• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3698 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۳۰ آذر

ترانزيت نيروي كار متخصص ايران به آلمان

محمد اكبرنيا، مديركل دفتر هدايت نيروي كار و كاريابي‌هاي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي از فعاليت 80 دفتر كاريابي خارجي در كشور خبر داد و گفت: ‌بر اساس قانون، فقط اين شركت‌ها مي‌توانند نيروي كار به كشورهاي مختلف اعزام كنند. وي در همايش معرفي «پروژه ارزشيابي مدارك متقاضيان كار در آلمان» افزود: پيش از اين، مراكز خدمات اشتغال وزارت كار مسوول ايجاد ارتباط بين كارجويان و كارفرمايان داخلي و خارجي بود اما از سال 1379 مراكز دولتي تعطيل و اين وظيفه به مراكز مشاوره شغلي و كاريابي محول شده است. وي به فعاليت 80 دفتر كاريابي خارجي در كشور اشاره كرد و گفت: براي تجميع اين كاريابي‌ها، انجمن كاريابي بين‌المللي راه‌اندازي شد. پيش از اين، بخشي از اعزام نيروي كار به خارج از كشور توسط دولت و با انجام توافقنامه‌هايي بين دولت‌ها انجام مي‌شد؛ نظير آنچه در گذشته بين ايران و كره‌جنوبي، ايران و استراليا و ايران و ژاپن امضا شد. وي اضافه كرد: در چند سال اخير و به دنبال تحريم‌ها، اين ارتباطات به حداقل رسيد و در شكل كلي و تفاهمنامه‌هاي بين دولت‌ها نتوانستيم به موفقيت دست‌يابيم اما همكاري‌هايي توسط بخش‌هاي خصوصي آغاز شده و توافقنامه‌هايي نيز به امضا رسيده است؛ به‌طور نمونه توافقنامه‌اي ميان بخش خصوصي ايران و اتحاديه هتلداري ايرلند براي اعزام نيروي كار امضا شده است و اكنون نيز در حال اعزام نيرو هستند. امير عليزاده، قائم‌مقام اتاق بازرگاني ايران و آلمان نيز در اين نشست گفت: آلمان با كمبود نيروي كار متخصص روبه‌روست و نيروهاي كار داخلي نمي‌تواند پاسخگوي نياز اين كشور باشد؛ به همين سبب برنامه‌اي براي جذب نيروي كار ساير كشورها در آلمان تدوين شده است.
عليزاده با بيان اينكه مدارك متقاضيان كار در آلمان بايد به تاييد اين كشور برسد، افزود: آلمان براي تسهيل در اين روند، اتاق‌هاي بازرگاني داخلي و خارجي خود را مشاركت داده است؛ اين كشور اكنون 80 اتاق بازرگاني داخلي و 130 اتاق بازرگاني نيز در 90 كشور جهان دارد. طرح همكاري اتاق‌هاي بازرگاني در تسهيل ارزشيابي مدارك متقاضيان كار در آلمان با عنوان «پروژه ارزشيابي مدارك» به‌صورت آزمايشي در هشت كشور لهستان، مراكش، پرتغال، چين، مصر، ايتاليا و هند آغاز شده است.
قائم‌مقام اتاق بازرگاني ايران و آلمان، هدف از اجراي پروژه ارزشيابي مدارك را تسهيل روند پذيرش مدارك متقاضيان كار در آلمان ذكر كرد و گفت: اين پروژه به صورت آزمايشي در ايران به مدت سه سال اجرا خواهد شد.
نياز آلمان به نيروي كار خارجي در 193 شغل
ساناز برادران، «مدير پروژه ارزشيابي مدارك» نيز در اين نشست گفت: بر اساس آخرين مطالعات انجام شده، آلمان در 193 شغل در بخش‌هاي مختلف نياز به نيروي كار خارجي دارد. وي در پاسخ به اين پرسش كه «با جذب جمعيت زيادي به عنوان پناهنده در سال‌هاي اخير، آيا آلمان هنوز كمبود نيروي كار دارد؟» گفت: بيشتر اين پناهجويان تحصيلات دانشگاهي ندارند و فقط 20 درصد پناهجويان داراي مدارك مهارتي هستند؛ بنابراين هنوز نياز نيروي كار آلمان تامين نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون