• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3689 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۸ آذر

تاثير ۵G بر بازار ارتباطات ايران

معاون وزير ارتباطات با اشاره به ظهور نسل پنجم ارتباطي در آينده نه چندان دور گفت: ورود ۵G در فضاي تكنولوژي تغييرات عمده‌ ايجاد مي‌كند و بايد از حالا به فكر اين تحول باشيم. نصرالله جهانگرد اظهار كرد: اگرچه كمي براي ارايه شبكه ملي اطلاعات دير شده اما با اين شبكه نوعي دگرديسي در شبكه اينترنت ايران آغاز شده است.
وي در عين‌حال به تاثير ورود به نسل پنجم خدمات ارتباطي اشاره كرد و افزود: در مطالعات توسعه‌ ايران، حداقل در سطح برنامه‌هاي توسعه اول تا پنجم رشدي مستمر براي حوزه ارتباطات وجود داشته و متوسط رشد در اين بخش حدود ۱۹ درصد بوده است. رييس سازمان فناوري اطلاعات با بيان اينكه اين رشد حدود ۲ تا ۳ برابر تمام بخش‌ها به شمار مي‌رود، گفت: با وجود مشكلاتي مانند جنگ و تحريم‌ها همواره رشد در حوزه فاوا استمرار داشته و تمام گزارش‌هاي تهيه شده گوياي آن است كه جامعه و زيرساخت‌هاي ايران به‌شدت نيازمند اين ابزار است. جهانگرد در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به شبكه ملي اطلاعات اشاره كرد و گفت: در مقطع فعلي براي اين شبكه چهار بعد استراتژيك در نظر گرفته‌ايم كه نخستين آنها مربوط به امور توسعه‌اي مي‌شود.
وي ادامه داد: متاسفانه در گذشته نسبت به توسعه شبكه غفلت شده و اكنون بحث دسترسي به اين بخش نگراني‌هايي ايجاد مي‌كند البته بخش قابل‌توجهي از اين كمبودها با شبكه موبايلي پوشانده مي‌شود اما به هر حال بايد به چرخه اقتصادي اين حوزه نيز توجه كرد. رييس سازمان فناوري و اطلاعات با بيان اينكه چرخه اقتصادي شبكه ملي اطلاعات در دست پيگيري و بررسي قرار دارد، اظهار كرد: اميدواريم طي دو تا سه هفته آينده قوانين روشني براي كل شبكه داشته باشيم. وي در پايان از مسائل حقوقي و امنيتي شبكه ملي اطلاعات به عنوان ديگر فاكتورهاي مهم در شكل‌گيري اين شبكه ياد كرد.
ملكي‌تبار، رييس مركز فناوري اطلاعات، ارتباطات و امنيت رياست‌جمهوري نيز گفت: ايران نخستين كشور در خاورميانه بوده كه موفق به راه‌اندازي خط موبايل شده است.
وي در ادامه افزود: صندوق يك ميليارد دلاري سرمايه براي شركت‌هاي دانش‌بنيان در نظر گرفته‌ايم كه اين حمايت دولت را مي‌رساند. ملكي‌تبار بيان كرد: پروژه پايلوت در جزيره كيش با همكاري شركت اريكسون انجام مي‌شود. وي با اشاره به
٣ اپراتور برتر منطقه (همراه‌اول، ايرانسل و رايتل) گفت: در ايران ٤٠درصد افراد از گوشي‌هاي هوشمند استفاده مي‌كنند و اين آمار بسيار قابل توجه است.
رييس مركز فناوري اطلاعات، ارتباطات و امنيت رياست‌جمهوري افزود: مركز تحقيقات مخابرات ايران در زمينه ۵G پروژه‌هايي را دارد كه از جمله آن مي‌توان به پروژه كيش هوشمند اشاره كرد؛ پياده‌سازي كيش هوشمند با همراهي همراه اول و ايرانسل انجام مي‌شود. وي همچنين گفت: همراه‌اول داراي رتبه نخست اپراتورهاي تلفن همراه در كشور است و بزرگ‌ترين اپراتور تلفن همراه كشور در دو حوزه مكالمه و اينترنت همراه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون