• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3687 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۶ آذر

جمله‌هاي كليدي

علي مطهري در كرمان:
20 دقيقه هم براي تصويب برجام در مجلس زياد بود

گروه سياسي| علي مطهري بالاخره در دانشگاه شهيد باهنر كرمان سخنراني كرد. سخنراني‌ای كه خيلي‌ها دل‌شان مي‌خواست تا برگزار نشود، با حمايت استانداري كرمان برگزار شد تا علي مطهري پاسخگوي سوالات دانشجويان اين دانشگاه باشد. نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تمديد تحريم‌ها در امريكا گفت: به نظر مي‌رسد تلاش لابي اسراييل و عربستان اين است كه ترامپ را قبل از هر مناقشه ديگر بين‌المللي ابتدا با ايران درگير كنند؛ ما بايد به هوش باشيم كه خواست امريكا اتفاق نيفتد. به گزارش گفتارنو، جمله‌هاي كليدي اظهارات علي مطهري به شرح زير است:
  20 دقيقه هم براي تصويب برجام در مجلس زياد بود چرا كه مجلس در جزييات اينگونه توافقنامه‌ها نمي‌تواند ورود كند. مجلس تنها مي‌تواند همه توافقنامه را تاييد يا رد كند. به نظر مي‌رسد تلاش لابي اسراييل و عربستان اين است كه ترامپ را قبل از هر مناقشه ديگر بين‌المللي ابتدا با ايران درگير كنند؛ ما بايد به هوش باشيم كه خواست امريكا اتفاق نيفتد. تلاش آنها بر اين است كه كاري كنند ايران برجام را نقض كند تا بتوانند به راحتي برجام را منتفي كنند. همين موضوع نشان مي‌دهد برجام موافقت‌نامه مثبت و مفيدي براي ما است كه امريكا سعي در برهم زدن آن دارد؛ ما بايد هوشيارانه عمل كرده و احساسي نشويم كه اگر قرار است برجام نقض شود، ابتدا آنها برجام را نقض كنند.
   بنده براي سخنراني در روز عاشورا در مشهد دعوت شده بودم كه به دليل اينكه امكانش براي من در آن تاريخ مهيا نبود، برنامه تا روز اربعين به تعويق افتاد. حتي بنده اين شرط را هم گذاشتم كه تنها درباره حادثه كربلا صحبت مي‌كنم و از آنجايي كه روضه‌خوان نيستم، شخصي را هم تعيين كنيد كه قبل يا بعد از من مداحي كند. درخواستم اين بود برنامه مختص حادثه كربلا باشد. اصلا برايم قابل پيش‌بيني نبود كه برنامه اينقدر حساسيت‌برانگيز باشد. همان غروب روز شنبه قبل از اربعين دادستان مشهد گفته است در اين محل نبايد برنامه برگزار شود. محل برنامه عوض شد و قرار شد در محل سالن ايران‌خودرو برگزار شود كه به ما خبر دادند پليس به محل سخنراني آمده جوانان را از سالن خارج كرده و سالن هم پلمب شده است. حتي پليس در محلي كه در دانشگاه علوم پزشكي قرار بود از دانشجويان پذيرايي شود هم حضور پيدا كرده و ديگ‌هاي غذا را برده و اين‌طور كه مطلع شديم به فاصله چند چهارراه از دانشگاه همان غذاها را بين مردم تقسيم كرده بود.
   دادستان مشهد گفته است ما احتمال جرم مي‌داديم. اگر اين مساله بخواهد ملاك شود فردا جلوي سخنراني رييس‌جمهور را هم مي‌گيرند و اين بسيار حرف نادرستي است. دادستان اگر احتمال جرمي مي‌دهد بايد مساله را در شوراي تامين مطرح كند و رييس شوراي تامين كه فرماندار يا استاندار است، تصميم مي‌گيرد برنامه لغو شود يا برقرار بماند. دادستان به تنهايي نمي‌تواند اقدام كند.
  آقاي صادقي از قبل شاكي خصوصي داشت ولي آن چيزي كه مهم بود به تذكر ايشان در مجلس برمي‌گردد كه در مورد حساب‌هاي قوه قضاييه از وزير اقتصاد سوال كرد. به همين دليل ايشان را احضار كردند و ايشان هم نبايد مي‌رفت چرا كه هر نماينده اگر به قوه قضاييه احضار شود اين احضاريه ابتدا بايد در هيات نظارت بر رفتار نمايندگان بررسي شود، اگر مورد اتهام خارج از حيطه اختيارات نمايندگي باشد، هيات نظارت مي‌گويد برو.
  كار قوه قضاييه درست نبود چرا كه به هيچ‌وجه قوه قضاييه نمي‌تواند يك نماينده را بدون نظر هيات نظارت بر رفتار نمايندگان جلب كند. قوه قضاييه اساسا اين قانون هيات نظارت بر رفتار نمايندگان را قبول ندارد؛ مي‌گويند تشخيص مصداق جرم منحصرا در اختيار قاضي است و نمي‌شود آن را به يك شوراي هفت نفره واگذار كرد. اين در حالي است كه حتي اگر ما قانون را هم قبول نداشته باشيم بايد آن را اجرا كنيم.
  نمايندگان سوالات بسياري در مجلس مي‌پرسند كه خيلي از آنها هم وارد نيست؛ اگر قرار باشد همه اين سوالات توهين قلمداد شود هر روز بايد نمايندگان بين مجلس و دادستاني در رفت و آمد باشند، نظر من اين است كار درستي نبود و ان‌شاءالله تكرار نشود.


«خدا برجام را آورد» اما براي احراز چهره واقعي امريكا
گروه سياسي|  عزت‌الله ضرغامي در دانشگاه اصفهان ترجيح داد از اهميت فضاي مجازي براي دانشجويان بگويد. آن هم در قامت رييس سابق رسانه ملي. گفت: من هم همانند آقاي روحاني معتقد هستم كه خدا برجام را آورد و خيلي چيزها به‌ويژه چهره واقعي امريكا مشخص شد. به گزارش تسنيم جمله‌هاي كليدي اظهارات او به شرح زير است:
   ترامپ شخصيتي است كه افكار عمومي طرفدار اوست اما تمام رسانه‌ها از كلينتون حمايت كردند و تا لحظه آخر كه مشخص بود ترامپ راي بيشتري دارد قصد داشتند روحيه مردم را حفظ كنند و مردمي كه مي‌خواهند راي دهند به دموكرات‌ها راي دهند.
   دانشجو به خودي خود، يك رسانه است، جايگاه دانشجو در فرهنگ ملت ايران جايگاه‌ برتري است و مردم به دانشجويان به عنوان نيروهاي علمي و آزاديخواه نگاه مي‌كنند، به نظر من حركت‌هايي كه دانشجويان انجام داده‌اند، آنها را به تنهايي به يك رسانه تبديل كرده چرا كه اتفاقاتي همچون تسخير لانه جاسوسي تا دو سال در رسانه‌ها مطرح بود و نگاه مردم را نسبت به جنايات امريكا عميق‌تر كرد.
   يك روزنامه كه پنج هزار تيراژ دارد براساس قانون مطبوعات در صورت بروز كوچك‌ترين تخلف بايد پاسخگو باشد اما يك كانال تلگرامي كه بيش از 100 هزار نفر عضو دارد، هيچ محدوديتي از نظر اخلاقي و قانوني نداشته كه وزارت ارشاد برنامه‌اي براي اين موضوع دارد كه در آينده اعلام مي‌شود. بنابراين با برنامه‌ريزي صحيح نبايد اجازه داد تا اين علف‌هاي هرز در فضاي ضداخلاقي جوانان ما را از بين ببرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون