• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3699 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱ دي

ميزباني جام جهاني فوتسال به ايران مي‌رسد؟

10 روز طلايي باقي‌مانده...

روزهاي پاياني مهلت ارسال مدارك لازم براي گرفتن ميزباني جام جهاني ۲۰۲۰ فوتسال در حال سپري شدن است و اگر همه‌چيز در اين مهلت باقيمانده به خوبي پيش برود، شانس ايران براي ميزباني اين رويداد بزرگ جهاني بيش از پيش بالا خواهد رفت. هر چند اين روزها از ژاپن به عنوان رقيب جدي ايران در گرفتن اين ميزباني نام برده مي‌شود اما فيفا در آخرين اطلاعيه ارسالي به فدراسيون‌ها، از شانس سه كشور ديگر يعني ليتواني، نيوزيلند و كاستاريكا نيز خبر داده است.
فيفا ابتدا تا ۱۵ مرداد به كشورها مهلت داده بود تا مدارك خود را ارسال كنند اما در حاشيه برگزاري جام جهاني در كلمبيا قرار شد اين زمان تا ۳۰ دسامبر تمديد شود و در حال حاضر تنها ۱۰ روز تا پايان اين مهلت، باقي مانده است. به همين دليل جلسه‌اي روز يكشنبه هفته جاري در كميته فوتسال برگزار شد و علي كفاشيان، سرپرست كميته فوتسال به افراد مختلف ماموريت داد تا پيگير امضاي فرم‌هاي فيفا باشند.  از بين تمام فرم‌هايي كه بايد توسط وزارتخانه‌ها و نهادهاي مختلف دولتي امضا مي‌شد، تنها پنج امضا باقي مانده است. وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد و دارايي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت ارتباطات و بانك مركزي جمهوري اسلامي، پنج نهادي هستند كه ظرف ۱۰ روز آينده بايد فرم‌هاي فيفا را امضا كرده و تحويل فدراسيون فوتبال بدهند. همچنين بر اساس شنيده‌ها مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان، حمايت قاطع خود از اين ميزباني را اعلام كرده و قرار است در جلسه هيات دولت هفته جاري با وزراي مربوطه رايزني كند تا فرم‌ها به امضا برسند.  اما يكي از موضوعات اصلي در گرفتن اين ميزباني، محل برگزاري مسابقات و ورزشگاه‌ها است. در اين زمينه نيز از ۶ شهر به عنوان نامزد برگزاري مسابقات ياد مي‌شود. تهران (ورزشگاه آزادي)، اصفهان (ورزشگاه ۹ دي)، اردبيل (ورزشگاه حسين رضازاده)، اروميه (ورزشگاه غدير)، يزد (ورزشگاه شاهديه) و تبريز (ورزشگاه پورشريفي) به عنوان شهرها و سالن‌هايي هستند كه به فيفا معرفي خواهند شد. ناظران فيفا نيز بعد از بررسي فرم‌هاي ارسالي از سوي ايران، به كشورمان خواهند آمد تا امكانات را مورد بررسي قرار دهند.  علي كفاشيان در آخرين مصاحبه خود اعلام كرده ژاپن حاضر است به نفع ايران كنار بكشد و به نظر مي‌رسد اين كشور با توجه به ميزباني از المپيك ۲۰۲۰، قيد ميزباني جام جهاني فوتسال را بزند اما از سويي ديگر با توجه به ميزباني چرخشي مسابقات، شانس ايران كمتر خواهد بود. چرا كه جام جهاني ۲۰۱۲ در تايلند كه كشوري آسيايي محسوب مي‌شود برگزار شده و سپس كلمبيا در سال ۲۰۱۶ برگزاري آن را به عهده داشته است. بنابراين بازگشت بازي‌ها به آسيا با سياست‌هاي فيفا در تعارض است و از همين رو ليتواني به عنوان كشوري اروپايي از اين لحاظ جلوتر از ايران قرار مي‌گيرد.
با اين حال فيفا در اعطاي ميزباني رويداد مهمي چون جام جهاني، معيارهاي بسياري را ملاك قرار مي‌دهد و پيشرفت و محبوبيت فوتسال در ايران مي‌تواند يكي از نقاط قوت كشورمان در اين زمينه باشد. فيفا با توجه به سياست‌هاي مالي و بازاريابي كه دارد، هميشه به دنبال اين بوده تا مسابقات جام جهاني با حضور پرتعداد تماشاگران برگزار شود و در كلمبيا براي رسيدن به اين هدف اقدامات بسياري انجام داد اما در صورت برگزاري اين بازي‌ها در ايران، مي‌توان منتظر حضور چشمگير علاقه‌مندان در ورزشگاه‌ها بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون