• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3691 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۱ آذر

جولياني خداحافظي كرد تيلرسون اضافه شد

وزارت خارجه نفتي ترامپ

گروه جهان| پست وزارت خارجه دونالد ترامپ تبديل به يك معادله چند مجهولي شده است. معادله‌اي كه با نامزدهاي متعدد براي اين پست روبه‌رو است و هرروز يك نفر از آن ليست حذف يا اضافه مي‌شود. نام‌هاي مختلف با عناوين متعدد در اين بين مطرح شدند كه از جمله دو گزينه پاياني كه بسياري فكر مي‌كردند از ميان رودي جولياني شهردار سابق نيويورك و ميت رامني فرماندار سابق ماساچوست يكي براي اين پست در نهايت انتخاب شود اما به نظر مي‌رسد اهرم فشارهاي بسيار قوي در اطراف تيم ترامپ و خارج از آن وجود داشت كه اجازه نداد هيچ يك از اين دو به سمت وزارت خارجه امريكا برسند. هرچند ميت رامني كماكان در ميان گزينه‌هاي اصلي قرار دارد اما روز جمعه يكي از نزديك‌ترين ياران دونالد ترامپ كه انتظار مي‌رفت در نهايت به عنوان وزير خارجه امريكا معرفي شود به ناگاه از ليست حذف شد. ترامپ روز جمعه به وقت محلي اعلام كرد، جولياني نمي‌خواهد در دولت آينده خدمت كند. تيم انتقالي نيز با انتشار بيانيه اين خبر را تاييد كرد و جولياني كه روزي نزديك‌ترين گزينه به وزارت خارجه به حساب مي‌آمد رسما كنار گذاشته شد.
ترامپ نيز در بيانيه خود گفت: رودي جولياني فردي فوق‌العاده با استعداد و وطن پرست است. من هميشه سپاسگزار او بابت فداكاري‌هايش در كمپين هستم و موفقيتي كه در انتخابات مقدماتي به دست آوردم به دليل مشورت‌هاي عاقلانه او بود. وي افزود: او همچنان به عنوان يك دوست نزديك براي من باقي خواهد ماند و مي‌تواند يك مكان مهم در دولت داشته باشد و به عنوان مشاور به او مراجعه خواهم كرد.
گفتني است جولياني از جمله نزديك‌ترين افراد در دوره انتخابات به ترامپ محسوب مي‌شد و از ابتدا به نظر مي‌رسيد او سمت وزارت خارجه را بر عهده بگيرد. در طول انتخابات، جولياني به عنوان قائم‌مقام و مشاور ترامپ كار كرد، اما حالا به نظر مي‌رسد دونالد ترامپ يكي از نزديك‌ترين ياران خود را به دليل فشار محافظه‌كاران از تيم خود كنار گذاشته است، چرا كه به نظر مي‌رسيد در صورت معرفي براي اين سمت نمي‌توانست در مجلس سناي امريكا موفق به كسب آراي مورد نياز شود. اين تصميم در حالي اتخاذ مي‌شود كه چنين اقداماتي از سوي ترامپ كه افرادي همچون كريس كريستي، نيوت گينگريچ و رودي جولياني كه از جمله نزديك‌ترين افراد در طول مبارزات انتخاباتي به او بودند از تيم كنار گذاشته شدند، مي‌تواند بسياري از نزديكان ترامپ را در شرايط فعلي نگران كند كه او بيش از هر زمان ديگري تحت تاثير محافظه‌كاران امريكايي در چيدمان تيم خود قرار گرفته است.
گزينه‌هاي جديد وزارت خارجه
درحالي كه اكنون پس از كناره‌گيري جولياني يك بار ديگر نام ميت رامني بر سر زبان‌ها آمده اما با توجه به اعتراض شديد حاميان ترامپ مبني بر انتخاب رامني و عدم رضايت شخصي ترامپ احتمال رسيدن رامني به پست وزارت خارجه بعيد به نظر مي‌رسد. اما در اين بين دو نفر ديگر به ليست وزارت خارجه ترامپ اضافه شده‌اند كه گفته مي‌شود به اين پست به‌شدت نزديك شده‌اند. اين دو نفر ركس تيلرسون، مدير اجرايي غول نفتي اكسون موبيل و ديگري جان هانتسمن، فرماندار سابق يوتا و سفير سابق امريكا در چين است. اما آنگونه كه اكنون رسانه‌ها عنوان مي‌كنند رييس غول نفتي اكسون موبيل بيش از هر فرد ديگري به وزارت خارجه ايالات متحده نزديك شده است. اكنون آنگونه كه رسانه‌هاي امريكايي مطرح مي‌كنند، تيلرسون از ميت رامني به عنوان نامزد پست وزارت خارجه پيشي گرفته است. يكي از مشاوران ترامپ به وال استريت ژورنال گفته است، تيلرسون توسط برخي از مشاوران ترامپ به عنوان فردي كه فعاليت‌هاي ديپلماتيك زيادي در حوزه‌هاي نفتي داشته، معرفي شده است. طبق گفته اين منبع آگاه در تيم رييس‌جمهور منتخب، تيلرسون روز سه‌شنبه با ترامپ ديدار كرد و انتظار مي‌رود يك بار ديگر اين دو به زودي با يكديگر ملاقات كنند. با اين حال ترامپ آنگونه كه خود عنوان كرده قصد دارد تا هفته آينده تصميم نهايي خود براي پست وزارت خارجه اعلام كند.
با اين حال سخنگوي اكسون موبيل اظهارنظري در اين خصوص انجام نداد. اما اگر دونالد ترامپ تيلرسون را به عنوان وزير خارجه انتخاب كند،عملا شركت او تحت تاثير سمتي قرار خواهد گرفت كه منصوب مي‌شود. تيلرسون از سال 2006 مديرعامل اكسون موبيل است و اكنون 64 سال سن دارد و با رهبران متعددي از جهان روابط خوبي دارد.
در ميان گزينه‌هايي كه براي پست وزارت خارجه در نظر گرفته شدند، تيلرسون نزديك‌ترين روابط را با ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه دارد. او در سال 2011 يك قرارداد همكاري در زمينه انرژي با روسيه به امضا رساند كه ارزشي حدود 500 ميليارد دلار دارد و روابط ميان دو طرف به‌شدت نزديك است.
اين موضوع مي‌تواند مكملي براي فشارهاي ترامپ براي بهبود روابط ايالات متحده با روسيه باشد، در حالي كه تعداد زيادي از جمهوريخواهان به ترامپ در خصوص همكاري نزديك با روسيه هشدار داده‌اند.
اما گزينه ديگري كه به اين ليست اضافه شده جان هانتسمن است كه البته گزينه‌اي به مراتب كمرنگ‌تر از تيلرسون به حساب مي‌آيد. هانتسمن 79ساله كه بيشتر عمر خود را به عنوان يك بازرگان و تاجر بوده است، سابقه فرمانداري يوتا و سفير چين را داشته است. او در سال 2012 نيز وارد رقابت مقدماتي جمهوريخواهان شد اما در برابر ميت رامني شكست خورد. حالا در ليست نهايي ترامپ براي انتخاب وزارت خارجه ايالات متحده با حذف جولياني و اضافه شدن دو گزينه تيلرسون و هانتسمن به هشت نفر رسيده است. اكنون علاوه بر دو گزينه جديد، رامني، پترائوس، جان بولتون، زلماي خليل‌زاد، باب كروكر و جو منسين ديگر گزينه‌هاي ليست نهايي ترامپ هستند، كه بايد ديد اين معادله چند مجهولي در نهايت به سمت چه كسي گرايش پيدا خواهد كرد كه به نظر مي‌رسد تيلرسون گزينه نزديك‌تري به سياست‌هاي اعلامي ترامپ در دوره رقابت‌هاي انتخاباتي خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون