• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3691 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۱ آذر

سازمان سيا از دخالت مسكو در تخريب هيلاري كلينتون خبر داد

دست پنهان روسيه پشت پيروزي ترامپ

ميثم سليماني

 

انتخابات رياست‌جمهوري امريكا با آن نتيجه تاريخي و بي‌سابقه به پايان رسيد اما هياهوهاي پس از انتخابات را پاياني نيست. شايد براي طرفداران هيلاري كلينتون، نامزد دموكرات‌ها خوشبينانه باشد كه به اميد تغيير در نتايج انتخابات رياست‌جمهوري پاي تلويزيون بنشينند تا خبري مبني بر تغيير يا رد نتايج انتخابات از يك مرجع مهم دولتي در امريكا بشنوند. حتي شايد هيلاري كلينتون كه اكنون در نيويورك به زندگي غير سياسي خود ادامه مي‌دهد نيز ديگر انگيزه‌اي براي پيگيري اين جريان نداشته باشد. او بيش از يك سال كمپين سخت و نفسگيري را انجام داد تا در نهايت جانشين باراك اوباما شود اما شرايط به گونه‌اي رقم خورد كه حالا بايد از خانه تماشاگر جولان رقيب انتخاباتي خود در دوره انتقالي براي رسيدن به كاخ سفيد باشد. اما در اين روزها خبرها و اتفاقاتي در امريكا پس از انتخابات در حال رخ دادن است كه به راحتي نمي‌توان از آن عبور كرد. مانند اين خبر: باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا دستور بررسي تمام آراي مردمي را صادر كرد كه مبادا هكرها در نتيجه نهايي انتخابات دست داشته باشند. همزمان با صدور اين فرمان، روز گذشته اتفاقي مهم‌تر رخ داد: سازمان اطلاعات مركزي امريكا (سيا) اعلام كرده است كه يكي از ارزيابي‌هاي مخفي و محرمانه‌اي كه انجام داده نشان مي‌دهد كه روسيه در انتخابات سال 2016 مداخله داشته و به دونالد ترامپ براي پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري كمك كرده است؛ موضوعي كه مي‌تواند رسما يك مداخله خارجي در انتخابات و تضعيف سيستم انتخاباتي ايالات متحده محسوب شود.
طبق گزارشي كه سازمان اطلاعات مركزي امريكا اعلام كرده به اطلاعات قطعي دست يافته كه دولت روسيه در هك ايميل‌هاي كميته ملي حزب دموكرات و سايرين از جمله رييس ستاد تبليغاتي هيلاري كلينتون دست داشته و اين ايميل‌ها را در اختيار ويكي‌ليكس براي افشا قرار داده و حالا سيا اين افراد را شناسايي كرده است. در اين گزارش همچنين آمده است كه اين عمليات به صورت گسترده توسط روسيه طرح‌ريزي شده است تا به نفع دونالد ترامپ وارد عمل شوند و به كمپين هيلاري كلينتون آسيب وارد كنند تا نتواند در انتخابات پيروز شود.
يك مقام ارشد ايالات متحده به واشنگتن‌پست نيز گفت: اين ارزيابي جامع اطلاعاتي نشان مي‌دهد كه روسيه به نفع يك نامزد بر ديگري وارد عمل شده و به ترامپ در برابر هيلاري كلينتون كمك كرده است. وي مي‌افزايد: اين ديدگاه اجماعي ميان سناتورهاي ايالات متحده نيز هست.
گفتني است، تيم و كابينه باراك اوباما ماه‌ها در حال بررسي ادعاي نفوذ روسيه به سيستم انتخاباتي ايالات متحده هستند كه اين موضوع منجر به افزايش تنش ميان مسكو و واشنگتن شده و ستاد كلينتون را در جريان انتخابات به‌شدت نگران كرده بود. طبق گزارش واشنگتن‌پست در ماه سپتامبر و طي يك جلسه مخفي براي رهبران كنگره، ميچ مك كانل، رهبر اكثريت سنا در خصوص صحت اين اطلاعات ابراز شك و ترديد كرده بود.
با اين وجود تيم انتقالي دونالد ترامپ در بيانيه‌اي كوتاه اين موضوع را رد كرده و عنوان كردند كه اينها همان‌هايي هستند كه به مردم گفتند صدام‌حسين سلاح كشتار جمعي دارد و دروغ گفتند. انتخابات مدت‌ها پيش در يكي از بزرگ‌ترين پيروزي‌هاي هيات‌هاي انتخاباتي به تاريخ پيوست و پايان يافت. در حال حاضر زمان براي ساختن يك امريكاي بزرگ به حركت درآمده است.
گفتني است، دونالد ترامپ همواره يافته‌هاي جامعه اطلاعاتي امريكا در مورد هكرهاي روسي را رد كرده است. ترامپ در مصاحبه با مجله تايم گفت من باور نمي‌كنم كه آنها در انتخابات دخالت كرده باشند. وي افزود: اين هك‌ها مي‌تواند از سمت روسيه صورت گرفته باشد يا از سوي چين؛ يا اينكه ممكن است توسط برخي كه در خانه‌هاي‌شان در نيوجرسي نشسته‌اند، صورت گرفته است.
گفتني است، سازمان سيا ارزيابي‌هاي خود را با سناتورهاي كليدي در يك جلسه پشت درهاي بسته در كاپيتول هيل در ميان گذاشت. به گفته يكي از مقامات كه نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران گفت كه بحث بسيار زيادي در اين خصوص صورت گرفت و اين در حال حاضر روشن است كه انتخاب ترامپ هدف روسيه بوده است.
سيا در گزارش خود به سنا ارزيابي 17 مركز اطلاعاتي را ارايه داده كه نشان مي‌دهد نيت روسيه پيروزي ترامپ بوده است. به گفته يكي از مقام‌هاي ارشد ايالات متحده، اختلافات جزيي ميان مقامات اطلاعاتي در مورد ارزيابي سيا وجود دارد كه آن هم به دليل برخي سوالات پاسخ داده‌نشده در اين گزارش است. يك مقام ارشد ايالات متحده مي‌گويد، از جمله اين ابهامات مي‌توان در خصوص كارگرداني مستقيم كرملين در هك كردن ايميل‌هاي دموكرات‌ها به ويكي ليكس مطرح شده است. اما با توجه به مدارك بازيگران نزديك به دولت روسيه بودند. مسكو در گذشته همواره از شركت‌هاي واسطه براي عمليات‌هاي اطلاعاتي حساس خود استفاده كرده است كه به‌طور قطع ارتباط آنها با روسيه تثبيت شده است. با اين وجود جوليان آسانژ، بنيانگذار ويكي ليكس در يك مصاحبه تلويزيوني گفت: دولت روسيه منبع ايميل‌هاي ما نيست.
با اين حال هنوز مقام‌هاي رسمي كاخ سفيد و سازمان سيا از اظهارنظر در اين خصوص خودداري كرده‌اند. اما آن‌گونه كه كاخ سفيد اعلام كرده باراك اوباما دستور يك بررسي كامل از هك‌هاي روسيه در طول مبارزات انتخاباتي را صادر كرده است. ليزا موناكو، مشاور امنيت داخلي اوباما در يك صبحانه با خبرنگاران در نشريه كريستين ساينس مانيتور گفت: ما ممكن است در آستانه يك اتفاق جديد باشيم و بايد از آن ياد بگيريم و اتفاقي كه رخ خواهد دارد را درك كنيم و براي آينده از آن درس بگيريم. به گفته موناكو: اوباما مي‌خواهد اين گزارش تا قبل از ترك كاخ سفيد در 20 ژانويه بررسي شود و جيمز كلاپر، رييس سازمان اطلاعات ملي ايالات متحده موظف به بررسي اين اقدام شده است. با اين حال موناكو آخرين ارزيابي‌هايي كه در سازمان سيا به دست آمده است را ارايه نداد.
با اين حال هفته پيش هفت سناتور دموكرات از اوباما خواسته بودند تا جزييات بيشتري در مورد نفوذ كرملين در پشت پرده اين عمليات ارايه دهد. با اين حال سناتورها روز جمعه از كاخ سفيد خواستند تا بخش‌هايي از گزارش ارايه داده شده توسط سازمان سيا را منتشر كند. همچنين قانونگذاران اصلي دموكرات‌ها در مجلس نمايندگان نيز با ارسال نامه‌اي به اوباما خواستند تا جلسه‌اي در خصوص دخالت روسيه در انتخابات برگزار كنند. سازمان‌هاي اطلاعاتي در ماه‌هاي گذشته در توصيف انگيزه روسيه محتاط بوده‌اند و در حال حاضر مبارزه با هكرهاي روسي را آغاز كرده‌اند و براي مقابله با آن قصد دارند تا اطلاعات افراد قابل اعتماد به ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه را جمع‌آوري كنند.
در ارزيابي‌هاي قبلي سازمان سيا و ديگر سازمان‌هاي اطلاعاتي كاخ سفيد و كنگره بر اين باور بودند كه مسكو با هدف تضعيف سيستم انتخاباتي ايالات متحده دست به اين اقدامات زده است تا مشروعيت آن را زير سوال ببرد. اما ارزيابي‌هاي اوليه در خصوص كمك به دونالد ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري سكوت كرده بود.
با اين حال نمايندگان جمهوريخواه سنا و كنگره به سوال‌هاي‌شان درخصوص دخالت روسيه در انتخابات ادامه مي‌دهند. دوين نونس، نماينده جمهوريخواه كاليفرنيا و رييس كميته اطلاعات در مجلس نمايندگان گفت: هنوز هيچ شواهد روشني دال بر دخالت روسيه وجود ندارد. نونس كه عضو تيم انتقالي ترامپ نيز محسوب مي‌شود در ادامه افزود: بسياري از اين شواهد يك كنايه است تا يك مدرك قطعي. او تاكيد كرد كه اگر براي من روشن شود كه روسيه دخالتي در پيروزي ترامپ داشته است من نخستين نفري خواهم بود كه از تيم او بيرون خواهم آمد.
فريد مرجايي، كارشناس مسائل امريكا نيز در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني بر روند قانوني اين اقدام سيا و تاثير آن بر انتخابات رياست‌جمهوري امريكا گفت: سيا همواره تلاش مي‌كند كه طرف يك حزب را نگيرد، ولي آن‌گونه كه عنوان كرده روسيه برنامه تخريب سايبري را دنبال كرده است و بايد ديد كه بررسي‌ها به چه نتيجه‌اي مي‌رسد. اما با توجه به اينكه تنها يك ماه تا پايان دوره رياست‌جمهوري باراك اوباما باقي مانده زمان زيادي براي تجسس باقي نمانده است. اين كارشناس مسائل امريكا تاكيد كرد: اگر اوباما قبل از انتخابات شرايط اضطراري اعلام مي‌كرد و دستور تجسس مي‌داد اين موضوع جدي‌تر و مشروع‌تر به نظر مي‌رسيد. وي در ادامه تصريح كرد: اكنون كه دموكرات‌ها بازنده انتخابات هستند حركت اوباما به عنوان يك فرد دموكرات تعبير مي‌شود. زيرا در آن دوره‌اي كه حس مي‌كردند مي‌توانند پيروز انتخابات باشند اقدام جدي انجام ندادند ولي حالا پس از باخت دست به چنين اقدامي زده‌اند. مرجايي همچنين در خصوص لغو نتيجه انتخابات گفت: از نظر سياسي نمي‌توان نتيجه انتخابات را لغو كرد، مگر اينكه فردي به ديوان عالي ايالات متحده شكايت كند و اين موضوع در ديوان عالي مورد بررسي قرار گيرد كه شك دارم به نتيجه‌اي برسد. با اين وجود وي تاكيد كرد: حملات سايبري هميشه دوطرفه است، ولي رسانه‌هاي غربي آن را منعكس نمي‌كنند، به‌طور مثال نماينده حزب سبز خانم استاين قبل از انتخابات گفته بود كه روسيه به دنبال يك توافق با امريكا در مورد چارچوب امنيت سايبري بود اما به گفته خانم استاين امريكا با اين موضوع موافق نبوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون