• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3699 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱ دي

ايران سال آينده در برداشت گاز از پارس جنوبي به قطر مي‌رسد

شكست طلسم 29 ساله

عرفانه تاجيكي

 

يك ركورد ديگر در پارس جنوبي، بزرگ‌ترين قطب گازي جهان، به زودي به ثبت مي‌رسد. پس از29 سال رقابت نابرابر در برداشت از ميدان مشترك گازي پارس جنوبي با قطر سرانجام سال آينده برداشت ايران از اين ميدان با قطر برابر مي‌شود. اين خبر بعد از توليد نزديك به چهار ميليون بشكه نفت در روز و البته ديپلماسي موفق شيخ‌الوزرا در اجلاس 171 اوپك براي گرفتن اين حق، مي‌تواند دستاورد بزرگ ديگري براي صنعت نفت و گاز ايران باشد. محمد مشكين فام، مديرعامل يكي از بزرگ‌ترين پيمانكاران منطقه ويژه پارس جنوبي همزمان با هجدهمين سالگرد تاسيس شركت نفت و گاز پارس در نشست خبري با خبرنگاران گفت: تاكنون سابقه نداشته است كه در طول يك‌سال ظرفيت برداشت گاز از ميدان پارس جنوبي ١٤٠ ميليون مترمكعب در روز افزايش يابد.
او همچنين سال ٩٥ را سالي خوب براي شركت نفت و گاز پارس به لحاظ برداشت گاز از اين ميدان مشترك ارزيابي كرد و افزود: تا امروز ٩٥ ميليون مترمكعب در روز به ظرفيت برداشت گاز از اين ميدان اضافه شده است كه تا پايان امسال مقدار افزايش به ١٤٠ ميليون مترمكعب در روز خواهد رسيد.
مشكين فام حجم برداشت گاز از ميدان پارس جنوبي در سال ٩٢ را از ١٠ فاز ٢٨٢ ميليون مترمكعب در روز اعلام كرد كه هم‌اكنون با انتقال گاز فاز ٢١ به شبكه سراسري اين رقم به ٥٠٠ ميليون مترمكعب در روز رسيده است. تا پايان اين هفته نيز با وارد مدار شدن رديف دوم پالايشگاه فاز ٢٠، برداشت گاز از ميدان مشترك پارس جنوبي به ٥١٥ ميليون مترمكعب در روز خواهد رسيد.
مديرعامل شركت نفت و گاز پارس گفت: در مجموع براي توسعه كامل ميدان گازي پارس جنوبي بايد ٩١ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري شود كه از سال ٧٧ (آغاز توسعه فازهاي پارس جنوبي) تا آذرماه امسال حدود ٧٠ ميليارد دلار از اين رقم براي توسعه فازهاي پارس جنوبي هزينه شده است. اين در حالي است كه براساس برنامه‌ريزي انجام شده در آينده نيز ٢١ ميليارد دلار ديگر براي توسعه فازهاي باقيمانده ميدان گازي پارس جنوبي هزينه مي‌شود.
حضور فعال توتال در پارس جنوبي
مديرعامل شركت نفت و گاز پارس تصريح كرد: براساس برنامه‌ريزي انجام شده تا پايان سال ٩٦ همه فازهاي پارس جنوبي به جز فاز ١١ كه به تازگي موافقتنامه اصولي (HOA) آن با كنسرسيوم توتال، شركت ملي نفت چين (سي‎ان‎پي‎سي) و پتروپارس امضا شد؛ تكميل مي‎شود. با فرض گاز ٢٥ سنتي و ميعانات گازي ٥٠ دلاري؛ با تكميل فازهاي پارس جنوبي روزانه ٢٧٢ ميليون دلار معادل ٩٠ ميليارد دلار در سال درآمد براي كشور ايجاد مي‌شود.
او با بيان اينكه ايران هم‌اكنون روزانه ٥٠٠ ميليون مترمكعب گاز از پارس جنوبي برداشت مي‌كند، گفت: با ظرفيت‎سازي انجام شده تا پايان امسال اين مقدار به ٥٥٠ ميليون مترمكعب در روز مي‌رسد.
به گفته اين مقام مسوول تا پايان امسال فازهاي ١٧ و ١٨ پارس جنوبي به صورت رسمي افتتاح مي‌شوند. اين در حالي است كه هم‌اكنون برداشت گاز از اين فاز در حال انجام است؛ اما به دليل تاكيد وزارت نفت براي تكميل همه واحدها؛ با تكميل واحد گوگرد‌سازي شاهد افتتاح رسمي اين فاز هستيم.
محدوديت تامين سرمايه ندارم!
مشكين فام با اشاره به اولويت‌بندي فازهاي پارس جنوبي از سوي وزارت نفت كه سبب به توليد رسيدن تعدادي از فازهاي اين ميدان در دولت يازدهم شد، افزود: به دليل تحريم‌ها، شركت ملي نفت با محدوديت منابع مالي مواجه بود كه براين اساس به اولويت‌بندي فازهاي پارس جنوبي پرداخت كه اين موضوع سبب توليد تعدادي از فازها در دولت يازدهم شد؛ اين درحالي است كه اگر به اولويت‌بندي فازها نمي‎پرداختيم هم‌اكنون همه فازهاي پارس جنوبي پيشرفت حدودي ٨٠ درصدي داشتند بدون اينكه گازي برداشت شده و عايدي براي كشور داشته باشد. با توجه به اينكه ديگر محدوديت منابع مالي براي تزريق منابع به پروژه‎هاي پارس جنوبي وجود ندارد، بر اين اساس منابع مالي به پيمانكاران متناسب با پيشرفت پروژه‎ها تزريق مي‌شود.
كمك از مشاور فرانسوي
وي با بيان اينكه افت فشار گاز در فاز ١١ پارس جنوبي از همان ابتدا ملموس بود و براين اساس در قرارداد توسعه اين فاز مساله ساخت سكوي تقويت فشار گاز گنجانده شده است، ادامه داد: قرار شده است ساخت اين سكو الگويي براي ساير فازهاي ديگر پارس جنوبي باشد؛ با اين حال شركت نفت وگاز پارس به موازات مطالعات شركت توتال در اين بحث، اين موضوع را به صورت مستقل با همكاري مشاور بين‌المللي فرانسوي پيگيري مي‌كند.
مشكين فام افزود: براي ساخت سكوهاي تقويت فشار تا حد ممكن از ظرفيت ساخت داخل بهره خواهيم برد؛ ضمن اينكه پيمانكاران داخلي نيز بايد در اين بخش توان خود را ارتقا دهند. انتظار داريم سكوهاي تقويت فشار گاز تا چهارسال آينده در فاز ١١ پارس جنوبي نصب شوند.
اين مقام مسوول با اشاره به بي‌تجربگي ايران در ساخت سكوهاي تقويت فشار، تاكيد كرد: فناوري ساخت سكوهاي تقويت فشار بايد حتما به ايران منتقل شود كه بر اين اساس شركت توتال بازديدي از ياردهاي ايران در بوشهر، بندرعباس و خرمشهر داشته است تا نحوه آماده شدن اين ياردها را براي ساخت اين سكوها بررسي كند.
مديرعامل شركت نفت وگاز پارس با اشاره به امضاي موافقتنامه اصولي براي توسعه فاز ١١ پارس جنوبي ميان كنسرسيوم توتال، سي‎ان‎پي‎سي و شركت پتروپارس در ١٨ آبان ماه امسال، گفت: هم‌اكنون ٨٠ درصد پيش‌نويس قرارداد به پايان رسيده است و هم‌اكنون در حال انجام كارهاي مربوط به ضمايم قرارداد هستيم.
مشكين‌فام با تاكيد بر اينكه پيش‌نويس قرارداد فاز ١١ پارس جنوبي براساس منافع ملي تهيه مي‌شود، ادامه داد: پيش‌نويس قرارداد نخستين‌باري است كه از سوي ايران تهيه شده است و به پيمانكار تحويل مي‌شود كه آنها هم مي‌توانند ديدگا‎ه‎هاي خود را به ما اعلام كنند.
به گفته مديرعامل شركت نفت وگاز پارس، پيش از اين و در قراردادهاي بيع متقابل پيمانكاران پيش‌نويس قرارداد را آماده مي‎كردند و به كارفرما تحويل مي‌دادند كه اين‌بار در مدل جديد قراردادهاي نفتي، كارفرما پيش‌نويس را آماده كرده و به پيمانكار تحويل مي‌دهد.
تعيين تكليف «فرزاد بي» تا پايان امسال
مديرعامل شركت نفت وگاز پارس درباره تعيين تكليف ميدان «فرزاد بي» كه ايران با كشور عربستان در اين ميدان مشترك است، گفت: هم‌اكنون مذاكرات فني و مالي با هندي‌ها در جريان است كه انتظار داريم تا پايان امسال تكليف توسعه اين ميدان هم مشخص شود.  مشكين‌فام با بيان اينكه توسعه «فرزاد بي» پيچيده‌تر از ميدان گازي پارس جنوبي است، افزود: اين ميدان به لحاظ ميزان تركيبات گوگردي، مخزن و فشار مخزن با ميدان گازي پارس جنوبي كاملا متفاوت است؛ ضمن اينكه ميعانات گازي هم در محصولات توليدي اين ميدان قرار ندارد. وي همچنين درباره توسعه ميدان‌هاي گلشن و فردوسي نيز افزود: توسعه بخش گازي اين ميدان‌ها بر عهده شركت نفت وگاز پارس است كه در حال حاضر شركت ملي نفت به دنبال پيمانكار مطمئني براي توسعه اين ميدان‌هاست. ضمن اينكه هرگز توسعه اين ميدان‌ها از دستور كار شركت نفت خارج نشده است.
ايران به قطر مي‌رسد
وي درباره ظرفيت برداشت گاز قطر از ميدان گازي پارس جنوبي نيز گفت: براساس اطلاعات دريافتي، قطري‎ها ظرفيت ٢١ ميليارد فوت مكعبي براي برداشت گاز از اين ميدان مشترك دارند.
مشكين‌فام با اشاره به محدوديت‌هاي قطر در برداشت گاز از اين ميدان، افزود: صادرات گاز قطر از ميدان گازي پارس جنوبي به ال‎ان‎جي محدود مي‌شود؛ اين در حالي است كه ايران گاز برداشت شده از اين ميدان را به مصارف داخلي مي‌رساند.
به گفته اين مقام مسوول برداشت گاز قطر از ميدان پارس جنوبي به بازار ال ان جي بستگي دارد؛ با اين حال اين كشور روزانه به‌طور ميانگين ٦٠٠ ميليون مترمكعب ظرفيت برداشت دارد كه ايران سال آينده به ظرفيت توليد ٦٠٠ ميليون مترمكعبي از ميدان گازي پارس جنوبي مي‌رسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون