• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3700 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲ دي

آغاز سفر دوره‌اي حسن روحاني به سه كشور همسايه

تهران و ايروان پنج سند همكاري امضا كردند

گروه سياسي

 سفر دوره‌اي حسن روحاني به كشورهاي همسايه با ورود به فرودگاه بين‌المللي زوارتنوتس ايروان و با استقبال رييس‌جمهوري ارمنستان آغاز شد. سفري كه به دعوت «سرژ سركيسيان» انجام شد، در ادامه سياست‌هاي دولت براي تقويت مناسبات و تعميق همكاري‌ها با همسايگان و كشورهاي منطقه است كه هيات‌هايي از سوي فعالان اقتصادي و كارآفرينان بخش خصوصي كشورمان را هم به همراه حسن روحاني روانه ارمنستان، قزاقستان و قرقيزستان ساخت تا اسناد متعددي را با همتايان و شركاي منطقه‌اي به امضا برسانند. پس از برگزاري مراسم استقبال رسمي از حسن روحاني كه در كاخ رياست‌جمهوري ارمنستان انجام شد، روساي جمهوري ايران و ارمنستان، وارد محل مذاكرات دوجانبه شدند و 5 يادداشت تفاهم و موافقتنامه همكاري را شامل موافقتنامه بين دولت جمهوري اسلامي ايران و جمهوري ارمنستان در مورد استفاده مشترك از دروازه مرزي نوردوز – مغري، يادداشت تفاهم همكاري ميان وزارت كشور جمهوري اسلامي ايران و وزارت وضعيت‌هاي اضطراري جمهوري ارمنستان در زمينه شرايط اضطراري، يادداشت تفاهم همكاري‌هاي جهانگردي ميان سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري جمهوري اسلامي ايران و وزارت توسعه اقتصادي و سرمايه‌گذاري جمهوري ارمنستان، يادداشت تفاهم همكاري‌هاي بين موزه‌اي ميان موزه ملي ايران و موزه تاريخ ارمنستان و يادداشت تفاهم همكاري بين وزارت ورزش و جوانان جمهوري اسلامي ايران و وزارت ورزش و جوانان جمهوري ارمنستان در زمينه ورزش به امضای‌ مسوولان رساندند.
مي‌توانيم روابط دو كشور را
توسعه دهيم
رييس‌جمهوري در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با همتاي ارمنستاني خود با ابراز خوشحالي از سفر به كشور دوست و همسايه و تشكر از استقبال گرم رييس‌جمهوري ارمنستان گفت: روابط ما با ارمنستان از آغاز استقلال اين كشور از 25 سال پيش، همواره روابطي دوستانه و صميمي بوده است. روحاني ظرفيت‌هاي گسترش روابط تهران- ايروان را فراوان و متنوع توصيف كرد و اظهار داشت: برخي از اين ظرفيت‌ها مورد بهره‌برداري و استفاده قرار گرفته و برخي از ظرفيت‌ها را بايد در طول ماه‌ها و سال‌هاي آينده به فعليت در آوريم. وي با مطلوب عنوان كردن روابط دو كشور در حوزه انرژي تصريح كرد: در اين سفر تصميم گرفتيم اين روابط را توسعه دهيم. ارمنستان و ايران مي‌توانند مسير ترانزيتي خليج فارس و درياي سياه را تكميل كنند. مي‌توانيم از طريق جاده و راه‌آهن، درياي سياه را به خليج فارس متصل كنيم و از اين طريق تسهيلات تجاري و اقتصادي براي مردم اين منطقه و همچنين براي ساير مناطق جهان فراهم كنيم. رييس‌جمهوري با بيان اينكه تصميم گرفته شد تا روابط تجاري دو كشور را تسهيل كنيم و براي بازرگانان و سرمايه‌گذاران دو كشور تسهيلات لازم فراهم شود، عنوان كرد: اين ظرفيت وجود دارد كه مخصوصا در منطقه آزاد ارس كه نزديك مرز مشترك دو كشور است، با سرمايه‌گذاري مشترك محصول توليد شده، هم به دو كشور و هم به ديگر كشورها صادر شود.
براي دست يافتن به صلح
راه‌حل نظامي وجود ندارد
رييس‌جمهوري به موضع قره‌باغ اشاره كرد و گفت: درباره مسائل و امنيت منطقه نيز گفت‌وگوهايي با رييس‌جمهوري ارمنستان داشتيم. ارمنستان و آذربايجان دو كشور دوست و همسايه ما هستند و آرزومنديم كه در منطقه قره‌باغ از طريق مذاكره و روش‌هاي سياسي شاهد صلحي پايدار باشيم كه اين صلح پايدار به نفع همه كشورهاي منطقه خواهد بود. وي تاكيد كرد: بي‌ترديد براي دست يافتن به صلح راه‌حل نظامي وجود ندارد و بايد از راه‌حل مذاكره در چارچوب مقررات بين‌المللي، شاهد امنيت و ثبات در اين منطقه باشيم. موضوع تروريسم نيز به عنوان يك موضوع حائز اهميت براي دو كشور مورد بحث قرار گرفت. خوشبختانه دو كشور امروز داراي امنيت كافي و كامل هستند، اما در عين حال بايد در موضوع تروريسم با همكاري همه كشورها تلاش كنيم تا در كل منطقه ما موضوع تروريسم به حل و فصل نهايي برسد.
روحاني با نام بردن از عراق و سوريه به عنوان دو كشوري كه امروز با معضل تروريسم مواجه هستند، اظهار كرد: ما بايد به اين دولت‌ها براي از بين بردن تروريسم كمك كنيم و درباره كمك‌هاي نوع دوستانه به ويژه براي مردم حلب، داراي توافق نظر هستيم. اصولا دو كشور ايران و ارمنستان در مجامع بين‌المللي داراي همكاري‌هاي بسيار خوبي بوده و هستند كه ادامه اين همكاري‌هاي خوب مورد تاكيد دو طرف قرار گرفت.
وضعيت مردم به ويژه جامعه ارمني
در حلب نگران‌كننده است
سرژ سركيسيان نيز در اين نشست خبري، با بيان اينكه در مذاكرات خود درباره توافق تاريخي پيرامون برنامه هسته‌اي ايران تبادل نظر داشتيم، گفت: مطمئن هستم كه اين با توافق، افق‌هاي توسعه‌اي جديدي براي مردم پركار و خلاق ايران گشوده خواهد شد و بستر جديدي براي تعاملات گسترده‌تر دوجانبه و منطقه‌اي است. رييس‌جمهوري ارمنستان بررسي وضعيت خاورميانه و لزوم مبارزه با تروريسم و تلاش بين‌المللي در راستاي دستيابي به راه‌حل‌هاي مناسب را از ديگر محورهاي مذاكرات خود با روحاني برشمرد و اظهارداشت: قطعنامه اخير در خصوص وضعيت بشردوستانه حلب در شوراي امنيت سازمان ملل موضوع مهمي است بي‌ترديد براي ارمنستان وضعيت مردم به ويژه جامعه ارمني در سوريه خصوصا حلب نگران‌كننده است و حفظ امنيت آنها بسيار اهميت دارد. سركيسيان همچنين با تاكيد بر اينكه براي موضع متعادل ايران در خصوص راه‌حل معضل قره‌باغ بر مبناي حقوق بين‌المللي ارزش بالايي قايل است، اظهارداشت: موضوع قره‌باغ نمي‌تواند راه‌حل نظامي داشته باشد و هر گام تنش‌زا و بي‌ثبات‌كننده در اين منطقه، غير قابل قبول است. رييس‌جمهوري تروريسم را مشكلي بزرگ براي منطقه دانست و بر همكاري ايران و ارمنستان در راستاي ريشه‌كني اين ويروس خطرناك در منطقه تاكيد كرد.
هيچ مانعي در مسير ارتقای سطح روابط و همكاري‌هاي دو كشور
وجود ندارد
«سرژ سركيسيان» نيز در اين نشست با اشاره به اينكه امروز شرايط مناسب و خوبي براي توسعه همه‌جانبه مناسبات تهران- ايروان فراهم است، گفت: هيچ مانعي در مسير ارتقای سطح روابط و همكاري‌هاي دو كشور وجود ندارد و مصمم هستيم مناسبات تجاري، اقتصادي و فرهنگي موجود را بيش از پيش فعال كنيم. رييس‌جمهوري ارمنستان درباره توسعه همكاري‌ها در زمينه توسعه تجارت و ايجاد مسيرترانزيتي بين دوكشور، ادامه داد: ارمنستان علاقه‌مند به گسترش همه‌جانبه مناسبات در زمينه‌هاي گوناگون از جمله انرژي، آب، حمل و نقل و توسعه همكاري‌ها با ايران است و در زمينه مبادلات بانكي آماده همكاري هستيم. سركيسيان با تاكيد بر ضرورت ادامه و گسترش همكاري‌هاي سازنده ايران و ارمنستان در سطوح مختلف منطقه‌اي و بين‌المللي افزود: امروز ايران در راستاي افزايش ثبات در منطقه به ويژه در سوريه و عراق نقش خود را به خوبي ايفا مي‌كند و توسعه همكاري دو كشور، از جمله در زمينه مبارزه با تروريسم و نا امني، خواسته ملت‌هاي ايران و ارمنستان است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون