• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3676 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۷ آبان

براي وصول پول نفت مشكل نداريم

«ايران براي وصول پول نفت مشكلي ندارد؛ برخي مشكلات از سوي هندي‎ها باقي است كه آن هم ارتباطي به تحريم ندارد.» هنوز چند روزي از اظهارنظر وزير نفت از تريبون سيماي جمهوري اسلامي ايران (١٩ آبان ماه) درباره وصول پول حاصل از فروش نفت نگذشته است كه برخي نمايندگان مجلس از تريبون نمايشگاه مطبوعات اعلام مي‌كنند: «پول نفت هنوز به كشور بر نمي‌گردد.»
پيش از برجام به دليل محدوديت‌هاي شديد مالي مشكلات فراواني پيش روي ايران براي دريافت پول حاصل از فروش نفت وجود داشت و ناچار بود با استفاده از روش‎هاي مختلف اين پول را دريافت كند؛ اما پس از برنامه جامع اقدام مشترك (برجام)؛ پول حاصل از فروش نفت دريافت مي‌شود؛ آن هم بدون مشكل.
مردادماه ٩٤؛ زنگنه در مجلس
چرا دريافت پول فروش نفت خام از ٣٠ روز به ٩٠، ١٨٠ و ٢٧٠ روز افزايش يافته است؟ پرسشي كه نادر قاضي‌پور، نماينده مجلس شوراي اسلامي مردادماه پارسال (٩٤) از بيژن زنگنه، وزير نفت مي‌پرسد و وي براي پاسخ به مجلس مي‌رود. «زماني كه دريافت پول فروش نفت به صورت گشايش اعتبارات اسنادي (ال‌سي) بود، ٣٠ روزه مي‌توانستيم پول فروش نفت را دريافت كنيم كه اين موضوع هم در منطقه متعارف بود، اما به دليل تحريم‌ها ناچار شديم از روش‌هاي ديگري براي دريافت پول فروش نفت استفاده كنيم.» زنگنه در آن جلسه گفته بود: «به همين دليل ناچار شديم زمان دريافت پول فروش نفت را تا ٩٠ روز افزايش دهيم؛ اما اينكه گفته مي‌شود اين دوره ١٨٠ روزه يا ٢٧٠ روزه است، چنين چيزي نيست و صحت ندارد.»با اين حال اگر شر تحريم‌ها به وضع‌كنندگان آن بازگردد دريافت پول حاصل از فروش نفت خام به روال عادي خود بر مي‌گردد؛ اين‎ها سخناني بود كه وزير نفت در آن جلسه گفته بود؛ شر تحريم‌ها بالاخره از سر ايران برداشته شد.
بازگشت دلارهاي نفتي به كشور
بعد از اجراي برجام همه نگاه‎ها به سمت نفت برگشت؛ پول هنگفتي از درآمدهاي نفتي در حساب شركت‎هاي خارجي بود و نمي‌شد به سادگي از آن گذشت؛ وزارت نفت هم پيش از برجام مذاكره با شركت‎هاي خارجي را براي پس گرفتن پول نفت آغاز كرده بود تا به محض اجراي برجام، دلارهاي نفتي به ايران برگردند.
با اينكه عده‌اي مي‌گويند كه ايران براي دريافت پول نفت خود مشكل دارد، اما علي كاردر، مديرعامل شركت ملي نفت اين مساله را رد مي‌كند و به مسدود شدن پول حاصل از فروش محموله‎هاي نفت خام ايران در بانك‎هاي كشورهاي خريدار نفت اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «پس از برجام ارز حاصل از فروش نفت خام به طور مستمر دريافت مي‌شود و مانند گذشته اين پول در بانك‎هاي كشورهاي خريدار نفت مسدود نمي‌شود.»
اكنون همه ارز حاصل از صادرات نفت خام، به ايران تحويل داده مي‌شود و مشتريان نفت ايران پول نفت را كامل پرداخت مي‌كنند، مديرعامل شركت ملي نفت ايران هم تاكيد مي‌كند كه همه مطالبات ايران از خريداران نفت خام در دوران تحريم وصول شده است.
فرآيند دريافت پول نفت
حميد قنبري، معاون رييس دايره تحقيقات، دعاوي و قراردادهاي بين‌المللي بانك مركزي درباره فرآيند دريافت پول نفت به شانا مي‌گويد: بانك مركزي در برخي كشورهاي جهان داراي حساب است كه پول نفت به آن واريز مي‌شود و در صورتي كه بانك مركزي در كشوري كه به آن نفت فروخته است حساب نداشته باشد براي دريافت پول مقدماتي را فراهم مي‌كند تا پول نفت به كشورهاي كه داراي حساب است واريز شود. وي ادامه مي‌دهد: بانك مركزي به محض واريز پول نفت، آن را به ريال تبدل مي‌كند و پس از اختصاص به شركت ملي نفت ايران بقيه را به حساب خزانه كشور واريز مي‌كند. پويا جبل عاملي، كارشناس پولي و بانكي بانك مركزي هم در اين زمينه به شانا مي‌گويد: هم‌اكنون مشكلي براي دريافت پول نفت وجود ندارد، پول حاصل از فروش نفت يا به حساب شركت ملي نفت ايران در كشورهاي مختلف واريز مي‌شود يا به حساب بانك مركزي.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون