• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3689 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۸ آذر

تفاهمنامه مطالعاتي دو ميدان آزادگان و يادآوران امضا شد

آغاز فعاليت دوباره « شل» در ايران

عرفانه تاجيكي

در شرايطي كه جامعه بين‌المللي شاهد عهدشكني ايالات متحده امريكا درزمينه توافق برجام بوده و به دنبال آن تحريم‌ها عليه ايران تمديد شد، صنعت نفت كشور كه حالا پوياترين بخش اقتصادي كشوراست، يكي پس از ديگري تفاهمنامه‌هاي چند ماه اخير با شركت‌هاي خارجي را به پاي قرارداد مي‌رساند. ديروزشركت ملي نفت ايران به نمايندگي از جمهوري اسلامي ايران پاي عقد تفاهمنامه‌ام. او. يو با شركت انگليسي-هلندي شل نشست. قراردادي كه نشان مي‌دهد، باوجود عهدشكني امريكا‌يي‌ها در برجام نه تنها تاثيري براذهان بين‌المللي نداشته، بلكه غول‌هاي نفتي دور از هياهوي امريكا ايران را براي سرمايه‌گذاري انتخاب مي‌كنند. بر اساس تفاهمنامه‌اي كه ديروز به امضا رسيد، مقرر شد تا بخش مطالعاتي ميدان نفتي آزادگان، يادآوران ميدان گازي كيش به شركت شل واگذار شود. اين تفاهمنامه در حالي بين سيد نورالدين شهنازي زاده، مديرعامل و رييس هيات‌مديره شركت مهندسي و توسعه نفت (متن) از طرف شركت ملي نفت ايران و هانس نايكمپ، معاون شركت شل به امضا رسيد كه علي كاردر، مديرعامل شركت ملي نفت، غلامرضا منوچهري، معاون توسعه و مهندسي شركت ملي نفت، نيكلاس هاپتون، سفير انگليس در ايران، ميشاييل استورجف، معاون سفارت هلند در ايران، معاون و رييس بخش ايران شركت شل در آيين امضاي اين تفاهمنامه حضور داشتند.
پيش به سوي توسعه
غلامرضا منوچهري در اين مراسم با تاكيد براينكه خوشبختانه پس از برداشته شدن تحريم‌ها شركت نفت به سرعت ظرفيت‌هاي توليد خود در گذشته را بازيابي كرده و توليد نفت خود را به 4ميليون رساند، گفت: ايران براساس برنامه تا قبل از پايان سال جاري شمسي به ارقام توافق شده در اوپك مي‌رسد.
او همچنين با اشاره به اينكه شركت نفت و كاركنان اين صنعت توانايي خود را در راستاي نگهداري حتي توليد برخي از ميادين به ويژه فاز 12، 16 و 17 در دوران تحريم نشان دادند، اضافه كرد: تا پايان سال آينده شاهد بهره‌برداري كامل از فازهاي22 و 23 هستيم.
اين مقام مسوول ظرفيت توليد گاز در منطقه پارس جنوبي را460 ميليون مترمكعب اعلام كرد و ادامه داد: تا پاپان سال اين ظرفيت را به 520 ميليون متر مكعب مي‌رسانيم. بي‌شك براي رسيدن به چنين ظرفيتي بخش هيدروكربوري ايران نياز به سرمايه‌گذاري دارد. برنامه وزارت نفت و شركت نفت نيز در راستاي جذب سرمايه خارجي به همراه ورود تكنولوژي در قالب قراردادهاي جديد بين ايران و شركت‌هاي خارجي است.
منوچهري با بيان اينكه در دوران پسابرجام شركت‎هاي بين‎المللي زيادي از همكاري با شركت ملي نفت ايران استقبال كردند، عنوان كرد: تاكنون ١٥ تفاهمنامه با شركت‎هاي بين‎المللي امضا كرديم و با ١٢ شركت ديگر نيز در حال مذاكره‌ايم كه برخي از اين تفاهمنامه‎ها مانند فاز ١١ پارس جنوبي در قالب موافقتنامه اصولي (HOA) پيش رفتند.
معاون توسعه و مهندسي شركت ملي نفت با اشاره به سابقه حضور شركت شل در بخش‌هاي متفاوت صنعت نفت ايران، گفت: اين شركت به تازگي تفاهمنامه‌اي را در زمينه پتروشيمي به امضا رسانده است. آزادگان به تنهايي داراي ذخيره درجايي حدود 65 تا67 ميليارد بشكه نفت خام است. البته ميزان نفت قابل استحصال بستگي به ضريب بازيافت دارد. اين ضريب بازيافت براي شركت‌هاي چيني فعال در آزادگان جنوبي معادل 5/5 تا ٦ درصد است كه قابل قبول نيست.
چيني‌ها مراقب باشند
به گفته او قرارداد‌هاي قبلي در اين ميادين بين شركت ملي نفت چين و سين اوپك در حد بازيابي‌هاي اوليه براي تخليه مخزن است كه به هيچ عنوان براي جمهوري اسلامي ايران قابل قبول نيست. ايران انتظار دارد قراردادهاي بلندمدت همراه با ضريب بازيافت بالا براي نفت سنگين پيشنهاد شود. لازم به تاكيد است كه انضباط‌هاي دولت براي بررسي عملكرد شركت‌هاي خارجي همواره پا برجاست. البته ممكن است در برخي موارد رهبري پروژه‌هاي تعريف شده بر عهده شركت‌هاي ايراني باشد.
منوچهري با تاكيد براينكه نقش شركت شل در ميادين يادشده، نقش مطالعاتي است، اضافه كرد: از 11شركت ايراني فعال در بخش بالادستي نفت كه مورد تاييد وزارت نفت هستند، 5 شركت براي فعاليت در حوزه‌هاي متفاوت مذاكره كرده‌اند. به اين ترتيب شركت ملي نفت ايران طرح‌هاي متفاوتي كه از سوي شركت‌هاي متفاوت مثل توتال، شركت‌هاي چيني و ژاپني مطرح مي‌شود را بررسي كرده و در قالب كنسرسيوم يا به وسيله برگزاري مناقصه بخش‌هاي مختلف ميادين را به شرط رعايت شرايط جمهوري اسلامي ايران واگذار مي‌كند.
بر اساس گفته‌هاي اين مقام مسوول 10 درصد نفت كل كشور به ميزان 7 ميليارد بشكه درميادين غرب كارون قرار دارد كه به احتساب قيمت امروزطلاي سياه، اين ميزان نفت به‌طور حدودي 35 ميليارد دلار ارزش دارد. از طرفي وظيفه شركت ملي نفت ايران در اين ميان ايجاد يك فضاي رقابتي است وهرشركتي كه ضريب بازيافت بالاتري را پيشنهاد دهد، حضور آن را مي‌پذيريم. البته معتقديم كه قراردادهاي منعقد شده در اين زمينه بايد برد- برد باشد.
اولويت، برداشت از ميادين مرزي
معاون توسعه و مهندسي شركت ملي نفت با تاكيد بر اينكه اولويت ما برداشت از ميادين مرزي با ضريب بازيافت بالا است، گفت: درحال حاضر متوسط ضريب بازيافت در25 تا 27 درصد است كه نسبت به ضريب بازيافت همسايگان جنوبي، رقم پاييني به شمار رفته و مورد قبول نيست.
منوچهري تصريح كرد: با توجه به افق ٢٠ ساله‌اي كه براي توسعه اين ميدان‌ها در نظر داريم انتظار اين است كه شركت شل پيشنهاد خود را براي توليد تجمعي و دستيابي به ضريب بازيافت بالاتر در اين ميدان‌ها به شركت ملي نفت ايران ارايه دهد؛ اين امر بدون شك بسيار سرمايه‌بر است و نياز به فناوري‌هاي نوين دارد. همانطور كه پيش از اين هم اعلام شده است حضور شركت‌هاي ايراني در كنار شركت‌هاي بين‎المللي در قراردادهاي جديد نفتي الزامي است.
معاون امور توسعه و مهندسي شركت ملي نفت ايران گفت: در هفته‌هاي آينده هم ميزبان شركت‌هاي بين‎المللي هستيم كه اميدواريم حداكثر منافع ملي را براي كشورمان به همراه داشته باشد.
به گفته وي، توسعه ميدان‌ها به خصوص آزادگان و يادآوران در بهبود فضاي كسب و كار استان خوزستان موثر است و با توجه به سهم حدود ٧٠ درصدي شركت‌هاي ايراني در اجراي قراردادهاي نفتي، رونق به كسب و كار شركت‌هاي نفتي داخلي بر مي‌گردد. البته شركت‌هاي نفتي ايراني بايد در زمينه‌هاي مختلف از جمله حفاري افقي يا به كارگيري خدمات پيچيده حفاري توسعه يابند.
او ادامه داد: از شركت‌هاي خارجي نيز مي‌خواهيم به جز تشكيل دفتر در ايران، مراكز مطالعاتي خود را نيز در كشورمان توسعه دهند، فارغ‌التحصيلان ممتاز ما را جذب كنند و بحث انتقال فناوري به شركت‌هاي ايراني را مد نظر قرار دهند.
منوچهري ابراز اميدواري كرد كه با توسعه ميدان‌هاي نفتي و همكاري شركت‌هاي بين‌المللي با داخلي، اشتغال‌زايي افزايش يابد و اهداف صنعت نفت ايران محقق شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون