• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3695 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۵ آذر

انتشار «تاريخ عشق» با ترجمه ترانه عليدوستي

رمان «تاريخ عشق» نوشته نيكول كراوس با ترجمه ترانه عليدوستي توسط نشر مركز منتشر شد. اين كتاب به قلم نيكول كراوس، نويسنده امريكايي در سال ۲۰۰۵ منتشر شده است و در سال ۲۰۰۶ در زمره نامزدهاي نهايي جايزه ادبي اورنج بوده و در سال ۲۰۰۸ جايزه ادبي ويليام سارويان را به دست
 آورده است. اين رمان به داستان يك رابطه ناموفق اشاره مي‌كند كه يك طرف آن نويسنده‌اي ناموفق و آواره جنگي و طرف ديگر آن دختر جواني است كه سرپرستي مادرش را برعهده دارد.
در پشت جلد اين كتاب در توضيح آن آمده است: «لئوپلد گورسكي مردنش را از 18 اوت 1920 آغاز كرد. وقتي راه رفتن مي‌آموخت، مرد.
 وقتي پاي تخته مي‌ايستاد، مرد و يك بار هم وقتي سيني بزرگي در دست داشت. وقتي امضاي جديدي تمرين مي‌كرد، مرد. وقتي پنجره‌اي را باز مي‌كرد، تنها مرد؛ چون خجالت مي‌كشيد به كسي زنگ بزند. يا به ياد آلما مرد. يا وقتي ديگر نخواست يادش را بكند. در واقع، چيز زيادي براي گفتن نيست. او نويسنده بزرگي بود. او عاشق شد. اين بود زندگي‌اش.»
ترانه عليدوستي پيش از اين نيز ترجمه‌اي از مجموعه داستان «روياي مادرم» نوشته آليس مونرو را توسط نشر مركز منتشر كرده بود. او علاوه بر بازيگري به زبان انگليسي مسلط است و در زمينه ادبيات هم فعاليت دارد و مترجم آثار ادبي است. او جايزه ادبي پروين اعتصامي را در پنجمين دوره برگزاري آن در قسمت ادبيات داستاني با ترجمه «روياي مادرم» تاليف آليس مونرو كسب كرد. اين كتاب در نوزدهمين دوره كتاب فصل نيز در گروه ادبيات شايسته تقدير شناخته شد.
در بخشي از رمان تاريخ عشق مي‌خوانيم: «سال‌ها قبل، وقتي انتشارات كوچكي در سانتياگو تاريخ عشق را پذيرفته بود، ويراستار پيشنهاد‌هايي كرد و ليتوينف كه مي‌خواست انعطاف‌پذير باشد سعي كرد آن تغييرات را اعمال كند. گاهي حتي مي‌توانست خودش را هم متقاعد كند كاري كه مي‌كند آنقدرها هم فجيع نيست. گورسكي مرده بود، لااقل كتابش بالاخره چاپ و خوانده مي‌شد، كم چيزي بود؟ وجدانش در جواب اين سوال معلوم‌الجواب به او بي‌اعتنايي مي‌كرد.
 آن شب، مستاصل، وقتي نمي‌دانست چه كند، يك تغيير ديگر هم اعمال كرد كه ويراستار از او نخواسته بود. در دفترش را قفل كرد و دست برد به جيب بغلش و تكه‌كاغذي را كه سال‌ها همراه خود داشت، باز كرد. كاغذ سفيدي از كشوي ميزش درآورد. بالاي آن نوشت: ... ». «تاريخ عشق» نوشته نيكول كراوس با ترجمه ترانه عليدوستي با تيراژ 3000 نسخه، با قيمت 200 هزار تومان توسط نشر مركز منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون