• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3687 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۶ آذر

رييس قوه قضاييه:

ايران آماده پاسخ به تمديد تحريم‌ها و نقض برجام است

بيش از 15 نفر در پرونده شهرداري احضار شده‌اند

گروه سياسي

رييس قوه قضاييه تمديد تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي ايران از سوي كنگره و سناي امريكا را نقض صريح برجام دانست و با بيان اينكه ايران آماده پاسخ دادن به اين بدعهدي است، گفت: امروز بايد ببينيم چه فايده‌اي از برجام براي‌مان باقي مانده است. به گزارش اداره كل روابط عمومي قوه قضاييه، آيت‌الله آملي لاريجاني در جلسه مسوولان عالي قضايي به اقدام اخير امريكا مبني بر تمديد تحريم‌هاي داماتو عليه ايران از سوي سنا اشاره و تصريح كرد: اين اقدام بي‌ترديد نقض برجام است و اين ادعا كه اين تحريم‌ها، همان تحريم‌هاي سابق است و تحريم جديدي اعمال نشده يك ادعاي واهي به شمار مي‌آيد. رييس دستگاه قضايي افزود: تمديد تحريم‌ها نه تنها با روح برجام بلكه با مدلول مستقيم آن نيز در تعارض است. البته امريكا پيش از اين نقض صريح، مانع تراشي‌هاي فراواني در مسير اجراي برجام كرده بود و به اين ترتيب در بحث روابط بانكي و سرمايه‌گذاري شركت‌هاي امريكايي يا غير امريكايي در ايران، خلل ايجاد مي‌كردند. آيت‌الله آملي لاريجاني با بيان اينكه در خصوص تمديد تحريم‌ها بحمدالله اجماع مناسبي در ميان مسوولان مبني بر نقض برجام توسط امريكا وجود دارد، تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران آماده ارايه پاسخ مناسب در قبال اين بدعهدي است. رييس قوه قضاييه تصريح كرد: ما معتقديم كه اگر برجام اجرا مي‌شد منافعي براي كشور داشت و جمهوري اسلامي با در نظر داشتن اين منافع از طريق نهادهاي مسوول و ذي‌ربط چنين تصميمي را اتخاذ كرد؛ منتهي شرط توفيق در برجام اين است كه طرفين به آن وفا كنند نه اينكه فقط جمهوري اسلامي به مفاد آن پايبند باشد و ساير طرف‌ها به بهانه‌هاي واهي اقدام به نقض آن كنند.

 از برجام چه فوايدي براي ايران باقي مانده است؟
آيت‌الله آملي لاريجاني گفت: امروز پس از گذشت ماه‌ها از اجراي برجام، مسوولان جمهوري اسلامي بايد در مقام ارزيابي به پاسخ اين سوال برسند كه از برجام چه فوايدي براي ايران باقي مانده است؟رييس قوه قضاييه با بيان اينكه قطعا پاسخ ايران به چنين اقدامي يك پاسخ صحيح، منطقي و قاطع است، ضمن تاكيد بر پرهيز از شتابزدگي در اين زمينه گفت: مهم‌ترين انتظار مسوولان در مورد برجام طبق فرمايش مقام معظم رهبري، لغو تحريم‌ها بود. اين سخن كه بگوييم تحريم جديدي اعمال نشده يا تحريم‌ها تحت عناوين ديگري است، سخن كاملا نادرستي است و بر همين اساس، جمهوري اسلامي بايد منافع خود را ببيند و بر مبناي آن پاسخ مناسب دهد. آيت‌الله آملي لاريجاني خاطرنشان كرد: نبايد اجازه داد كه امريكا به خيال واهي هم از منافع برجام بهره ببرد و هم از زير بار مسووليت شانه خالي كند. اجماعي كه در حال حاضر درباره اين موضوع در كشور وجود دارد قطعا كمك كار و پشتيبان دولت در دادن پاسخ مناسب خواهد بود. رييس قوه قضاييه با اشاره به پيش‌بيني‌هاي مقام معظم رهبري مبني بر عدم پايبندي امريكايي‌ها و بدعهدي اين كشور، اظهار كرد: امروز مي‌بينيم كه دقيقا پيش‌بيني‌هاي رهبر معظم انقلاب محقق شده است. غرب و به ويژه امريكا به دنبال حل مساله هسته‌اي ايران نبود. آنها به خوبي مي‌دانستند كه با توجه به فتواي مقام معظم رهبري درباره ساخت سلاح هسته‌اي، ايران به دنبال توليد سلاح هسته‌اي نيست. به هر حال با پذيرش برجام، اين بهانه از دست آنها گرفته شد اما امروز مي‌بينيم كه به عناوين مختلف از ايفاي تعهدات خود سر باز مي‌زنند.
شايد برخي نقدها به قوه قضاييه به حق باشد
رييس قوه قضاييه در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به رسيدگي‌هاي دستگاه قضايي به پرونده‌هاي موسوم به «حقوق‌هاي نجومي» و «شهرداري تهران» گفت: نقدهايي به دستگاه قضايي وارد مي‌كنند كه شايد برخي از آنها نيز به حق باشد اما توقع ما اين بود كه دولت محترم كه اين حقوق‌ها عمدتا در آنجا وجود داشت، خودش اقدام موثري انجام مي‌داد. اين در حالي است كه متاسفانه با وجود تاكيد اوليه‌شان بر لزوم برخورد با اين موضوع، عملا شاهد اتفاق خاصي نبوديم و حتي در برخي موارد از بعضي افراد كه حقوق‌هاي نجومي دريافت مي‌كردند، تمجيد شد! آيت‌الله آملي لاريجاني افزود: شايد بتوان گفت كه لزوما تمام اين دريافت‌ها مجرمانه نبوده است اما به هر حال به عقيده بنده وقتي يك شخص در هيات‌مديره يك صندوق وقت محدودي مي‌گذارد و از قبال آن وام چند صد ميليوني و حقوق چند ده ميليوني دريافت مي‌كند، عمل او مصداق بارز «اكل مال به باطل» است و براي مردمي كه با مشكلات اقتصادي مواجه هستند به هيچ عنوان پذيرفته نيست لذا توقع داشتيم كه دولت محترم اين موارد را منعكس كند اما تاكنون حتي يك مورد گزارش در اين زمينه از دولت به دست ما نرسيده است. رييس قوه قضاييه با بيان اينكه با وجود اين امر، دادستاني از طريق گزارش‌هاي سازمان بازرسي كل كشور و برخي نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي در حال انجام بررسي‌هاي قضايي است، تصريح كرد: تا امروز چندين مورد احضار داشته‌ايم و بنده به مردم اين اطمينان را مي‌دهم كه قوه قضاييه در حد امكانات و اطلاعاتي كه در اختيار دارد، قاطعانه به اين موضوع رسيدگي خواهد كرد تا برخي حقوق‌هاي غير حق بازگردانده شود. آيت‌الله آملي لاريجاني خاطرنشان كرد: در مورد پرونده شهرداري نيز همين طور است و گرچه افتراهايي هم در اين زمينه به قوه قضاييه مي‌زنند اما بناي ما اين است كه بدون جنجال و سر و صدا و در فضايي حقوقي و قضايي به موضوع رسيدگي كنيم كه در همين راستا تاكنون بيش از 15 نفر احضار شده‌اند و رسيدگي‌ها نيز ادامه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون