او حتي پا را فراتر هم مي‌گذارد و مي‌گويد بخشي از انتقادهاي غربي‌ها به ايران درباره مساله حقوق بشر كاملا درست است و بايد به آنها توجه شود. اما همزمان معتقد است بخشي از اين انتقادها نه قابل بحث و نه حتي قابل فهم براي غربي‌هاست چرا كه مربوط به احكام اسلام است. اين موضوع بارها از زبان جواد لاريجاني و حتي آملي‌لاريجاني رييس قوه قضاييه مطرح شده است اما تفاوت علي مطهري با آنها در اين است كه او معتقد است نبايد به خاطر برخي اختلاف نظرهاي بنيادين راه گفت‌وگو در اين زمينه را بست و اتفاقا به اين مساله به چشم يك فرصت نگاه مي‌كند نه تهديد.
احكام شرعي در مذاكرات حقوق بشري قابل بحث نيست
به گزارش ايلنا، مطهري با بيان اينكه در بسياري از كشورها دفتر اتحاديه اروپا وجود دارد و البته ما هم مي‌توانيم در اروپا دفتر داشته باشيم، به نگراني‌هاي ايجاد شده در اين باره اشاره و خاطرنشان كرد: نگراني كه در اين خصوص وجود دارد، در مورد احتمال دخالت آنها در موضوع حقوق بشر است. بحث حقوق بشر دو بخش دارد؛ يك بخش مربوط به احكام اسلام است كه قابل بحث نيست و براي آنها هم قابل فهم نيست. بخش دوم مربوط به امور مشترك بشري است كه ربطي به يك ايدئولوژي خاص ندارد. نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي كشورمان يادآور شد: در اين بخش ممكن است اروپايي‌ها انتقادهايي نسبت به رعايت حقوق بشر در ايران داشته باشند كه به اعتقاد من برخي از آنها درست است. مطهري خاطرنشان كرد: ما بايد انتقادهاي حقوق بشري درست را بپذيريم. ضمن اينكه ما نيز بايد رعايت حقوق بشر در اروپا را مرتبا رصد كنيم. چون در اروپا هم موارد نقض حقوق بشر خيلي زياد است. بنابراين رصد حقوق بشر بايد رفتاري دوطرفه باشد؛ بدين معني كه همان‌طور كه آنها ما را رصد مي‌كنند، ما هم آنها را رصد كنيم و اعتراض‌هاي خود را اعلام كنيم. آنچه اهميت دارد اين است كه اگر انتقاد درستي وجود دارد، ما بايد قبول كنيم و لجاجت نداشته باشيم. نماينده مردم تهران در پاسخ به اين سوال كه از هم‌اكنون با اين استدلال كه «دفتر اتحاديه اروپا لانه جاسوسي در ايران خواهد شد» با اين اقدام مخالفت مي‌كنند، آيا چنين چيزي امكان دارد؟ گفت: بايد ببينيم رفتار آنها چگونه است. پيش از بازگشايي دفتر اتحاديه اروپا در ايران، نمي‌توانيم پيش‌داوري كنيم. اگر بازگشايي به معني دخالت در كارهاي اجرايي كشور باشد، طبيعي است كه هيچ كشوري اين مساله را نمي‌پذيرد اما اگر قرار باشد در مسائل حقوق بشر اظهارنظر كنند، همان‌طور كه تاكيد كردم ما نيز بايد اين كار را در قبال كشورهاي اروپايي انجام دهيم.
حكومتي كه پايگاه مردمي خوبي دارد، ترسي از دفاتر حقوق بشر ندارد
او با بيان اينكه نبايد از بازگشايي دفتر اتحاديه اروپا در ايران ترسي داشته باشيم، تاكيد كرد: حكومتي كه پايگاه مردمي خوبي دارد، از ايجاد اين دفترها نبايد نگران باشد. مطهري در پاسخ به اين سوال كه پيش‌بيني‌اش از مذاكرات حقوق بشري در بروكسل كه با حضور تيم وزارت خارجه و قوه قضاييه برگزار شده است، چيست، عنوان كرد: ما اختلاف مباني در بحث حقوق بشر با دنياي غرب داريم. آنجا كه اختلاف مباني داريم، قابل حل نيست؛ مثل حكم قصاص و به طور كلي احكام شرعي. نايب‌رييس مجلس اضافه كرد: البته ما آماده بحث هستيم و مي‌توانيم اين مباني را براي طرف مقابل توضيح دهيم و فلسفه بسياري از احكام را تشريح كنيم ولي كمتر براي آنها قابل پذيرش است. اتفاقا اين موضوع مي‌تواند فرصتي براي تبليغ اسلام ميان غربي‌ها باشد. اما بحث‌هايي هم هست كه صرفا اجتماعي بوده و امور مشترك بين همه انسان‌هاست. اگر آنها در اين موارد حرفي دارند، بايد جواب بدهيم و اگر انتقاد واردي دارند، بايد بپذيريم. همان‌طور كه ما هم بايد موارد نقض حقوق بشر در اروپا را اعلام كنيم و آنها هم بايد پاسخ بدهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون