• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3699 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱ دي

صعود تراكتورسازي، ‌سپاهان و نفت تهران به نيمه نهايي جام حذفي

حذف آبي‌ها با فوتبال عليمنصوري

گروه ورزش

 مرحله يك چهارم نهايي جام حذفي روز گذشته با برگزاري سه بازي حساس برگزار شد. سپاهان در خانه ميزبان سايپا بود و توانست با دو گل اين تيم را شكست بدهد و به جمع چهار تيم صعود كند. تراكتورسازي تبريز نيز در زمين نفت و گازگچساران تيم‌شگفتي‌ساز امسال جام حذفي به ميدان رفت و توانست به برتري سه بر يك مقابل اين تيم، ديگر تيم مرحله نيمه نهايي باشد.  در حساس‌ترين بازي روز گذشته اما نفت تهران و استقلال درورزشگاه تختي به ميدان رفتند كه در پايان 120 دقيقه اين بازي با نتيجه 3 بر 2 به نفع نفت به پايان رسيد و آنها با حذف استقلال به نيمه نهايي جام حذفي صعود كردند.
 
استقلال عليرضا منصوريان به ورزشگاه تختي تهران رفته بود تا در مرحله يك چهارم نهايي جام حذفي يكي از سخت‌ترين بازي‌هاي خود را مقابل نفت تهران يكي ازتيم‌هاي خوب و آماده اين روزهاي فوتبال ايران برگزار كند. عدم كسب نتايج خوب در ليگ باعث شده بود كه آبي‌پوشان پايتخت همانطور كه سرمربي اين تيم از قبل عنوان كرده بود، حساب ويژه‌اي روي موفقيت در اين مسابقات باز كنند و با شكست دادن حريفان خود بتوانند مثل سال گذشته فيناليست جام حذفي شوند و اين‌بار براي قهرمان شدن دراين رقابت‌ها تلاش كنند. در طرف مقابل هم البته شاگردان علي دايي كه كار بسيار سختي براي قهرماني در ليگ برتر تا پايان فصل خواهند داشت، با توجه به شرايط خوب خودشان مثل حريف، هدف قهرماني در جام حذفي را در سر داشتند چرا كه قهرمان جام حذفي علاوه بر كسب يك جام مهم در فوتبال ايران، سهميه مستقيم ليگ قهرمانان آسيا را در فصل آينده نيز كسب خواهد كرد.  همه اين توضيحات به خوبي مشخص مي‌كرد كه جدال استقلال و نفت تهران در جام‌حذفي از حساسيت‌ بسيار بالايي برخوردار خواهد بود.
 
بازي برخلاف انتظار به تلخ‌ترين شكل ممكن براي استقلال شروع شد. در دقيقه دوم بازي پنالتي بحث‌برانگيز اشكان خورشيدي داور بازي عليه استقلال باعث شد تا هواداران اين تيم از همان دقايق ابتدايي به انتقاد از عملكرد داور اين مسابقه بپردازند و با فحاشي به داور مسابقه، خشم خود از پنالتي اعلام‌شده را نشان دهند چرا كه محمد قاضي پشت اين ضربه پنالتي ايستاد و نخستين گل بازي را در دقيقه سه به ثمر رساند. هواداران حاضر در استاديوم تا پايان نيمه اول با توجه به اينكه معتقد بودند داور بازي اشتباه عليه تيم محبوب‌شان داشته است، ‌عليه خورشيدي شعارهاي تندي سر دادند. تا جايي‌ كه عليرضا منصوريان و نصرالله عبدالهي سرپرست تيم به سمت هواداران رفتند و از آنها درخواست كردند كه به فحاشي عليه تيم داوري پايان بدهند.
نكته قابل تامل اما درباره اتفاقات بعد از گل زودهنگام نفتي‌ها تا پايان نيمه اول اين بود كه استقلال نتوانست در جواب اين حملات مهمي را روي دروازه حريف ايجاد كند. از طرفي مهدي رحمتي دو بار ديگر هم دروازه‌ استقلال را نجات داد تا نيمه اول با همان تك گل بحث‌برانگيز شاگردان علي دايي به پايان برسد.
گفتني است بين كارشناسان داوري به خاطر اين پنالتي اختلاف نظر وجود داشت. سيدرضا غياثي، پيشكسوت داوري با انتقاد از تصميم خورشيدي در اين باره گفت: «من نمي‌دانم داور چرا در دقيقه يك پنالتي گرفت. من كه پنالتي نديدم و از اين موضوع واقعا تعجب كردم». سعيدمظفري‌زاده اما باحمايت از اين داور تاكيدكرد: « بازيكن نفت زودتر از بازيكن استقلال به توپ رسيد و بازيكن استقلال (رابسون) پاي بازيكن حريف را زد. اشكان خورشيدي در اين صحنه به درستي و با شجاعت اعلام پنالتي كرد».
 
در نيمه دوم استقلال عملكرد بهتري نسبت به حريف خود داشت. البته نفت يكي دو موقعيت خطرناك ديگر روي دروازه استقلال ايجادكرد كه با درخشش رحمتي اختلاف همان يك گل باقي ماند. استقلال در نيمه دوم، توپ و ميدان را در اختيار داشت و به همين دليل نفتي‌ها برنامه خود را روي ضدحملات متمركز كرده بودند تا از اين طريق بتوانند يك گل ديگر به استقلال بزنند. اما تلاش آنها نتيجه‌اي نداشت و درنقطه مقابل آبي‌پوشان در دقيقه 69 توسط جابر انصاري روي يك حمله حساب‌شده گل تساوي را به ثمر رساندند. بعد از گل هم البته بازي بيشتر دراختيار استقلال بود و نفت همچنان به دنبال استفاده از ضد حملات بود. اما هيچ گلي رد‌و بدل نشد. البته در دقايق پاياني نيمه‌دوم، استقلال روي يك ضربه ايستگاهي شانس گلزني داشت كه ضربه رضايي به اوت رفت. بلافاصله نفتي‌ها با استفاده از ضد حمله و روي خلاقيت قاضي فرصت گلزني در واپسين ثانيه‌هاي بازي پيداكردند كه ضربه مهاجم اين تيم در موقعيت تك به تك با رحمتي به بيرون زده شد.
 
در نيمه اول وقت‌هاي اضافه نفت در همان ابتدا يك حمله روي دروازه استقلال انجام داد كه با واكنش رحمتي باز هم دروازه استقلال بسته ماند. اما اين توپ بلافاصله به ضدحمله تبديل شد و بهنام برزاي بازيكن تعويضي منصوريان تنها دقايقي بعد از حضور در زمين با پاس زيباي جابر انصاري توانست از جاگيري بد دروازه‌بان نفت استفاده كند و دومين گل استقلال را روي يك ضربه دقيق و حساب شده در دقيقه چهارم وقت اضافه اول به ثمر برساند. در ادامه البته موقعيت خاصي روي دروازه‌ها ايجاد نشد و بازي درميانه ميدان در جريان بود. اما در دقايق پاياني وقت اضافه اول فشار نفت زياد شد و حتي آنها تا آستانه گلزني هم‌ پيش رفتند ولي اين رحمتي بود كه با دفع توپ اجازه نداد مهاجمان نفت سانتر عباس بوعذار را به گل تبديل كنند.
در وقت اضافه دوم اين‌بار نوبت نفت تهران بود كه در همان ابتدا به گل برسد. ايمان مبعلي در دقيقه 106 يك ارسال خوب از نقطه كرنر روي دروازه انجام داد كه عيسي آل كثير از غفلت مدافعان استقلال در جايگيري استفاده كردو با ضربه سر گل دوم نفت و تساوي را به ثمر رساند. نفت در دقيقه 108 مسابقه باز هم صاحب كرنر شد و اين‌بار سانتر بسيار خوب مبعلي درون محوطه جريمه به محمد قاضي رسيد تا او در اوج بي‌نظمي سازمان دفاعي استقلال، توپ را به راحتي كنترل و سپس با يك ضربه دقيق دروازه رحمتي را براي سومين بار باز كند تا دوباره نفت از حريف پيش بيفتد. استقلال اما در دقايق باقيمانده نتوانست اين نتيجه را جبران كند و به همين ترتيب در يك ماراتن سخت و نفسگير وداعي تلخ با جام‌حذفي داشت. نفت تهران با اين نتيجه در نيمه نهايي، حريف سپاهان شد. برنده ديدار ذوب‌آهن و گسترش فولاد تبريز هم حريف تراكتورسازي در اين مرحله خواهد بود.
 
حال استقلال با عليرضا منصوريان خوب نيست. آنها در ليگ نتايج خوبي كسب نكرده‌اند و در جام حذفي هم حذف شدند. بدون ترديد فشارها به عملكرد منصوريان بيشتر خواهد شد. او با بركناري مظلومي هدايت استقلال را بر عهده گرفت تا تحولي جدي دراين تيم ايجاد كرده و آنها را به قهرماني برساند. اما استقلالي كه فصل قبل با مظلومي در جام حذفي به فينال رسيد، در مرحله يك چهارم نهايي با منصوريان حذف شد. اوضاع تيم در ليگ برتر هم اصلا با تيم مظلومي قابل قياس نيست. به اين ترتيب همه منتظر هستند تا در شرايط بحراني كنوني ببينند آينده تيم محبوب آبي‌پوش پايتخت چه خواهد شد. چرا كه يكشنبه هفته آينده هم آنها در ورزشگاه نقش جهان بايد در هفته پانزدهم ليگ برتر به مصاف سپاهاني بروند كه به دوران اوج خود نزديك شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون