• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3676 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۷ آبان

آيفون‌هاي چند قيمتي با مجوز رسمي

قيمت آيفون بالاخره مشخص شد؛ دو ماه بعد از مجوز واردات رسمي آيفون ۷ در حالي براي فروش اين گوشي‌ها قيمت مشخص شده كه اين قيمت‌ها بسيار بالاست. چندي پيش مجوز رجيستري تلفن همراه از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت به چند شركت داده شد تا براي واردات رسمي آيفون اقدام كنند. اين مجوز در واقع به نوعي اعطاي نمايندگي خدمات پس از فروش محسوب مي‌شد. اين اتفاق كه براي نخستين بار در ايران مي‌افتد، سبب شد تا قيمت‌گذاري اين گوشي‌ها كه طرفداران زيادي هم در بين مردم دارد، در دستور كار سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان قرار بگيرد. اما اين اتفاق سبب شده تا قيمت آيفون در بازار چندنرخي شود. به طوري كه مقايسه‌ قيمت گوشي‌هاي آيفون توسط واردكنندگان رسمي اختلاف قيمتي بسيار بالايي دارد.
نكته جالب اينكه اگر چه تفاوت اين گوشي‌ها با گوشي‌هاي بازار قاچاق در گارانتي آنها محسوب مي‌شود، اما گارانتي اين محصولات نيز متعلق به شركت اپل نبوده و بنابر اظهار فعالان بازار تفاوت قيمتي كه به واسطه آن ايجاد شده رقمي بالاتر از حد انتظار است. اما ظاهرا برخي شركت‌ها براي فروش محصولات خود به بهانه گارانتي و خدمات پس از فروش هزينه‌هاي اضافه‌اي دريافت مي‌كنند. افشار فروتن، رييس انجمن فروشندگان سيم‌كارت، گوشي‌هاي موبايل و تجهيزات جانبي به ايسنا گفته: «تعرفه واردات قانوني گوشي تلفن همراه هزينه‌هاي گمركي و ساير هزينه‌ها مشخص است و مي‌توان ارزيابي كرد كه مجموع اين هزينه‌ها چه ميزان روي قيمت تمام شده محصول تاثير خواهد داشت، البته بايد اين نكته را مدنظر داشت كه در بازار قاچاق نيز برخي هزينه‌هاي سربار وجود دارد كه در نهايت مي‌توان هزينه‌هاي دو بخش را با يكديگر مقايسه كرد.»
او توضيح داده است: «همواره مردم را از خريد گوشي‌هايي با گارانتي غيرواقعي منع كرده و بر اين نكته تاكيد داشتيم كه لازم است گارانتي‌ها معتبر باشند. اكنون نيز براي اين فروشگاه‌ها لازم است گارانتي معتبر داشته باشند، اما بايد توجه داشت كه اين مساله نمي‌تواند منجر به افزايش قابل توجه قيمت محصولات اين شركت‌ها شود هرچند كه متاسفانه به شكل نادرست اين موضوع در ذهن خريداران بازار موبايل نهادينه شده كه خريد يك گوشي با گارانتي هزينه‌اي بيشتر خواهد داشت.»
سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي براي مدل‌هاي a1778، A1660  و a1661 از آيفون7 و مدل a1784 از آيفون7 پلاس اعتبارنامه سه ساله‌اي را صادر كرده است. پيش از اين هم آيفون‌هاي SE  A1662 و 6SA1688  نيز توانستند به تاييد رگولاتور ارتباطي ايران برسند و تا سوم آبان 98 اعتبار دريافت كنند. هم‌اكنون قيمت آيفون در ايران نسبت به قيمت جهاني آن حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بالاتر است، اين درحالي است كه با توجه به هزينه‌هايي كه رقم آنها مشخص است اين رقم نبايد بيشتر از ۱۰ درصد از هزينه‌هاي جهاني براي فروش آيفون‌هاي رسمي باشد، اما آنچه اكنون در بازار واردات رسمي اين برند وجود دارد به مراتب بالاتر است. فروتن در اين رابطه مي‌گويد: «به نظر شخص من نبايد تا اين اندازه اختلاف قيمت در اين عرصه وجود داشته باشد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون