• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3698 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۳۰ آذر

بلومبرگ اعلام كرد

حذف سفارش هواپيماي مدل‌ A380 از سوي ايران و خسارت ايرباس

 در حالي كه مديرعامل ايران اير از حذف سفارش‌هواپيماهاي ايرباس پهن‌پيكر خبر داد، بلومبرگ اعلام كرد: گروه ايرباس كه در فروش هواپيماها A380 (پهن پيكر) با مشكل مواجه است از حذف اين سفارشات، ايران خسارت ديد. بلومبرگ طي گزارشي در مورد حذف سفارش هواپيماهاي A380 از قرارداد ايران و ايرباس نوشت گروه ايرباس كه هم‌اكنون در فروش هواپيماها A380 خود با مشكل مواجه است، از حذف اين سفارشات از سوي ايران خسارت ديد.
فرهاد پرورش، مديرعامل ايران‌اير ديروز در كنفرانس خبري در تهران اعلام كرد كه تعداد سفارش‌هاي خود به ايرباس را به 100 هواپيما كاهش داده است وديگر سفارش جامبوجت A380 در آن وجود ندارد. ارزش اين قرارداد از 27 ميليارد دلار اوليه كه شامل 12 هواپيماي A380 بود، كاهش خواهد يافت.
فرهاد پرورش، مديرعامل ايران‌اير گفت: «با توجه به اينكه اكنون 100 هواپيما در قرارداد وجود دارد، من فكر نمي‌كنم كه ارزش كل قرارداد به بيش از 10 ميليارد دلار برسد. هواپيماهايA330 قبلا در قرارداد بود و اكنون نيز هست اما هواپيماهاي A380 ديگر در قرارداد نيست.»
خبرگزاري رويترز در ماه ژوئن گزارش كرده بود كه ترديدهايي براي خريد 12 هواپيماي A380 از ايرباس ايجاد شده است. در ماه سپتامبر يك مقام ايراني به اين خبرگزاري انگليسي گفته بود كه ايران تعداد هواپيماهاي برنامه‌ريزي شده براي خريد از ايرباس را به علت تاخير در دريافت مجوزهاي امريكا، بيش از 6 فروند كاهش داده است.
ايرباس قبلا توليد اين نوع هواپيما را به نصف به علت كاهش تقاضا كاهش داده بود و در نظر داشت تا
سال 2018 توليد آن را به يك هواپيما در ماه كاهش دهد.
شركت هواپيمايي امارات، تنها شركتي است كه اين نوع هواپيما نقش اصلي در ناوگان آن دارد. ايران كه پس از لغو تحريم‌ها در حال بازسازي ناوگان فرسوده هوايي خود است، يكي از معدود بازارهاي دست‌نخورده‌اي است كه شركت‌هاي ايرباس و بويينگ در حال رقابت براي دريافت سفارش از آن هستند.
اصغر فخريه كاشان، معاون وزير راه در امور هوانوردي گفته است، ايران آماده است تا نخستين قسط يك ميليارد دلاري هواپيماهاي خريداري شده از ايرباس و بويينگ را تامين كند. نيمي از آن از سوي منابع خارجي و عمدتا از طريق يك شركت ليزينگ تامين خواهد شد. نيم ديگر از منابع مختلف از جمله 330 ميليون دلار از صندوق توسعه ملي و 120 ميليون دلار از انتشار صكوك در بازار داخلي تامين خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون