• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3688 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۷ آذر

جشنواره تئاتر كودك و نوجوان همدان اميدوار‌كننده نيست

روز گذشته ۱۶ آذرماه نشست خبري با حضور مديركل هنرهاي نمايشي، دبير بيست و سومين دوره جشنواره بين‌المللي تئاتر كودك و نوجوان همدان و نيز مديركل ارشاد اين استان در تالار سايه مجموعه تئاترشهر برپا و از پوسترهاي اين جشنواره كه با شعار «نمايش مهر در تصوير كودكي» طراحي شده‌اند، رونمايي شد. اين نشست نيز به سياق معمول نشست‌هاي رسانه‌اي مديران و دبيران جشنواره‌ها مملو بود از جمله‌ها و ادبيات آشنا و تكراري كه با وجود كوشش‌ها هيچ نشاني از پيشرفت و ارتقاي كيفي نداشت. پرسش‌هاي مديركل‌ هنرهاي نمايشي «كه به گفته خودش بنابر علاقه شخصي به تئاتر كودك در جلسه شركت كرده بود» و نگراني‌هاي مطرح شده از سوي او نشان مي‌دهد برگزاري جشنواره كودك و نوجوان در شهر همدان چندان طبق انتظارها پيش نمي‌رود و به قول معروف يك‌ جاي كار لنگ مي‌زند.
شفيعي مي‌گويد: «امسال بعد از چند دوره برگزاري جشنواره در همدان، كمتر انگيزه برگزاري جشنواره را در مسوولان استان ديدم و اميدوارم سال آينده گرفتار چانه‌زني بابت برگزاري جشنواره در اين استان نباشيم. نگراني من خيلي جدي است. مديران ما بايد دغدغه‌هاي فرهنگي داشته باشند و بايد بدانند برگزاري جشنواره تئاتر كودك و نوجوان چقدر اهميت دارد. »
مديركل هنرهاي نمايشي در ادامه از مديركل ارشاد استان همدان پرسيد: «آيا براي اين دوره از جشنواره سالن تئاتري جديد در همدان راه‌اندازي مي‌شود؟» و البته با اين پاسخ مواجه ‌شد كه «در سال‌هاي اخير چند سالن كوچك در استان همدان ساخته شده است. جشنواره تئاتر كودك و نوجوان باعث شده كارهاي ماندگاري در استان همدان انجام شود.» و اين پاسخ چنين قابل تعبير است كه «براي دوره بيست‌وسوم جشنواره سالني تاسيس نشد.» نكته‌اي كه البته توسط شهرام كرمي نيز تاييد شد. دبير جشنواره در ادامه به ارايه آمار و معرفي داوران پرداخت كه حضور بعضي اسامي در بخش «خردسال و تئاتر خياباني» حكايت از ادامه روندي داشت كه برخلاف نظر شهرام كرمي هيچ نشاني از پيشرفت رو به جلوي جشنواره ندارد.
در پايان هم از پوستر بيست و سومين جشنواره تئاتر كودك رونمايي شد كه چندان بازتاب‌دهنده شعار جشنواره «نمايش مهر در تصوير كودكي» نبود. مجموع اظهارات مديران نشان مي‌دهد برپايي جشنواره كودك و نوجوان نه تنها در زمينه زيرساخت‌ها كه در زمينه كمك به رشد كيفي آثار در اين عرصه تاثيرگذار نبوده است.
وجود بعضي اسامي تكراري در ميان هيات داوران نيز نشان مي‌دهد در اين دوره هم خبري از رويش و معرفي چهره‌هاي تازه نيست و اين رويداد در يك چرخه ساكن به سر مي‌برد. همزماني برگزاري نشست خبري جشنواره تئاتر كودك و نوجوان همدان با گراميداشت «روز دانشجو» و نشانه‌هاي نزول در اين رويداد پيامي غيرمستقيم براي مديران دارد كه بايد نگاه علمي و دانشگاهي را جايگزين رويه 23 دوره گذشته كنند و از ارايه آمار تكراري مانند «حضور ۵۰ گروه نمايشي و اجراي ۱۶۰ اجرا در ۱۲ سالن و نيز برگزاري ۱۰ بخش مختلف» دست بردارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون