• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3683 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۹ آذر

مهدي جهانگيري در گفت‌وگو با لوموند :

ايران آماده جذب سرمايه‌گذاري 3/5 تريليون ‌دلاري است

 مهدي جهانگيري، رييس گروه مالي گردشگري و نايب‌رييس اتاق بازرگاني تهران، در گفت‌وگويي اختصاصي با روزنامه لوموند فرانسه ضمن اشاره به نقش مهم ايران در گردشگري منطقه و پتانسيل بالاي كشورمان در صنعت توريسم خبر داد. وي معتقد است با اتخاذ يك برنامه‌ريزي منسجم و اصولي در اين حوزه امكان اين وجود دارد كه در 10 سال آينده، گردشگر جهان‌اولي تفاوت محسوسي بين ايران و كشور‌هاي طراز اول جهاني در صنعت توريسم احساس نكند. جهانگيري در اين مصاحبه همچنين به تلاش اين حوزه براي جذب سرمايه‌گذاري و ايجاد اشتغال اشاره مي‌كند. در ادامه گفت‌وگوي مهدي جهانگيري، رييس گروه مالي گردشگري و نايب‌رييس اتاق بازرگاني تهران با روزنامه لوموند  فرانسه را مي‌خوانيد.
 
ايران در دوران پسابرجام چه تمهيداتي براي جذب توريسم و افزايش درآمد در حوزه گردشگري انديشيده است؟
ببينيد ايران كشوري بزرگ و تاريخي است، از اين منظر بسياري از جاذبه‌هاي توريستي و گردشگري ايران حتي نياز به معرفي ندارند. آنچه در اين حوزه اهميت دارد، ايجاد، معرفي و شناساندن زيرساخت‌هاي لازم براي جذب توريست به ايران است و اين دقيقا همان چيزي است كه ما روي آن متمركز شده‌ايم؛ يعني ايجاد زيرساخت‌هاي متنوع در حوزه‌هاي مختلف از قبيل اقامت، حمل‌ونقل، امنيت و ساير بخش‌هاي مرتبط تا گردشگر اطمينان لازم براي سفر به كشوري با مختصات جذاب ايران را بيابد. خوشبختانه برجام بخشي از موانع تحقق چشم‌انداز‌هاي ما براي نيل به هدف‌گذاري‌هاي صورت‌گرفته در اين حوزه را از ميان برداشته و البته باور داريم كه صرفا حذف اين موانع به مفهوم تحقق بازاريابي در صنعت توريسم نيست. به‌همين‌دليل معتقدم كشوري كه 10درصد از جاذبه‌هاي توريستي تاريخي دنيا را در خود جا داده است و جذابيت‌هاي بسياري در حوزه بيوتوريسم دارد، نيازمند ايجاد و معرفي زيرساخت‌هاي مهيا شده براي گردشگران خارجي است. ما بر اين حوزه متمركز شده‌ايم و گمان مي‌كنم تاكنون توانسته‌ايم نقشي درخور با توجه به اهداف تعريف‌شده خود در اين خصوص تعريف كنيم.
صنعت توريسم ايران با گسلي چندين‌ساله به دلايل مختلفي مانند جنگ ايران و عراق و پس از آن تحريم‌ها، از صنعت توريسم به مفهوم جهاني آن فاصله گرفته است؛ اين گسل پرشدني است؟
سوال شما از جهاتي مي‌تواند درست باشد. ما در سال‌هاي گذشته در حوزه توريسم در دو بخش احساس عقب‌ماندگي مي‌كنيم؛ نخست استفاده نكردن از ظرفيت‌هاي مناسب و جاذبه‌هاي گردشگري كشور براي ايجاد درآمد از صنعت توريسم و جذب گردشگر و دوم فاصله تكنولوژيك و فني بين زيرساخت‌هاي موجود و استاندارد‌هاي جهاني و آنچه كه ما به آن باور داريم و بر آن متمركز هستيم، پركردن اين فاصله است. ما با نگاهي مبتني ‌بر استاندارد‌هاي جهاني و آموزه‌هاي نوين در حوزه توريسم تلاش داريم زيرساخت‌هاي جديد صنعت توريسم ايران را با كلاس جهاني منطبق كنيم. با همين نگاه في‌المثل تمركز ويژه‌اي روي صنعت (آي‌تي) و استفاده از آن در حوزه‌هاي ارتباطي و فناوري مرتبط با زيرساخت‌هاي توريستي كشور داريم. به طوركلي مي‌توانم بگويم تمام تلاش ما اين است كه در يك برنامه 10ساله در حوزه زيرساخت به نقطه‌اي برسيم كه گردشگر جهان‌اولي به‌لحاظ دريافت خدمات، تفاوت محسوسي بين ايران و كشور‌هاي طراز اول جهاني در صنعت توريسم احساس نكند.
هدف‌گذاري ايران در حوزه توريسم چيست؟
ما براساس سند چشم‌انداز ملي خود تا سال 2025 ميلادي بايد به عدد 20ميليون توريست برسيم و درآمدي 25ميليارد دلاري از اين حوزه داشته باشيم و تمام تلاش ما ايجاد بستر‌هاي مناسب براي تحقق اين هدف است. صنعت گردشگري اهميت ملي نيز براي ما دارد. زيرا ما معتقديم با ايجاد شرايط لازم براي تحقق برنامه‌هاي خود در پايان اين دوره مي‌توانيم بالغ بر 200هزار شغل در كشور خود ايجاد كنيم كه اين موضوع بر اهميت توجه به بخش گردشگري در ما مي‌افزايد.
شما چشم‌اندازي براي جذب سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي مي‌بينيد؟
اساسا بخشي از اهداف همين سفر بنده، متقاعد كردن سرمايه‌گذاران به امنيت و بازدهي سرمايه‌گذاري خارجي در صنعت توريسم است. توجه داشته باشيد كه گزارش موسسه جهاني مكنزي تاكيد دارد ايران در 20سال آينده آماده يك سرمايه‌گذاري 3/5 تريليون ‌دلاري است كه حدود يك‌سوم آن از طريق سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي تامين خواهد شد، به باور آنها بخش عمده‌اي از اين سرمايه‌گذاري جذب صنعت توريسم ايران خواهد شد.
جايگاه كلي ايران در صنعت توريسم جهاني را چگونه ترسيم مي‌كنيد؟
اگر بخواهم به اين سوال بطور خلاصه پاسخ دهم بايد بگويم ايران قله فراموش‌شده در صنعت توريسم جهاني است. كشوري با مزيت‌ها و ظرفيت‌هاي بسيار بالا كه به دلايل مختلف از جمله دوران جنگ و تحريم در عرصه گردشگري در جهان مورد غفلت و فراموشي قرار گرفته است و تمام تلاش ما و همه فعالان صنعت توريسم در ايران اين است كه این ظرفيت فراموش‌شده را دوباره به يادها بياوريم و زيرساخت‌هاي لازم را منطبق با استاندارد‌هاي جهاني براي جذب مجدد گردشگران به ايران فراهم كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون