• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3691 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۱ آذر

چهره‌ها - خبرها

سفير انگليس به  وزارت امور خارجه احضار شد

سخنگوي وزارت امور خارجه از احضار سفير انگليس در تهران به وزارت خارجه خبر داد. بهرام قاسمي در اين باره گفت: در پي اظهارات مداخله‌جويانه «ترزا مي» نخست‌‌وزير انگليس در نشست سران شوراي همكاري خليج فارس، «نيكلاس هاپتون» سفير اين كشور در تهران روز گذشته به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شديد دولت جمهوري اسلامي ايران به اظهارات نسجيده نخست‌وزير آن كشور، توسط معاون مديركل غرب اروپا به وي ابلاغ شد. وي افزود: معاون مديركل غرب اروپا وزارت امور خارجه كشورمان در اين ديدار به سفير انگليس متذكر شد كه «اظهارات غيرمسوولانه، تحريك‌آميز و تفرقه افكنانه خانم «ترزا مي» در اجلاس مذكور، غيرقابل قبول و مردود بوده و قويا انتظار مي‌رود ديگر شاهد چنين اظهارات غير قابل قبولي نباشيم.»در اين ديدار خطاب به سفير انگليس تاكيد شد: «اين اقدامات در تناقض با توسعه روابط اعلامي بوده و بيش از پيش باعث ايجاد خدشه در روابط دو كشور مي‌شود.»وي همچنين اظهار داشت: در اين ديدار خطاب به سفير انگليس گفته شد «سياست منطقه‌اي جمهوري اسلامي ايران بر برقراري صلح، ثبات و امنيت و با محوريت مبارزه با تروريسم شكل گرفته است، در حالي كه سياست برخي كشورهاي منطقه در حمايت از تروريسم روشن است و اين واقعيت از چشم مسوولان بريتانيا و نخست‌وزير شما ناديده گرفته شده و اين امر جاي تاسف و تعجب بسيار دارد.»«نيكلاس هاپتون» سفير انگليس در تهران هم در اين ديدار با اشاره به اينكه سياست كشورش مبتني بر گسترش روابط با ايران است، تاكيد كرد: «پيام صريح و روشن ايران را سريعا به وزارت خارجه و دفتر نخست‌وزيري آن كشور منعكس خواهد كرد.»


موافقت بي‌قيدوشرط مخالفان سوري با مذاكرات

نشست وزراي خارجه 10 كشور غربي و عربي هم‌پيمان با مخالفان سوري موسوم به «دوستان سوريه» بدون نتيجه مشخصي در پاريس پايان يافت و حاضران متعهد شدند تا به تلاش براي پايان دادن به درگيري‌ها در اين كشور ادامه دهند. در پايان اين نشست جان مارك آيرو، وزير خارجه فرانسه اعلام كرد: مخالفان سوري اعلام آمادگي كرده‌اند تا بدون هيچ پيش شرطي به ميز مذاكرات بازگردند. فرانسه با هرگونه دخالت بين‌المللي كه هدف از آن نجات دولت سوريه باشد، مخالف است.
آيرو در كنفرانس مطبوعاتي با همتايان آلماني و امريكايي خود گفت: اولويت ما كاهش رنج مردم حلب و ديگر مناطق سوريه است. آنچه كه در حلب مي‌گذرد شبيه پاكسازي قومي است و اين خود در آينده باعث تنش‌هاي بيشتري خواهد شد. فرانك والتر اشتاين‌ماير، وزير خارجه آلمان نيز گفت: ما از ايران و روسيه خواهيم خواست تا اجازه خروج شبه‌نظاميان از حلب را بدون اينكه به آنها تعرضي صورت بگيرد، بدهند. حضور نيروهاي النصره در حلب دليلي براي نابود كردن اين شهر به‌طور كامل نيست و هيچ امري نمي‌تواند چنين فاجعه‌اي را توجيه كند. سقوط حلب به معناي پايان جنگ در سوريه نيست چرا كه جنگ در ديگر مناطق سوريه همچنان ادامه خواهد داشت. در نشست پاريس فرصت‌هاي رسيدن به آتش‌بس در شرق حلب و ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به محاصره‌شدگان را بررسي كرديم.
از سوي ديگر، فدريكا موگريني، رييس سياست خارجه اتحاديه اروپا در بيانيه‌اي اعلام كرد كه اين اتحاديه به زودي تحريم‌هاي بيشتري را عليه آن دسته از افراد و نهادهايي كه نظام سوريه را حمايت مي‌كنند، آغاز خواهد كرد.
هم‌زمان با اين تحولات در خارج از سوريه، «ايگور كوناشنكوف» سخنگوي وزارت دفاع روسيه اعلام كرد، مركز روسي نظارت بر آتش‌بس در سوريه در دو روز گذشته كمك كرده تا 50 هزار غيرنظامي شرق حلب را ترك كنند. «ما در حال هشدار به تروريست‌ها و گروه‌هاي مسلح به اصطلاح ميانه‌رو هستيم و همچنين حاميان آنها را خطاب قرار مي‌دهيم؛ دست به هيچ اقدام تحريك‌كننده‌اي نزنيد و به غيرنظامياني كه از طريق گذرگاه‌هاي انساني در حال خروج از حلب هستند، شليك نكنيد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون